افزایش ۴۶ درصدی مرگ و میر پیاده‌ها

دنیای‌اقتصاد : هر چقدر استقبال مردم از شاسی بلندها و پیکاپ‌ها بیشتر می‌شود، آمار مرگ و میر پیاده‌ها هم بالاتر می‌رود

براساس گزارش کانزومر ریپورتس هر چقدر این خودروها بزرگ‌تر می‌شوند، دید راننده نسبت به اطراف کمتر می‌شود و نقاط کور بیشتری در اطراف این خودروها ایجاد می‌شود و احتمال تصادف با پیاده‌ها و خودروهای کوچک‌تر بالا می‌رود. بر اساس همین گزارش، ارتفاع درب موتور پیکاپ‌ها از سال 2000 تا به حال 11 درصد بیشتر شده است، وزن آنها از سال 2000 تا 2018 بیش از 24 درصد افزایش یافته است. نقاط کور این وانت‌ها 11 فوت (حدود 3 متر) بیشتر از خودروهای سدان و 7 فوت (حدود 2 متر) بیشتر از خودروهای شاسی بلند [SUV] اندازه متوسط است. همین نقاط کور است که هم کودکان و هم کهنسالان را دچار خطر می‌کند.

کانزومر ریپورتس همچنین به این یافته رسیده است که خیلی از پیکاپ‌های موجود در بازار یا در حال تردد در خیابان‌ها به ترمز اضطراری اتومات یا سامانه‌های ردیابی و ردگیری پیاده‌ها مجهز نیستند. شورولت کلورادو و جی ام سی کانیون به چنین فناوری‌هایی مجهز نیست اما فورد اف-150 هم ترمز اضطراری اتومات دارد و هم سامانه ردگیری پیاده ها. فقط فورد، نیسان، هوندا و تویوتا به طور استاندارد و کارخانه‌ای این فناوری‌ها را روی پیکاپ‌ها نصب می‌کنند. جنرال موتورز و برند جدید استلانتیس [حاصل ادغام فیات کرایسلر با پژو-سیتروئن] گفته‌اند که از سال 2022 ترمز اضطراری اتومات را به صورت اجباری در همه محصولات خود نصب خواهند کرد.

در یک دهه گذشته، آمار مرگ و میر پیاده‌ها 46 درصد افزایش یافته است، و تناسب آن هم در بین جمعیت متعادل نیست و بیشتر دامن افراد کم درآمد اجتماع را گرفته است و این آمار را بیشتر کودکان و کهنسالان و افرادی تشکیل می‌دهند که مجبور به استفاده از صندلی چرخدار [ویلچر] هستند. در حال حاضر هیچ راهکار یا راه حلی برای کاهش مخاطرات ناشی از اندازه پیکاپ‌ها وجود ندارد. بهترین کاری که تا به حال انجام شده،‌ افزودن سامانه‌هایی است که ایمنی پیاده‌ها را بالا می‌برد. برای این کار بهترین روش هم می‌تواند نصب کارخانه‌ای این سامانه‌ها باشد که متأسفانه به قیمت خودروها می‌افزاید. یکی از راه حل‌ها هم قوانین محلی و استانی برای محدودتر کردن سرعت خودروها است. ایجاد زیرساخت‌ها از جمله مسیرهای ویژه دوچرخه و پیاده نیز در کاهش مرگ و میر پیاده‌ها موثر است. چون همه این را می‌دانیم که تب و تاب خرید خودروهای شاسی بلند و پیکاپ‌ها به این زودی‌ها فروکش نخواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان