توصیه ۵/ ۶ میلیون بشکه‌ای زنگنه به دولت آینده

فرصت نفت‌فروشی رو به پایان است

دنیای‌اقتصاد : بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه مطالعات توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان و همچنین آغاز عملیات احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در میدان‌های هما، وراوی و تابناک استان فارس در مورد تولید نفت ایران گفت: «توصیه من به دولت آینده رساندن تولید نفت به رقم روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است.»

زنگنه ادامه داد: «این وابستگی به نفت نیست، بلکه استقلال از نفت است. اگر پول نفت را در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند و ثروت زیرزمینی به ثروت روزمینی تبدیل شود ما از بودجه نفتی فاصله گرفته‌ایم.» وزیر نفت افزایش تولید و فروش نفت را ضروری می‌داند، چراکه به گفته او در آینده کنوانسیون‌هایی برای محدود کردن تولید نفت کشورها به دلایل محیط‌زیستی ایجاد خواهد شد. زنگنه اظهار کرد: «بنابراین تا زمان داریم باید ظرفیت تولید نفت خود را افزایش دهیم زیرا محدودیت‌های بین‌المللی یقه ما را می‌گیرد.» دیروز سه تفاهم‌نامه با پنج شرکت داخلی برای انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان امضا شد. علاوه بر این، سه طرح گازی در جنوب استان فارس با دستور وزیر نفت از راه دور کلنگ‌زنی شد. اعتبار اختصاص‌یافته برای این طرح‌ها 281 میلیون یورو اعلام شده که 36 ماه زمان خواهد برد تا تکمیل شوند و به گفته مسوولان 60 میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز کشور افزوده خواهد شد.

افزایش تولید به روایت زنگنه

وزیر نفت بر ضرورت افزایش تولید نفت ایران تاکید کرد و گفت: «به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد باید تولید روزانه 6 میلیون و 500 هزار بشکه نفت را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد.»

به گزارش «شانا» بیژن زنگنه دیروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک با تاکید بر افزایش تولید نفت ایران اظهار کرد: «ما به‌راحتی می‌توانیم به تولید روزانه 6 میلیون و 500 هزار بشکه نفت دست یابیم و این رقم هدف عجیب و غریبی نیست، این واقعیتی است که بعضی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند و مرتب علیه آن کار می‌کنند.»

وی افزود: «این مهم افزون بر ایجاد اشتغال، صنایع ایران را فعال و در عین حال قدرت امنیتی ایجاد می‌کند.» وزیر نفت با اشاره به اینکه در سیاست کلی نظام در زمینه انرژی که در سال 1379 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، بر افزایش‌ ظرفیت‌ تولید صیانت‌شده‌ نفت‌ متناسب‌ با ذخایر موجود و برخورداری‌ کشور از افزایش‌ قدرت‌ اقتصادی‌ و امنیتی‌ و سیاسی‌ تاکید شده است، تصریح کرد: «نفت فقط قدرت اقتصادی نیست، نفت قدرت امنیتی و سیاسی کشور را بالا می‌برد.»

زنگنه ادامه داد: «نگویید بازار برای نفت وجود ندارد، می‌توان برای آن بازار پیدا کرد، عراق که هیچ‌گاه تولیدش از روزانه سه میلیون بشکه فراتر نمی‌رفت، اکنون تولید خود را به پنج میلیون بشکه در روز رسانده است و برایش بازار هم دارد؟! آن وقت ایران نمی‌تواند برای افزایش تولید نفت خود بازار پیدا کند؟! باید اراده داشت. برای انجام هر کاری اراده و تدبیر وجود داشته باشد موفقیت حاصل خواهد شد.» وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید روزانه نفت به 6 میلیون و 500 هزار بشکه وابستگی نیست، بلکه استقلال از نفت است؛ زیرا اگر پول نفت در بخش خصوصی سرمایه‎گذاری و ثروت زیرزمینی به روزمینی تبدیل شود ما از بودجه نفتی فاصله گرفته‌ایم، تصریح کرد: « من دیگر در صنعت نفت نخواهم بود، در هیچ کار دولتی هم نخواهم بود، اما دلم برای ایران می‌سوزد. حاضرم همه تجربه‌ها و اطلاعات خود را در اختیار آیندگان قرار دهم.»

وزیر نفت گفت: «بدانید زمان زیادی طول نخواهد کشید که کنوانسیون‌هایی خواهند بود که تولید نفت کشورها را محدود خواهد کرد و اجازه نمی‌دهند کشورها و دولت‌ها تولید نفت داشته باشد. بنابراین تا زمان داریم باید ظرفیت تولید نفت را بالا ببریم؛ زیرا محدودیت‌های بین‌المللی برای ما مشکل‌ساز می‌شود، ما باید به‌سرعت تولیدمان را بالا ببریم و این عملی است.»

زنگنه افزود: «در موضوع افزایش تولید نفت اصل مهم مدیریت و فناوری است، نه تامین تجهیزات. تجهیزات قابل تامین است و هم‌اکنون 90 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در ایران ساخته می‌شود که با 20 سال گذشته قابل مقایسه نیست.»

توسعه میدان آزادگان با کمک شرکت‌های داخلی

روز دوشنبه در مراسمی با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی توسعه میدان مشترک آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی امضا شد.

به گزارش «ایرنا» این سه تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌ توسعه نفت و گاز پرشیا برای انجام مطالعه توسعه بخش شمالی میدان آزادگان، شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پتروپارس و توسعه پترو‌ایران برای انجام مطالعه توسعه بخش مرکزی میدان آزادگان و شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت انرژی‌دانا برای انجام مطالعه توسعه بخش جنوبی میدان آزادگان امضا شد. با انجام این مطالعات پیش‌بینی می‌شود تولید نفت از این میدان مشترک در سال‌های آینده تا 210 هزار بشکه در روز افزایش یابد. رضا دهقان، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در این مراسم گفت: «در سال‌های قبل توسعه میدان آزادگان در دو بخش شمالی و جنوبی انجام شد. بخش شمالی توسط شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین و بخش جنوبی توسط شرکت متن انجام شد.» دهقان تاکید کرد: «طی هم‌اندیشی‌ها مدلی تعریف شد تا از ظرفیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی بهره ببریم. در این مدل سعی کردیم میدان به سه بخش تقسیم شود و در این سه بخش، شرکت‌های ایرانی مطالعه را انجام داده و پیشنهاد توسعه این میدان را ارائه کنند.»

زنگنه در این مورد گفت: «پروژه میدان آزادگان بیش از مطالعه است البته که اقدام اجرایی نیست، بلکه ارائه پیشنهاد فنی و مالی برای امضای قرارداد توسعه است و به 5/ 4 میلیارد دلار تامین مالی نیاز دارد. باید اصل را بر این بگذاریم که از بازارهای داخلی این نیاز مالی تامین شود. شرکت‌های جی‌سی (پیمانکاران عمومی)‌ باید در بخش نفت فعال شوند. همچنین شرکت‌های اکتشاف تولید مهم هستند اما برخی به اسم انقلابی‌گری گفتند شرکت‌های اکتشاف تولید گرگ‌زاده هستند.» وزیر نفت افزود: «زحمت زیادی کشیده شد و 17 شرکت با سطوح توانمندی مختلف شناسایی شدند. امیدوارم درست عمل شود و شرکت‌های ایرانی در امر معاملات نفت و فرآورده حضور داشته باشند البته به دلیل تحریم توانستیم شرکت‌های بازرگانی را در این زمینه تعریف کنیم و امیدوارم بعد از تحریم بمانند.»

زنگنه ادامه داد: «این سه قرارداد باید با هم پیوند بخورند تا زمانی‌ که تولید می‌کنند روی هم اثر منفی نداشته باشند.»

زنگنه افزود: «با وجود تحریم‌های مالی و فناوری فقط با اتکای داخل کار بزرگی کردیم و غرب کارون از تولید 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیده است. کسی که یک بشکه نفت اضافه کرده باشد معنای این افزایش تولید را می‌داند. اگر تولید میدان آذر را اضافه کنیم به 460هزار بشکه رسیده است. این کارها در شرایط تحریم و زمانی که صندوق توسعه پولی نداشت انجام شد.»

کلنگ‌زنی 3 طرح گازی

عملیات اجرایی سه طرح گازی شامل ایستگاه‌های تقویت فشار در میادین گازی هما و وراوی و همچنین مرکز تفکیک میدان‌گاز تابناک واقع در پالایشگاه پارسیان در جنوب فارس با دستور از راه دور بیژن زنگنه وزیر نفت با اعتباری افزون بر281 میلیون یورو آغاز شد.

به گزارش «ایرنا» با اجرای این سه طرح مهم گازی که با هدف تامین پایدار و تضمین خوراک پالایشگاه پارسیان اجرایی خواهد شد، افزون بر 60 میلیون متر مکعب در روز به سقف تولید گاز کشور نیز اضافه خواهد شد. بنا بر اعلام مسوولان، این طرح‌ها در مدت 36 ماه اجرایی خواهند شد و اشتغال‌زایی برای سه هزار نفر را به همراه خواهند داشت. در این مراسم که با حضور برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با تشریح مشخصات فنی این پروژها گفت: «با اجرای طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز هما ضریب بازیافت از حدود 4/ 45 به بالای 82 درصد می‌رسد و تثبیت تولید 15‌میلیون مترمکعب درروز را نیز محقق خوهد کرد.» رامین حاتمی روز دوشنبه در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه‌ها گفت: «با احداث ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی نیز ضریب بازیافت از 7/ 29 به 7/ 49 درصد افزایش و 9‌میلیون مترمکعب به میزان تولیدگاز کشور اضافه خواهد شد.» وی بیان کرد: «با احداث مرکز تفکیک تابناک که با خط لوله هشت اینچ مایعات تا پالایشگاه پارسیان به طول 21 کیلومتر به همراه پمپ و متعلقات مورد نیاز آن عملیات اجرایی آن آغاز شد نیز افزایش کیفیت خوراک ورودی به پالایشگاه پارسیان را محقق می‌کند.» وزیر نفت با اشاره به اینکه آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تقویت فشار گاز و مرکز تفکیک در زاگرس‌جنوبی تضمین کننده تامین خوراک پالایشگاه پارسیان است، افزود: «با انجام این کار 3 میلیون و 300هزار تن خوراک اتان، بوتان، پروپان و میعانات گازی تولید و یک زنجیره در بخش پایین‌دستی ایجاد می‌شود، اگر ما این سرمایه‌گذاری را انجام نمی‌دادیم در آینده در تامین پایدار خوراک مطابق آنچه طراحی شده بود دچار مشکل می‌شدیم.» زنگنه با تاکید بر به‌کارگیری نیروهای بومی و مسوولیت اجتماعی اجرای این طرح اظهار کرد: «دوستان اصرار دارند پس از پایان یک طرح تمام نیروها در زمان بهره‌برداری نیز به‌کار گرفته شوند. این اصرار سرمایه‌گذاری‌ها را متوقف می‌کند، ما برای به‌کارگیری این نیروها باید جریان سرمایه‌گذاری را در کشور زنده نگه داریم. تخصص نیرویی که در کار توسعه کار می‌کند با نیروی بهره‌برداری فرق می‌کند. اکنون جریان توسعه به‌دلیل سرمایه‌گذاری دچار ضعف است.»

p14-01

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان