ماهان شبکه ایرانیان

دکوراسیون امروزی با فرش های ایرانی

قالی و قالیچه: اگر به خانه های غربی در چند صد سال اخیر نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که فرش‌ها و قالیچه‌های ایرانی حضور پررنگی در خانه‌های غربی داشته‌اند

قالی و قالیچه: اگر به خانه های غربی در چند صد سال اخیر نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که فرش‌ها و قالیچه‌های ایرانی حضور پررنگی در خانه‌های غربی داشته‌اند. در واقع فرش‌ها و قالیچه‌های شرقی از قرن 16 وارد فضاهای داخلی خانه‌های غربی شده‌اند. دلیل این امر چیست؟ فرش‌ها و قالیچه‌ها اتاق را زیبا، جذاب، و خاص می‌کنند، و این کار را سریع و بدون هیچ دردسری انجام می‌دهند. علاوه بر این، فرش‌ها کاربردی هستند، نگهداری از آن راحت است، و دوام بسیار زیادی دارند.

طراحی با فرش‌های شرقی بسیار ساده است. تنها کاری که باید بکنید این است که فرشی پیدا کنید که با طراحی خانه شما هماهنگ است. برای تعیین زیبایی فرش نیاز به هیچ متخصصی نیست، بلکه همین که فرشی انتخاب کنید که به آن علاقه دارید کافی است.

 
1. اگر ممکن است با فرش شروع کنید.
صد و پنجاه سال پیش، ادگار آلن پو نوشت: «روح یک خانه فرش است.» گفته او به این معنی است که فرش اساس طراحی خانه است و همه چیز به دنبال آن می‌آید. وقتی فرشی را برای یک اتاق انتخاب می‌کنید، چیدمان کلی اتاق را تعیین کرده‌اید، برای مثال یک فرش بزرگ برای یک سالن یا چند فرش کوچک برای فضاهای مختلف. دوم آنکه وقتی فرش یا فرش‌هایی را برای یک اتاق انتخاب می‌کنید، در واقع رنگ‌های اصلی آن اتاق را نیز تعیین کرده‌اید. اول انتخاب فرش و بعد خرید مبلمان و دیگر وسایل بر اساس آن بسیار راحت‌تر از راه‌های دیگر است.
 
2. استفاده از سایت‌های مرتبط راه خوبی برای شروع است.
سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید با انواع فرش‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. با استفاده از این سایت‌ها می‌توانید عکس‌های مختلفی از فضاهایی که با فرش‌های مختلف طراحی شده‌اند را ببینید. این کار انتخاب شما را راحت‌تر و دقیق‌تر می‌کند.
 
3. اندازه فرشی که را به آن نیاز دارید تعیین کنید.
احتمالا شما دوست دارید که پیرامون فرش در فضا مشخص باشد (کفپوش شما ممکن است از پارکت باشد یا سنگ و یا هر ماده دیگری) تا هر چهار طرف فرش مشخص باشد. بنابراین، برای مثال اگر فضای شما 4 در 5 متر مربع است شما باید یک فرش 9 متری  برای این فضا انتخاب کنید تا چهار طرف فرش شما در این فضا کاملا مشخص باشد. 
به هر حال، در مورد اندازه مورد نظر خیلی هم سخت نگیرید. برخی از افراد با تعیین یک اندازه مشخص و پافشاری بر روی آن فرایند انتخاب و خرید فرش را بسیار دشوار می‌کنند. اگر می‌توانید چند فرش با اندازه‌های مختلف را برای اتاق خود در نظر بگیرید. در این صورت انتخاب‌های شما بسیار بیش‌تر می‌شود و به راحتی می‌توانید فرش مورد نظر خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که اصلا ایرادی ندارد که دو پایه جلویی مبل‌ها روی فرش و دو پایه عقبی روی کفپوش قرار بگیرند. انعطاف‌پذیر بودن در مورد اندازه فرش باعث می‌شود تا شما فرشی را که واقعا عاشق آن هستید را انتخاب کنید.  
 
4. مردم فرش‌های شرقی را براساس رنگ آن‌ها خریداری می‌کنند و کار درستی انجام می‌هند.
انتخاب رنگ‌های درست و مناسب کار سخت و دشواری است. اما چه کسی باید در مورد رنگ‌ها اظهار نظر کند؟ کسی که باید این کار را انجام دهد خود شما هستید. بسیاری از فروشندگان به شما اجازه می‌دهند که فرش مورد نظر را به خانه ببرید و چند روز از آن استفاده کنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید. برای اطمینان بیش‌تر قطعه‌ای از پارچه پرده و روکش‌های صندلی‌ها و مبل‌ها را هنگام خرید فرش همراه خود ببرید. این کار نه تنها به خود شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا فروشنده هم دقیق‌تر بتواند شما را راهنمایی کند.
 
به یاد داشته باشید که رنگ‌های تیره ارتفاع اتاق را کم‌تر و رنگ‌های روشن ارتفاع اتاق را بیش‌تر به نظر می‌رسانند.
 
5.     طرح‌ها و نقش‌ها
فرش‌های شرقی دارای هزاران طرح و نقش هستند اما این طرح‌ها به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:
 
الف- طرح‌ها و نقش‌هایی با خطوط صاف و اشکال هندسی. این طرح‌ها و نقش‌ها نشان‌دهنده کشوری هستند که فرش در آن بافته شده است. این نوع طرح‌ها و نقش‌ها مناسب فضاهای غیررسمی هستند.
 
ب- طرح‌ها و نقش‌هایی با خطوط منحنی. این طرح‌ها نشان‌دهنده شهری هستند که فرش در آن بافته شده است و مناسب فضاهای رسمی هستند.
 
ج- طرح‌ها و نقش‌های معاصر. این طرح‌ها و نقش‌ها گستره فرش‌های انتزاعی تا فرش‌های تک‌رنگ را شامل می‌شود، اما نقطه مشترک این فرش‌ها این است که همه آن‌ها مناسب فضاهای مدرن و معاصر هستند.
 
علاوه بر طرح‌ها و نقش‌های ذکرشده طرح‌های دیگری نیز وجود دارند که در آن‌ها از نقش‌های دایره‌دایره استفاده شده است، برخی دیگر دارای طرح‌های درهم‌پیچیده هستند، تعداد کمی از آن‌ها دارای نقش‌های تصویری هستند، و برخی دیگر دارای طرح‌های تکه‌تکه هستند. هر کدام از این تقش‌ها تاثیر متفاوتی در فضا دارند. برای مثال فرشی که دارای یک شکل مدور در وسط خود است، باید در وسط یک سالن قرار بگیرد و درست بالای این دایره باید یک لوستر قرار بگیرد.   
نکته دیگری که در مورد فرش‌ها وجود دارد این است که برخی از آن‌ها دارای طرح‌ها و نقش‌های بزرگ و برخی دیگر کوچک هستند. می‌توان گفت آن‌هایی که دارای طرح‌های کوچک هستند باعث می‌شوند تا توجه به مبلمان روی آن جلب شود، در حالی که فرش‌هایی که دارای طرح‌های بزرگ هستند توجه را به خود جلب می‌کنند.
 
در پایان باید گفت که فردی که تصمیم نهایی را می‌گیرد خود شما هستید و باید این کار را براساس سلیقه خود انجام دهید. بسیاری از مردم فرش‌هایی را دوست دارند که در وسط آن یک طرح بزرگ وجود دارد. اگر گاهی احساس کردید که فرش مورد نظر شما خیلی با طراحی کلی خانه‌ها شما هماهنگی ندارد نگران نباشید. مهم‌ترین چیز در طراحی داخلی این است که شما از اجزای موجود در خانه خود راضی باشید و در کنار آن‌ها احساس خوبی داشته باشید.
 
به ما بگویید: شما کدام فرش ها را بیشتر می پسندید؟ مدرن یا سنتی؟
 

منبع: internetrugs ؛ ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان