ویژه‌های مشرق؛

مهاجری: هیچکدام از نامزدها در اندازه‌ای نیستند که مشکلات را حل کنند/ خط و نشان کشیدن حامیان دولت روحانی برای دولت بعد

اصلاح طلبان در سال ۹۶ می گفتند اگر رئیسی یا قالیباف رئیس جمهور شود، وضعیت کشور بحرانی شده و دلار ۵ هزارتومان خواهد شد. حالا همین طیف مدعی است که کاندیداهای فعلی نمی توانند مشکلات را حل کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**مهاجری: هیچکدام از نامزدها در اندازه ای نیستند که مشکلات را حل کنند

«مسیح مهاجری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«هیچیک از داوطلبان ریاست جمهوری تاییدصلاحیت‌شده برنامه جامعی که متناسب با مشکلات کشور باشد و بتواند آنها را برطرف نماید ارائه نکرده‌اند و اصولاً آنها در اندازه‌ای نیستند که قدرت فائق آمدن بر این مشکلات را داشته باشند».

مهاجری در ادامه نوشت:«دولت سیزدهم هرچند بنا دارد یکدست باشد، ولی تصمیم‌سازان به این واقعیت توجه کنند که اداره کردن کشور در این مقطع، کار بسیار دشواری است و دولت ناچار است از نیروهای کاردان و باتجربه استفاده کند. این نیروها را نمی‌توان فقط در یک جناح یا طیف فکری پیدا کرد. تفکر بسته و یکسونگری که گرفتار «خودانقلابی‌پنداری» است و دیگران را از دایره انقلاب و نظام بیرون می‌داند، کشور را نه‌تنها از بحران‌ها نجات نخواهد داد بلکه آن را گرفتار بحران‌های بیشتری خواهد کرد. این یکسونگری‌ها تجربه شده‌اند، این تجربه تلخ نباید تکرار شود. ذائقه مردم بیش از این تحمل چشیدن این تلخی را ندارد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد:« شرایط نامطلوب امروز کشور، محصول تضادهای درونی حکمرانی است. اگر کسانی تلاش کنند آن را به گردن یک فرد یا یک جناح بیندازند، باید بدانند که فقط خود را فریب داده‌اند».

مهاجری: هیچکدام از نامزدها در اندازه‌ای نیستند که مشکلات را حل کنند/ خط و نشان کشیدن حامیان دولت روحانی برای دولت بعد

همچنین «غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این مشاور «محمدعلی نجفی» شهردار سابق تهران و مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«اصولگرایان نشان داده‌اند که گزینه‌های خوبی برای مسائلی مانند برجام نیستند...اصلاح‌طلبی جریانی است که ارتباطی با افراد ندارد و در همه کشورهای جهان نیز وجود دارد».

رجایی در ادامه گفت:«هر نظام سیاسی نیازمند جریانی فکری و سیاسی‌ای است که ایرادات آن را مرتفع کند و آن را به‌روز کند. جریان اصلاح‌طلبی در ایران یک جریان نجیب و عزتمند است که موفق شده دو دوره دولت تشکیل بدهد...اصلاح‌طلبی برای کشور یک امر ناگزیر است و چاره‌ای جز اصلاح‌طلبی وجود ندارد».

مهاجری: هیچکدام از نامزدها در اندازه‌ای نیستند که مشکلات را حل کنند/ خط و نشان کشیدن حامیان دولت روحانی برای دولت بعد

اصلاح طلبان مدعی هستند که «هیچکدام از نامزدها در اندازه ای نیستند که مشکلات را حل کنند». اینها همان طیفی هستند که در سال 96 می گفتند اگر رئیسی یا قالیباف رئیس جمهور شود، وضعیت کشور بحرانی شده و دلار 5 هزارتومان خواهد شد.

طیف مذکور همان جماعتی هستند که وقتی روحانی در سال 96 گفت «اگر رقبای من در انتخابات پیروز شوند، در پیاده روها دیوار می کشند»! برای وی سوت و کف و هورا کشیدند.

این طیف همان جماعتی است که می گفت اگر دولت دوم روحانی بر سر کار بیاید، قطعا میوه های برجام و یا به عبارتی سیب و گلابی های برجام خواهد رسید و مردم طعم آن را خواهند کشید.

در 8 سال اخیر اعضای ارشد ستادهای موسوی و کروبی، اکثریت مطلق دولت را در اختیار گرفتند. حالا سوال این است که این طیف چند واحد مسکن اجتماعی برای مردم ساخت؟ این طیف با ارزش پول ملی کشورمان چه کرد؟ آیا آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شده که دیگر هیچکس نیازی به پول یارانه ندارد؟! آیا هم چرخ کارخانه ها می چرخد و هم چرخ سانتریفیوژها؟!

حسین فریدون و مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده و مهدی آخوندی و هادی رضوی و رئیس سابق خصوصی سازی و رئیس سابق هلال احمر و دانیال زاده چه کردند؟  فساد 15 هزارمیلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان در کدام دولت رخ داد؟ پرونده هفت تپه متعلق به کدام دولت است؟!

لازم به ذکر است که براساس آمار منتشر شده و گزارش های رسمی، دولت روحانی بدهکارترین دولت را به رئیس جمهور بعدی تحول می دهد.

** خط و نشان کشیدن حامیان دولت روحانی برای دولت بعد

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تورم زدایی در 100 روز اول» نوشت:«آیا شهروندانی که مدام از صداوسیما شنیده‌اند دولتمردان عرضه حل مشکلات را در بازار مرغ ندارند و به همین دلیل قیمت مرغ سر به فلک گذاشته، خواهند پذیرفت که دولتی با وزرای جوان و پرتحرک نتواند در همان صد روز نخست قیمت مرغ را پایین بیاورد و رنگ و نوایی به سفره اقشار کم‌درآمد کشور بدهد؟ دولت سیزدهم اگر دولتی اصولگرا باشد، در همان صد روز نخست با دشواری بزرگی روبه‌رو خواهد شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«یا باید به صریح‌ترین بیان به مردم بگوید منتقدان دولت دوازدهم در جاده بی‌انصافی به‌اصطلاح تخته‌گاز پیش رفته و به‌ ناحق دولت را مسبب خطاهایی معرفی می‌کردند که ربطی به دولت نداشت، یا باید با دراختیارداشتن عصایی موسایی در همان صد روز نخست با تغییر رویکرد از خارج به داخل عملکردی درخشان در میدان مهار تورم و حل مشکلات اقتصاد ملی به مردم تقدیم کند. فراموش نکنیم، اتهام بزرگ دولت دوازدهم از دید منتقدان اصولگرایش توجه به خارج به جای توجه به داخل بود. پس شهروندان منتظر خواهندبود که فقط با همین یک فقره تغییر که طبعا با شروع مسئولیت دولت سیزدهم (اگر دولتی اصولگرا باشد) اتفاق خواهد افتاد، مقدمات حل مشکلات اقتصادی‌شان فراهم شود».

مهاجری: هیچکدام از نامزدها در اندازه‌ای نیستند که مشکلات را حل کنند/ خط و نشان کشیدن حامیان دولت روحانی برای دولت بعد

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، رسیدگی به مطالبات مردم و رفع مشکلات جامعه هیچ نیازی به «عصای موسایی» و رخ دادن معجزه ندارد. وقتی مدیرانی که مدعی هستند که خودکفایی مزخرف است و ما باید مدیر از خارج وارد کنیم و ما ایرانی ها توانایی رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم، کنار بروند.

و وقتی دست مدیران نجومی بگیر و مفسدان دانه درشت اقتصادی از بیت المال قطع شود، و وقتی دولتمردان به اخم و لبخند مقامات آمریکایی و اروپایی چشم ندوزند و امضای مقام آمریکایی را تضمین ننامند و به دشمن اعتماد نکنند، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

راه حل رفع مشکلات در توجه به ظرفیت های عظیم داخلی، عدم اعتماد به دشمن، دیپلماسی مقتدرانه و فعال و عزتمند و اهتمام جدی در اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی است. راه حل رفع مشکلات در بکارگیری جوانان نخبه، متخصص و انقلابی است. همان جوانان عزیزی که تاکنون نیز افتخارات بزرگی نصیب کشورمان کرده اند.

حامیان دولت فعلی بجای خط و نشان کشیدن برای دولت آینده، بهتر است ابتدا از مردم برای ایجاد وضع فعلی عذرخواهی کرده و در ادامه در فرصت باقیمانده تا پایان دولت، برای رفع مشکلات مردم و رسیدگی به مطالبات، تلاش مضاعفی را به کار گیرند.

جالب اینجاست که رسانه های اصلاح طلب در زنگ حسابِ دولت روحانی، بجای مطالبه گری از دولت و ارائه گزارش عملکرد به مردم، مشغول کُری خوانی برای دولت آینده هستند. دولتی که هنوز روی کار نیامده است!

** «رویای مسکن» نتیجه روی کار بودن «دولتِ اصلاح طلبان» است

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «رویای مسکن» نوشت:«تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن پایتخت گویای کاهش 1.8 درصدی قیمت در اردیبهشت نسبت به فروردین و افزایش حدود 70 درصدی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اردیبهشت سال جاری نسبت به سال گذشته است...به نظر می‌رسد همچنان خانه‌دار شدن، رویایی بیش نباشد؛ چراکه درآمد و هزینه‌های زندگی در پایتخت فرصت پس‌انداز به افراد را نمی‌دهد یا فرد می‌تواند پس از دهه‌ها خانه خود را بخرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به عنوان مثال برای خرید خانه‌ای 80 متری در منطقه 18 حدود 957 میلیون تومان پول مورد نیاز است. حداقل دریافتی نیروی باسابقه کار برای سال جاری سه میلیون و 500 هزار تومان است که با فرض پس‌انداز یک‌سوم آن؛ پس از 68 سال با فرض ثبات دستمزد و متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی، یک فرد در ارزان‌ترین محله پایتخت خانه می‌خرد. این در حالی است که امید به زندگی با استناد به گفته‌های رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در مهر سال گذشته 75 سال است؛ اگر افراد در جوانی به بازار کار وارد شوند، در بهترین حالت چند ماهی پیش از مرگ خود، صاحب خانه می‌شود».

این روزنامه حامی دولت در ادامه تصریح کرد:«اگر نرخ پس انداز یک‌سوم درآمد باشد، در این صورت خرید خانه در ارزان‌ترین مناطق تهران 68 و 81 سال زمان می‌برد. این زمان برای خرید خانه در مناطق گران یک و سه به ترتیب 114 و 107 سال خواهد بود. به بیان دیگر متوسط زمان مورد نیاز برای خرید خانه در تهران بدون پس‌انداز و با حقوق کارگری، بین 68 تا 107 سال خواهد بود. گرچه در این مدت شاید عمر افراد کفاف ندهد».

مهاجری: هیچکدام از نامزدها در اندازه‌ای نیستند که مشکلات را حل کنند/ خط و نشان کشیدن حامیان دولت روحانی برای دولت بعد

این روزنامه اصلاح طلب در ماههای پایانی دولت روحانی اذعان کرده است که خرید خانه برای بخش قابل توجهی از مردم به رویا تبدیل شده است.

این در حالی است که در هفته های گذشته پس از آنکه «عباس آخوندی» عضو ارشد ستاد موسوی و وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دولت روحانی اعلام کاندیداتوری کرد و در انتخابات ثبت نام کرد، روزنامه ها و سایت های خبری اصلاح طلبان تمام قد از او دفاع کرده و وی را شایسته تصدی پست ریاست جمهوری معرفی کردند.

یکی از نقاط منفی اصلاح طلبان، بی صداقتی با مردم است. اینکه «دولتِ اصلاح طلبان» خرید خانه برای مردم را به یک رویا مبدل می کند و رسانه های این طیف علیرغم اذعان به این مسئله، نه تنها به بانیان این وضع هیچ اشاره ای نمی کنند، بلکه با تعریف و تمجید از آنها، این افراد را مستحق پست ریاست جمهوری می نامند.

دولت روحانی علیرغم وعده و وعیدهای فراوان، کارنامه بسیار ضعیفی در حوزه مسکن بجا گذاشت. در 8 سال اخیر قیمت مسکن حدود 600 درصد افزایش یافت و اجاره بهای مسکن نیز افزایش سرسام آوری داست.

دولتمردان در این 8 سال بارها تاکید کردند که مسکن اجتماعی ساخته خواهد شد اما حتی ماکت این طرح نیز ساخته نشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان