نسل جدید مگان تا 95 درصد شبیه کانسپتی است که سال گذشته نمایش داده شد
رنو با انتشار تصاویری از نسل جدید مدل مگان از انقلابی دیجیتال در مدلهای آیندهاش خبر داد. مدل جدید مگان الکتریکی است و تا پایان سال جاری میلادی به بازار میآید.
در تصاویری که رنو منتشر کرده، داشبوردی دیجیتال نشان داده میشود که نمایشگری شبیه به حرف لاتین L دارد و با الهام از کانسپتی طراحی شده که سال گذشته نمایش داده شد. ژیل ویدال، مدیر طراحی رنو در برنامهای اینترنتی گفت که با آمدن مگان جدید تغییری اساسی در طراحی داخلی محصولات رنو آغاز خواهد شد.
رنو میگوید با مدل جدید مگان طراحی داخل محصولاتش به طور اساسی تغییر خواهد کرد
رنو سال گذشته کانسپتی از مگان جدید نمایش داد که گفته میشود تا 95 درصد شبیه به مدل نهایی است. مگان با ماشینهای الکتریکی فولکسواگن، هیوندای و پژو و سیتروئن رقابت میکند. قدرت موتور ماشین 217 اسب بخار است و قویترین مدل میتواند با هر بار شارژ تا 450 کیلومتر حرکت کند.
داشبورد دیجیتال رنو با همکاری گوگل طراحی شده است
رنو برای ساخت نرمافزار داشبورد دیجیتال مگان با شرکت گوگل همکاری میکند. پلتفرم ماشین هم با همکاری نیسان ساخته شده است. قرار است در پنج سال آینده 24 مدل مختلف روی این پلتفرم تولید شود. نیسان تاکنون با این پلتفرم یک شاسیبلند به بازار عرضه کرده و میتسوبیشی هم در آینده از آن برای ساخت ماشینهای الکتریکی استفاده خواهد کرد.
بحران تراشه
کارخانههای خودروسازی اعلام کردهاند که کمبود چیپ یا تراشه کامپیوتری، تولید خودرو را با بحرانی جدی روبرو کرده است. هفته گذشته مدیران چند کارخانه پیشبینی کردند که این بحران به کاهش تولید و درآمد خودروسازان در سال جاری منجر خواهد شد.
دورکاری و ماندن مردم در خانه به دلیل بحران کرونا باعث شد تا سال گذشته تقاضا برای لوازم کامپیوتری بیشتر شد و در نتیجه مصرف تراشه برای ساخت این لوازم افزایش یافت.
علاوه بر این، افزایش تقاضا برای خرید خودرو در ماههای پایانی سال گذشته میلادی باعث کمبود بیشتر تراشههای کامپیوتری شد. همزمان آتشسوزی در یکی از بزرگترین کارخانههای ساخت تراشه در ژاپن و طوفان در ایالت تگزاس، محل یکی دیگر از کارخانههای ساخت تراشه، عرضه را محدود کرد.
مجموع این عوامل باعث شد تا تقریبا همه خودروسازان ناچار شوند خط تولید را برای مدتی متوقف کنند. برخی دیگر از شرکتها مانند نیسان، ماشینهای خود را بدون آپشنهایی مثل راهیاب ماهوارهای تولید کردهاند و بعضی دیگر عرضه مدلهای جدید خود را به تعویق انداختهاند.
کمبود تراشههای کامپیوتری و تاثیر آن بر تولید، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکای را هم به واکنش واداشت
هفته گذشته هربرت دیس، مدیر گروه فولکسواگن، وضعیت این کارخانه را بحرانی توصیف کرد و استلانتیس، چهارمین خودروساز بزرگ جهان پیشبینی کرد که وضعیتش در سه ماه دوم سال 2021 بدتر خواهد شد. یک موسسه که خودروسازان و قطعهسازان را در بازار آمریکا نمایندگی میکند پیشبینی کرده که در نتیجه کمبود تراشه در آمریکا امسال نزدیک به یک میلیون و 300 هزار خودرو کمتر فروخته خواهد شد.
در ساخت هر خودرو به طور متوسط بین 50 تا 150 تراشه کامپیوتری استفاده میشود و هزینه خرید این قطعه برای کارخانههایی نظیر فولکسواگن و تویوتا سالانه بیش از چهار میلیارد دلار است.
خودروسازان که تا پیش از این تنها به اندازه نیاز کوتاهمدت خود تراشه میخریدند، حالا به سرمایهگذاری بیشتر برای تامین این قطعه فکر میکنند. وسعت بحران تا حدی است که دولت آمریکا هم در پی یافتن راهحلی برای این مسئله است. اولیور زیپسه، مدیر گروه بامو هفته گذشته در مصاحبهای پیشبینی کرد که مشکل کمبود تراشه ممکن است تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد.
'قلب فراری زنده است'
قیمت پایه فراری 812 کامپتزیونه 600 هزار دلار است
فراری با رونمایی از دو مدل جدید اعلام کرد که با وجود موج الکتریکی شدن قوای محرکه در صنعت خودرو قصد ندارد موتورهای دوازده سیلندر خود را کنار بگذارد.
فراری به تازگی برنامههای خود را برای استفاده از موتور الکتریکی منتشر کرده است. اعلام این برنامهها باعث گمانهزنیهایی شده بود که کارخانه ایتالیایی قصد دارد موتور دوازده سیلندر مشهورش را بازنشسته کند. این شایعهها باعث ناخرسندی طرفداران و مشتریان سنتی کارخانه شد.
اما در مراسم رونمایی مدلهای جدید، انریکو گالیهرا، مدیر بازاریابی فراری گفت: "موتور دوازده سیلندر قلب فراری است و با این مدلها ما راهی پیدا کردیم تا آنها (موتورهای دوازده سیلندر) را زنده نگهداریم. "
مدلهای جدید نمونههای قویتری از مدل 812 فراری است که یکی در فرم کوپه و دیگری بدون سقف است. این مدلها با پسوند "کامپتزیونه" (Competizione) از مدلهای دیگر 812 متمایز شده است. موتور ماشین 830 اسب بخار نیرو تولید میکند، حداکثر سرعتش بیش از 340 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا 100 کیلومترش زیر سه ثانیه است.
تقاضا برای موتورهای دوازده سیلندر فراری رو به کاهش است
قیمت پایه مدل کوپه، 499 هزار یورو (600 هزار دلار) و قیمت پایه مدل بدون سقف 578 هزار یورو (700 هزار دلار) است.
بیست درصد فروش فراری در سه ماه اول سال 2021 شامل مدلهایی بوده که موتور دوازده سیلندر داشتند. تقاضا برای مدلهای دوازده سیلندر رو به کاهش است و در عوض خریداران بیشتر به مدلهایی رو آوردهاند که موتور هشت سیلندر دارند.
فراری اولین مدل کاملا الکتریکی خود را در سال 2025 به بازار عرضه خواهد کرد.
پلتفرم آماده
فرمهای مختلف ماشین را میتوان با پلتفرم EVX تولید کرد
استودیوی طراحی ایتالدیزان با همکاری بخش مهندسی تیم فرمول یک ویلیامز پلتفرمی ساخته که میتوان از آن برای مدلهای مختلف لوکس و اسپرت استفاده کرد.
این پلتفرم که نامش EVX است را میتوان به باتریهای مختلف مجهز کرد و به گفته دو شرکت با آن میتوان ماشینی با قدرت حداکثر 1300 اسب بخار ساخت. فرم و ابعاد ماشینهایی که روی این پلتفرم ساخته میشود قابل تغییر است و میتوان با آن ماشینهای اسپرت کوپه، بدون سقف، سدان یا شاسیبلند ساخت.
علاوه بر قوای محرکه، همه بخشهای الکترونیکی و نرمافزاری هم با این پلتفرم در اختیار مشتری قرار میگیرد. مشتری اصلی این پلتفرم خودروسازانی هستند که سرمایه کافی برای مهندسی و ساخت پلتفرم یک ماشین الکتریکی ندارند و میتوانند با استفاده از EVX به سرعت یک ماشین الکتریکی به محصولات خود اضافه کنند.
پل مکنامارا، مدیر بخش مهندسی ویلیامز میگوید که تقاضا برای ساخت ماشینهای اسپرت و لوکس الکتریکی رو به افزایش است، اما تاکنون چنین راهحلی برای ساخت این ماشینها وجود نداشت.
ایتالدیزاین اعلام کرده که علاوه بر طراحی ماشین برای مشتریان، آماده است تا 500 دستگاه خودرو برای هر مشتری بسازد. سقف تولید ماشینهایی که از این پلتفرم میتوانند استفاده کنند ده هزار دستگاه در سال است.