ویژه‌های مشرق

محبعلی: نظامی‌ها نباید در سیاست خارجی دخالت کنند!/ ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از اظهارات ضدایرانی بن سلمان

طیفی که اکنون با موج سواری بر دوگانه دروغین «میدان-دیپلماسی» به اقدامات منطقه ای ایران حمله می کنند، همان طیفی هستند که پیش از این بارها بر اجرای برجام منطقه ای و موشکی تاکید کرده بودند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**محبعلی: نظامی ها نباید در سیاست خارجی دخالت کنند!

«قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «آیا درباره مسائل منطقه دیپلماسی بیشتر حاکم است یــا مصالح دیگری در نظر گرفته می‌شود؟» گفت:« این یک مشکل ساختاری است که آقای ظریف بدان اشاره کرده است. البته شاید لازم نبود چنین امری در سطح عموم مطرح شده و باید در گفت‌وگوهای داخلی به نتیجه می‌رسید. از ابتدایی که دولت مسئولیت را بر عهده گرفته است، باید به حل این ضایعه و معضل مبادرت می‌ورزید. روابط خارجی باید از طریق دیپلماسی مدیریت شود...نظامی مسئول حوزه میدانی و عملیاتی است، نه حوزه سیاسی و هرگز نظامیان پایان جنگ را تعریف نمی‌کنند».

محبعلی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«زمانی که مدیریت از دست دولت و وزارت امور خارجه بیرون آمده و عملا کسی جز رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه پشت فرمان ماشین سیاست خارجی قرار گرفت، آن ماشین کارکرد درستی نخواهد داشت... دولت در چرخه تصمیم‌گیری و اجرا، خصوصا در سیاست خارجی نقش اول را ندارد. طبیعی است که وزیر امور خارجه ما نیز چنین جایگاهی ندارد».

محبعلی: نظامی‌ها نباید در سیاست خارجی دخالت کنند!/ ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از اظهارات ضدایرانی «بن سلمان»

پس از انتشار فایل صوتی ظریف، طیف تندرو اصلاح طلب همصدا با رسانه های اپوزیسیون با موج سواری بر دوگانه دروغین «دیپلماسی-میدان»، اقدامات منطقه ای کشورمان را مورد هجمه قرار داده اند.

این دیپلمات سابق در مصاحبه مذکور تاکید کرده که «هرگز نظامیان پایان جنگ را تعریف نمی‌کنند». سردار شهید حاج قاسم سلیمانی- مردادماه 97- در جمع مردم همدان خطاب به مقامات آمریکایی گفته بود:«شاید جنگ را شما آغاز کنید، اما ما پایان دهنده آن خواهیم بود...یادتان رفته برای سربازانتان پوشک بزرگسال تهیه می کردید و امروز آمدید ما را تهدید می کنید؟ شما در جنگ 33روزه چه غلطی کردید؟ غیر از این است که شروط حزب الله برای پایان جنگ را پذیرفتید؟».

حاج قاسم سلیمانی در اظهارنظری دیگر در پاسخ به عده ای که مدعی بودند «سوریه و عراق و نبرد با داعش، دیپلماسی و مذاکره می خواهد» گفته بود: «اگر بعضی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچکس مصلح تر از امیرالمومنین(ع) نبود، هیچکس مصلح تر از امام حسین(ع) نبود، چرا امام حسین و چرا امیرالمونین در بعضی جاها دست به شمشیر بردند و چرا امام حسین با خون خودش و فرزندانش آمد دفاع کرد از اسلام، با خون؛ چون آن منطق، منطق دیپلماسی نبود.  در مورد تروریست‌های منطقه راهی جز مقابله نیست، وقتی که منطق طرف مقابل این است که شما از نظر دینی واجب‌القتل هستید و کشتن تو به هر تعداد بهشت را بر او واجب می‌کند، آیا امکانی برای این دیپلماسی وجود دارد؟».

«وقتی شهید حججی به شهادت رسید پیامی صادر کردم و در آن تاکید کردم تا سه ماه دیگر ریشه داعش را می‌خشکانیم الان هم می‌گویم نابودی داعش نزدیک است و تا دو ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم و ایران و روسیه و سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند».

این وعده‌ای بود که مرد شماره یک نبرد با تروریسم تکفیری سردار سرلشگر حاج قاسم سلیمانی فرمانده مجاهد و مخلص نیروی قدس سپاه پاسداران در سی‌ام شهریور 96 نوید آن را داد و روز یکشنبه 28 آبان ماه 96 در عملیاتی که شخصا عهده‌دار آن بود شهر بوکمال آخرین منطقه شهری مهم در سوریه که تحت‌اشغال داعش بود را آزاد کرد و با این «فتح الفتوح» پس از مقاومت و مجاهدت‌های شبانه‌روزی و نثار خونهای هزاران شهید مدافع حرم، «وعده صادق» نابودی شجره خبیثه داعش محقق شد.

طیفی که اکنون با موج سواری بر دوگانه دروغین «میدان-دیپلماسی» به اقدامات منطقه ای ایران حمله می کنند، همان طیفی هستند که پیش از این بارها بر اجرای برجام منطقه ای و موشکی تاکید کرده بودند.

حاج قاسم- 9 اسفند 97- نسبت به برجام‌ 2 و 3 هشدار داد و بر حذر داشت. وی تصریح کرد:«برای دشمن، این برجام، سه‌ضلعی است نه یک‌ضلعی. اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌رسد، اما آدم عجولی که آمده(ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام 2 در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند».

سردار سلیمانی در ادامه تاکید کرد:«اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام 2 شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام 3 هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

**ذوق زدگی اصلاح طلبان از اظهارات ضدایرانی «بن سلمان»

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «نسیم عقلانیت در ریاض» نوشت:«ولیعهد بلندپرواز سعودی 6 سال بعد از رسیدن پدرش به تخت سلطنت در عربستان به تدریج در حال بازنگری در برخی سیاست‌های خود است. محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان سعودی، سه‌شنبه شب درگفت‌وگویی تلویزیونی گفته که «خواستار روابطی خوب با ایران» است. اظهارات تازه ولیعهد سعودی در شرایطی بیان می‌شودکه در طول هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های متعددی ازگام‌های عملی عربستان برای گفت‌وگو با ایران منتشر شده است».

محبعلی: نظامی‌ها نباید در سیاست خارجی دخالت کنند!/ ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از اظهارات ضدایرانی «بن سلمان»

روزنامه سازندگی- ارگان رسانه ای حزب کارگزاران- نیز در مطلبی با عنوان «پایانِ دوئل» نوشت:«ایران و عربستان به سوی عادی سازی روابط پیش می روند. بن سلمان اعلام کرد به دنبال رابطه خوب با ایران است».

محبعلی: نظامی‌ها نباید در سیاست خارجی دخالت کنند!/ ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از اظهارات ضدایرانی «بن سلمان»

همچنین روزنامه همشهری-ارگان رسانه ای شهرداری تهران- در مطلبی با عنوان «عربستان؛مسافر جدید قطار دیپلماسی» نوشت:«سخنان ولیعهد سعودی درباره ایران و یمن، نشان از تغییرات مهم در سیاست های خصمانه عربستان دارد».

محبعلی: نظامی‌ها نباید در سیاست خارجی دخالت کنند!/ ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از اظهارات ضدایرانی «بن سلمان»

بن سلمان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه العربیه در اظهارنظر نظری ضدایرانی گفته «علت وجود مشکل در روابط عربستان با ایران در برخی رفتارهای منفی خود آنهاست، چه در مورد برنامه هسته‌ای‌شان، چه در حمایت‌های‌شان از گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی در برخی کشورهای منطقه و چه در برنامه موشک‌های بالستیک‌شان. ما در حال همکاری با شرکای‌مان در منطقه و جهان هستیم تا برای این مشکلات راه‌حل‌هایی بیابیم. ما امیدواریم که بتوانیم بر این مشکلات غلبه کنیم و بتوانیم روابطی خوب و سازنده با ایران داشته ‌باشیم که برای همه طرف‌ها مثمرثمر باشد».

بن سلمان بدون اشاره به جنایت های آل سعود در یمن و همچنین بدون اشاره به پشتیبانی های عربستان از تروریست های تکفیری در منطقه و با سانسور خریدهای نجومی تسلیحات نظامی از آمریکا و اروپا، ایران را مقصر جلوه داده و از موضع بالا و با لحنی طلبکارانه خواستار تغییر در سیاست های منطقه ای و نظامی ایران شده است.

با اینحال رسانه های اصلاح طلب با ذوق زدگی از این اظهارات ضدایرانی استقبال کرده و آن را مصداق عقلانیت می نامند. البته از طیفی که برجام را فتح الفتوح نامیده بود و امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین قلمداد کرده بود، این قبیل موضع گیری ها اصلا عجیب نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان