چند نکته برای نوسانگیران

فملی امیدی برای حقیقی‌ها

سهند اینانلو : «شرکت ملی صنایع مس ایران» با حدود ۵۰ سال سابقه در حوزه استخراج و بهره‌برداری از معادن مس کشورمان فعالیت مداومی‌داشته و در حال‌حاضر نیز تحت نماد «فملی» در بازار سهام نیز نقش مهمی‌ را در بین شرکت‌های بورسی بازی می‌کند

 محصولاتی هم که این شرکت تولید و روانه بازار می‌کند شامل؛ اسلب، کاتد، مفتول و بیلت می‌شود که همگی در دسته محصولات مشتقه مس دسته‌بندی می‌شوند. البته این شرکت محصولاتی چون کنسانتره‌های طلا و نقره نیز تولید می‌کند، اما در مقایسه با تولیدات مسی این شرکت مقدار ناچیزی محسوب می‌شود، زیرا حجم اندک آن هنوز مدیران شرکت ملی مس را برای تاسیس واحدهای تولید شمش متقاعد نکرده است، به‌عبارتی بازار محصولات مسی به قدری بازدهی برای شرکت ملی مس در پی داشته که فعلا مدیران این مجموعه برای ورود به حوزه تولید سایر فلزات گران‌بها وسوسه نشده‌اند. از جمله صاحبان عمده سهام ملی مس نیز می‌توان به  توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران‌، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین شرکت صبا میهن سازمان اشاره کرد، البته باید یادآور شد که بخش اعظمی‌از این سهم متعلق به سهام عدالت (بیش از یک‌چهارم کل سهام فملی) است.

همان‌طور که گفته شد این شرکت با نماد فملی در بورس حضور داشته و در یکسال اخیر که بازار سهام نوسانات بسیار پردامنه‌ای را تجربه کرده به‌طور کلی از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است. پیش از سال99 نیز عملکرد شرکت ملی مس ایران به نحوی بود که در سال 98 (12هزار میلیارد تومان سود خالص) به‌عنوان یکی از سودآورترین مجموعه‌های کشورمان شناخته شد.  اما با نگاهی به وضعیت بازار مس می‌توان دریافت که سهام شرکت ملی‌مس در بورس تهران روزهایی به مراتب بهتر از اغلب شرکت‌های حاضر در این بازار را انتظار می‌کشد. با توجه به تحلیل‌های کارشناسان به‌نظر می‌رسد روند تغییرات قیمتی محصولات مسی در هفته‌های پیش‌رو برآیندی مثبت و صعودی را در پیش خواهد داشت و همین مساله نیز موجبات جلب‌نظر سهامداران حقیقی به نماد فملی را فراهم آورده است. اهمیت این جلب‌توجه زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم کلیت بازار سهام، به دلیل ابهامات ناشی از روشن نبودن تکلیف مذاکرات و همچنین ترکیب نامزدهای تایید‌صلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری، دچار رکودی بدخیم شده است و استثناهایی مانند فملی صرفا امید را در دل حقیقی‌ها زنده نگاه داشته‌اند.

 چند نکته برای نوسانگیران

با وجود برآوردهای مثبتی که تحلیلگران از وضعیت بازار مس در ایران و جهان دارند، اما سهام فملی در طول هفته گذشته عملکرد چندان خوبی را در بورس به نمایش نگذاشت. البته بسیاری از سهامداران حقیقی معتقدند ریزش‌های فملی در مقایسه با سایر سهم‌های بزرگ چشمگیر نبوده است و با توجه به افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته و همچنین رونق نسبی حاکم بر بازارهای داخلی و خارجی مس، می‌توان به رشد ارزش این نماد در روزها و حتی هفته‌های آینده امیدوار بود. البته با نگاهی به تابلوها این‌طور استنباط می‌شود که قیمت سهام فملی در نیمه اول هفته روند ریزشی ملایمی‌را در پیش می‌گیرد، اما به احتمال زیاد این سهم در نیمه دوم هفته آینده تغییر مسیر داده و بار دیگر رشد خواهد کرد. نکته نگران‌کننده‌ای که در مورد فملی وجود دارد این است که عمده پیش‌بینی‌ها از تشکیل صف‌های فروش در روزهای آتی خبر می‌دهند که تا حدود زیادی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، اما آنچه موجب نگرانی حقیقی‌ها شده احتمال دوام و حتی دامنه‌دارتر شدن صف فروش در روزهای پایانی هفته است که می‌تواند برای نوسانگیران به منزله ریسک بسیار بزرگی محسوب شود. البته همان‌طور که گفته شد این سهم در حال‌حاضر صف خرید یا فروش سنگینی مواجه نیست، اما ممکن است ورق برگردد و طرف عرضه رشد نسبتا زیادی را به ثبت برساند.

 سرمایه‌گذاری بلندمدت

یکی از فاکتورهای مثبت فملی که باعث جلب توجه حقیقی‌ها می‌شود امکان نقدشوندگی بسیار بالا (در مقایسه با میانگین بازار) است. به‌عبارتی سرمایه‌گذاران به‌سادگی می‌توانند سهام خود را اصطلاحا نقد کرده و از بازار خارج شوند، این شاخصه در شرایطی که حقیقی‌ها از میزان نقدشوندگی پایین سهم‌ها و همچنین وجود محدودیت‌های متعدد برای نقدشدن شکایت دارند توانسته به‌عنوان برگ برنده فملی خودنمایی کند. از طرفی هم تحلیلگران ریسک سرمایه‌گذاری روی فملی را در سطحی معقول و منطقی تخمین زده‌اند که به‌نظر می‌رسد این حسن‌ظن کارشناسان، حاصل حضور پررنگ حقوقی‌ها در صف خرید و لیست صاحبان سهام فملی است. در نهایت وقتی به موج‌های صعودی الیوت نگاه می‌کنیم دلیل خوشبینی تحلیل‌ها نسبت به رشد ارزش فملی در آینده را درمی‌یابیم. از طرفی هم انتظار می‌رود در روزهای آینده صف‌بندی‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات مشخص‌تر شود و همین مساله نیز می‌تواند حقوقی‌ها را برای گرفتن تصمیمات نهایی در جهت انتخاب استراتژی‌های معاملاتی ترغیب کند و با توجه به آمار و ارقام به‌نظر می‌رسد فملی یکی از بهترین گزینه‌ها برای حقوقی‌ها و متعاقب آن حقیقی‌ها خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان