طرز تهیه ترشی خرمالو خانگی و بسیار خوشمزه

ترشی یکی از چاشنی های خوشمزه و پر طرفداری است که با دستور های مختلفی و مواد اولیه گوناگونی تهیه می شود، در این مطلب طرز تهیه ترشی خرمالو را ارائه می دهیم.

طرز تهیه ترشی خرمالو خانگی و بسیار خوشمزه

ترشی خرمالو یکی از خوش طعم ترین ترشی ها است، که می توانید این ترشی را آماده و در کنار برنج، ماکارونی و غذاهای دیگر سرو کنید، در طرز تهیه ترشی خرمالو از سیاه دانه، تخم گشنیز، برگه زردآلو استفاده می شود که طعم ترشی را دو چندان می کند.

طرز تهیه ترشی خرمالو

ترشی زیتون و ترشی لیموترش از دسته ترشی های خوشمزه ای هستند که به راحتی در منزل تهیه می شوند، که بهتر است شما همراهان گرامی ترشی ها را تهیه و در فصل سرد سال از آن ها استفاده نمایید.

مواد لازم:

  • خرمالو : 500 گرم
  • سرکه : نصف لیتر
  • برگه زرد آلو : 250 گرم
  • تمر هندی : نصف بسته
  • خرما بدون هسته : 250 گرم
  • سیاه دانه : نصف قاشق مربا خوری
  • تخم گشنیز : نصف قاشق مربا خوری
  • پودر گلپر : نصف قاشق مربا خوری

طرز تهیه ترشی خرمالو :

ابتدا خرمالو ها را شسته، خرد کرده درون مخلوط کن بریزید، تا یکدست شوند، اگر خرد کردن را با دست انجام می دهید حتما پوست آن را بگیرید تا شکل نا مناسبی به ترشی ندهد،

آماده کردن اترشی

طرز تهیه ترشی خرمالو

در مرحله بعد طرز تهیه ترشی خرمالو, سرکه را به مدت ده دقیقه بگذارید در روی حرارت بجوشد، زیرا جوشاندن سرکه مانع کپک زدن آن می شود، درون ظرفی سرکه بریزید.

طرز تهیه ترشی خرمالو

تمر هندی های هسته گرفته شده را به سرکه اضافه کرده، برگه زردآلو راکه ده ساعت درون سرکه خیسانده ایم و کاملا نرم شده اند را همراه به تمرهندی و خرمای هسته گرفته شده چرخ کنید تا به صورت یکنواخت در آیند، در مرحله بعد پودر گلپر، تخم گشنیز نیم کوب، سیاه دانه و نمک را به مواد اضافه کرده، مقداری از سرکه را به مواد نرم شده اضافه کنید و طعم آن را بچشید، درب شیشه بسته و ترشی خرمالو را در مکانی خنک قرار دهید. این ترشی پس از 15 روز آماده می شود. لازم به ذکر است، می توانید خرمالوها را نگینی ریز و یا خرمالو را به طور کامل درون سرکه قرار دهید، مانند شکل ها که مشاهده می فرمایید.

  طرز تهیه ترشی خرمالو

آماده کردن ترشی

آموزش تهیه ترشی خرمالو با روشی ساده

ترشی خرمالو را علاوه بر روشی که در بالا با آن آشنا شدید می توانید با روشی دیگر نیز تهیه نمایید که در ادامه مطلب طرز تهیه ان را به روشی ساده و بسیار خوشمزه آموزش خواهیم داد تا آن را به راحتی تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم :

  • سرکه سیب : یک و نیم پیمانه
  • خرمالو : پنج عدد
  • زنجبیل : یک تکه دو سانتی
  • شکر : دو سوم پیمانه
  • نمک : یک قاشق غذا خوری
  • فلفل قرمز : یک دوم قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه : یک دوم قاشق چای خوری
  • زعفران : یک هشتم قاشق چای خوری

دستور تهیه ترشی خرمالو

نحوه تهیه :

ابتدا خرمالو ها را بعد از شستن و خشک شدن از عرض برش داده سپس داخل ظرف شیشه ای درب دار ریخته و بعد ادویه جات، شکر و سرکه را داخل یک ظرف مناسب ریخته و بر روی حرارت بگذارید و اجازه دهید بجوشد.

حالا بعد از حل شدن شکر داخل سرکه ظرف را از روی حرارت برداشته و پس از خنک شدن محلول حاصل را روی خرمالو ها بریزید به گونه ای یک چهار بالای ظرف خالی باشد و آن را تا لبه شیشه پر نکنید.

در مرحله پایانی از نحوه تهیه ترشی خرمالو درب ظرف را بسته و اجازه دهید ده دقیقه داخل آب در حال جوش بماند و بعد از خنک شدن داخل یخچال بگذارید، نوش جان.

آموزش تهیه ترشی خرمالو

نکته : این ترشی را بعد از یک هفته می توانید مصرف کنید.

روش دوم :

خرمالو های برش داده را داخل ظرف شیشه ای درب دار ریخته سپس روی آن را زنجبیل تازه برش داده یا رنده شده بریزید و با سرکه شیشه را پر کرده به اندازه ای که روی خرمالو ها را بپوشاند.

حالا به آن شکر و ادویه جات افزوده و به منظور حل شدن ادویه جات داخل سرکه به آرامی ظرف را تکان داده سپس درب ظرف را بسته و داخل یخچال و یا مکانی خنک و به دور از نور قرار دهید و بعد از دو هفته نوش جان نمایید.

نکات تکمیلی

1. به منظور تهیه ترشی خرمالو از خرمالوی نارس استفاده نمایید.

2. اگر زنجبیل در دسترس نداشتید می توانید از پودر زنجبیل استفاده نمایید.

3. می توانید در تهیه این ترشی از خرمالوی درسته نیز استفاده نمایید.

در این مطلب روش درست کردن ترشی خرمالو را آموزش دادیم امیدواریم آن را تهیه و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید، به منظور آشنایی بیشتر با دستور تهیه انواع ترشی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان