نوروز و کرونا

گرچه نوروز یادآور زیباترین خاطرات زندگی ما از کودکی تا حال می‌باشد و باید برای نشان دادن احترام و پایبندی ما به آداب و رسوم گذشتگانمان، حفظ هویت ملی و فرهنگمان و ناکامی شیاطین شادی گریزی که در عهد باستان نیز از آنها یاد شده است

نوروز و کرونا

به قلم : سولماز دانشور نیک

 

تحریریه زندگی آنلاین : گرچه نوروز یادآور زیباترین خاطرات زندگی ما از کودکی تا حال می‌باشد و باید برای نشان دادن احترام و پایبندی ما به آداب و رسوم گذشتگانمان، حفظ هویت ملی و فرهنگمان و ناکامی شیاطین شادی گریزی که در عهد باستان نیز از آنها یاد شده است، نوروز را به عنوان یک ایرانی حتی به صورت ساده در منازلمان جشن بگیریم، ولی در شرایط استثنایی کنونی که نوع جهش یافته ویروس کرونا سهمگین‌تر از قبل به جان انسان‌های کره زمین افتاده است و حتی به کودکان و جوانان هم رحم نمی‌کند و ایران نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد، رعایت نکات و موازین بهداشتی بیشتر از پیش ضروری می‌نماید، به ویژه در روزهای تعطیل، پربازدید و پرسفر نوروزی. فراموش نکنیم که این تعهد و مسئولیت ما در قبال انسان‌های دیگر است که علاوه بر اندیشیدن به جان خود و عزیزانمان، به فکر حفظ جان دیگران و جلوگیری از شیوع بیشتر آن در جامعه باشیم و با ماندن در منزل و کنار اعضای خانواده، دیدارها را به روش‌های دیگری که در ادامه ذکر خواهند شد، به عمل آوریم. این موضوع به خصوص برای سالمندان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یا یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون و یا حتی غیرزمینه‌ای که قبلاً باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده است، بیش از سایر گروه‌ها صدق می‌کند. گرچه همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم توصیه پزشکان بر عدم انجام دید و بازدیدها و سفرهای غیرضروری است، اما ما در اینجا بنا به وظیفه نکاتی را خاطر نشان می‌سازیم که می‌توانند به نوبه خود در کاهش احتمال ابتلا به بیماری کرونا راهنمای شما باشند.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

برای تأمین این هدف، تغذیه درست در اولویت قرار دارد. فرزندان خود را از همان کودکی به خوردن مواد طبیعی خام و اُرگانیک از جمله میوه‌ها و سبزی‌ها عادت دهید. املاحی چون روی و ویتامین‌هایی چون A، C، E، B6 و B9 و ویتامین D که مهم‌ترین منبع دریافت آن از طریق قرارگیری روزانه نیم ساعت در مقابل نور مستقیم خورشید می‌باشد، باعث تقویت این سیستم می‌شوند. در این بین، ویتامین C گرچه باید همراه با ویتامین‌های دیگر مصرف شود، ولی از اهمیت بیشتری برخوردار است و نقش حیاتی در مبارزه با این بیماری ایفا می‌کند. به یاد داشته باشید همه ویتامین‌ها به وجود یکدیگر وابسته هستند و تنها مصرف یک ویتامین نمی‌تواند جبرانی بر کمبود ویتامین دیگری باشد و برای داشتن بهترین تأثیر، نیازمند دیگر ویتامین‌ها است. تحقیقات نشان داده‌اند که حتی در داخل یک خانواده، عضوی که از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار بوده، با وجود ابتلای دیگر اعضا به یک بیماری مسری همچنان سالم مانده است.

 

نکات بهداشتی را رعایت کنید

وقتی از بیرون به منزل می‌آیید، قبل از انجام هر کاری ابتدا دست‌های خود و سپس دست‌های فرزندان را حداقل به مدت 20 ثانیه به خوبی بشویید. تا حد امکان، کفش‌ها را خارج از منزل درآورده و به داخل خانه انتقال ندهید. از کشیدن جاروبرقی به جایی خارج از محیط خانه که در آن تردد با کفش و دمپایی انجام می‌پذیرد، خودداری کنید و اگر این کار را انجام دادید، دیگر تا زمان ضدعفونی کردن جاروبزن جداشونده جاروبرقی با آب و مایع ظرفشویی، آن را به داخل خانه انتقال ندهید، زیرا کودکان به دلیل تماس داشتن با سطح قالی و بردن مدام دست به سوی بینی و دهان، مستعد ابتلا به این ویروس خواهند بود و یا حداقل می‌توانند به ناقل آن تبدیل شوند.

 

شستشوی میوه و سبزی

از آنجا که کودکان معمولاً میوه‌ها را با پوست می‌خورند، نظافت آنها باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. میوها را می‌توانید با آب و سرکه سیب یا سفید بشویید. مقدار سرکه به حجم میوه یا سبزی موجود و آب سرد داخل آنها بستگی دارد. در پایان هم آنها را با آب خنک آبکشی کنید.

 

رعایت نکات در خرید مواد غذایی

شیرینی، شکلات و آجیل را 1 هفته الی 10 روز قبل از مصرف تهیه و آنها را دور از دید و دسترس کودکان در محیطی خنک نگهداری و سپس مصرف کنید.

 

علائم را جدی بگیرید

اگر کودک یا حتی خود شما دچار تب بالا یا سرفه‌های ممتد یا اسهال شدید بودید و یا به خاطر تهوع و استفراغ قادر به تغذیه نبودید یا کبودی روی پوست به ویژه در ناحیه صورت و یا علائم دیگر نشاندهنده تنگی‌نفس یا فشار در قفسه‌سینه مخصوصاً در حالت نشسته یا حین راه رفتن مشهود بود یا افراد بالای 60 سال دچار خواب‌آلودگی و افت فشارخون شده بودند، بلافاصله کودکان را از آنها دور ساخته و با شماره 4030 تماس گرفته و برای دادن تست کرونا و دیگر اقدامات ضروری به مراکز درمان مراجعه کنید. تنگی‌نفس کرونا معمولاً با انجام فعالیت‌های بدنی تشدید می‌شود و با سرفه همراه است. اگر قرار شد خود را در خانه قرنطینه کنید، حتی اگر هوا سرد باشد، پنجره‌ها را باز کنید تا تهویه هوای محیط صورت بپذیرد و اگر در اتاق تنها هستید ماسک نزنید.

 

استفاده صحیح از ماسک

کودکان معمولاً در زمان زدن ماسک، دست خود را به دهان و یا بینی می‌برند و با آن بازی می‌کنند، بنابراین دست‌هایشان را پیش از زدن ماسک به صورت ضدعفونی کنید تا ماسک از همان ابتدا آلوده نشود. مدل‌های درست ماسک زدن که باید پوشش‌دهنده کل نواحی دهان و بینی باشد را به کودک بیاموزید و از ماسک‌های چند لایه قابل شستشو استفاده نمایید. کش‌های ماسک بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند. پس اگر قصد استفاده مجدد از ماسکی را دارید، اجازه تماس دست‌ها با آنها را ندهید. از گذاشتن ماسک‌های چندبار مصرف در داخل جیب‌های آلوده به پول پرهیز نمایید. ماسک‌ها و دستکش‌های یکبار مصرف را پس از استفاده به داخل سطل زباله درب‌دار انتقال دهید.

 

 حـــرف آخــر

در دنیای مدرن امروز، نرم‌افزارهای پیغام‌رسان می‌توانند کار بازدید روزهای کرونایی نوروز را آسان کرده و علاوه بر به جا آوردن نسبی حق مطلب و جایگزین شدن با دیدارهای فیزیکی، خطر شیوع و انتقال کرونا را از طریق برقراری ارتباط‌های صوتی و تصویری به حداقل برسانند. سالم و بهاری باشید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان