وبلاگ مشرق

دشمنان مشارکت حداکثری چه کسانی هستند؟ / پاسخی به چراهای عجیب دولت روحانی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی که عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است در اظهاراتی مغایر با دموکراسی و منطق سیاست اظهار کرده است که حزب متبوعش نامزدی در انتخابات ندارد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دشمنان مشارکت حداکثری را بشناسیم

دشمنان مشارکت حداکثری چه کسانی هستند؟ / پاسخی به چراهای عجیب دولت روحانی

مجید انصاری، فعال اصلاح‌طلب و معاون سابق رئیس‌جمهور روحانی در اظهاراتی پیرامون انتخابات 1400 که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است: اینکه یک جریان سیاسی عملاً ابزار اصلی انتخابات را در اختیار داشته باشد، از جمله بررسی صلاحیت و فضای تنگ نظرانه ای را به وجود بیاورد، گمان نمی‌کنم شاهد انتخابات پرشوری باشیم. عده ای در انتخابات شورای شهر به بهانه های مختلف کنار گذاشته می شوند و کاندیدهای اصلی و دارای حق رأی و دارای شانس رأی بالا حذف می شوند. یک جریان باید در رقابت نابرابر شرکت کند.

او همچنین اظهار می‌کند: مردم به هر میزان که حضور و رأی خودشان را مؤثر بدانند، امکان داشتن نماینده در حاکمیت داشته باشند، جدی تر و بانشاطتر می شوند. هر گاه این عرصه تنگ‌تر بشود، طبیعتاً مردم از حضور و مشارکت فاصله می گیرند.

انصاری می‌افزاید: من احساس می کنم ما با اینکه در آستانه انتخابات هستیم، فضای کشور فضای انتخاباتی نیست و همچنان فضای بلاتکلیفی و دلسردی در بخش هایی از جامعه به چشم می خورد.[1]

*تأکید انصاری بر حضور یک جریان در انتخابات! تنگ‌نظری در بررسی صلاحیت، سرد بودن فضای انتخابات و مهمتر از همه "گمان نمی‌کنم شاهد انتخابات پرشوری باشیم"! تماماً بهانه‌جویی‌ها و البته رجزخوانی‌های کسانی از رجال هسته سخت اصلاحات است که از یکسال قبل دست به "تحریم خاموش انتخابات" با هدف کاستن از میزان مشارکت زدند و اکنون نیز خود را در آستانه دست یافتن به این مقصد می‌پندارند!

وگرنه کدام عقلانیت سیاسی و کدام غیرت ملی اجازه می‌دهد که یک رجل سیاسی در آستانه انتخابات؛ به جای معرفی نامزد و تشویق مردم به حضور در انتخابات؛ ‌ بگوید انتخابات پرشور نیست!؟

جالب است که مقام معظم رهبری صراحتا در این باره فرموده‌اند: "کسانی که سخن نافذی دارند، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند. "

پر واضح آنکه تکلیف حضور در انتخابات، معرفی نامزد و تلاش برای برگزاری انتخابات پرشور در هیچ حالتی ساقط‌شدنی نیست و رجال یک جریان سیاسی نیز فرض بر نداشتن نامزد در انتخابات؛ اولا باید به مردم و نظام اسلامی توضیح بدهند که چرا تمامی معاریف خود را پرونده‌دار و بی‌صلاحیت کرده‌اند و ثانیا مکلف به ائتلاف با یک نامزد نزدیک به خود هستند نه اینکه با تحریم خاموش انتخابات؛ اعلام کنند که ما در اعتراض به نظام و مردمسالاری؛ نامزد معرفی نمی‌کنیم!

وبلاگ مشرق طی یکسال گذشته با انتشار ده‌ها گزارش پیرامون توطئه چپ ایرانی برای تحریم خاموش انتخابات هشدارهای مکرری را همراه با راه‌حل‌های این مسئله ارائه کرد.

***

پاسخی به چراهای عجیب دولت روحانی

پس از اصلاح‌طلبان تحریمی، اعتدالیون تحریمی هم آمدند!

دشمنان مشارکت حداکثری چه کسانی هستند؟ / پاسخی به چراهای عجیب دولت روحانی

محمود واعظی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر رئیس‌جمهور روحانی طی اظهاراتی درباره فعالیت حزب متبوعش در انتخابات ریاست جمهوری برای معرفی نامزد گفته است: ما در حزب اعتدال و توسعه تا امروز فرصت نکرده‌ایم که به مصادیق این چنینی در امر انتخابات ورود کنیم!

به گزارش مشرق، او می‌افزاید: جلساتی هم که در شورای مرکزی برگزار کردیم تماماً درباره تشویق مردم برای حضور در انتخابات، مشارکت حداکثری و این که باید یک انتخابات خوب و  پر شور داشته‌ باشیم بوده است و روی همه این موارد هم توافقات لازم انجام شد.

واعظی تصریح می‌کند: اما این‌که از یک کاندیدا حمایت کنیم یا خیر نتوانستیم تصمیم بگیریم و گفتیم اعضای حزب خودشان بروند به فردی که فکر می‌کنند مناسب است، رأی بدهند! [2]

*صحبت‌های آقای واعظی که 42 سال آزگار در مناصب مختلف نظام بوده‌اند و بر سفره امنیت و بیت‌المال نظام ارتزاق کرده‌اند؛ در حالت خوشبینانه از سر نابلدی سیاسی است.

و در حالت بدبینانه نیز حاوی احتمالات بسیاری خطرناک و تأسف‌باری است که کوچکترین آنها همنوایی با اصلاح‌طلبان برای "تحریم خاموش انتخابات" با هدف مشارکت‌زدایی از انتخابات است.

اینکه یک عنصر مبرّز حزبی بگوید ما نامزدی نداریم و فقط مردم را به مشارکت تشویق می‌کنیم یک تزویر آشکار و معارضه با نظام سیاسی و قانونی کشور است.

حامیان این تئوری در واقع با مسخره کردن "مشارکت حداکثری"؛ مردم را سردرگم و به انتخاباتی دعوت می‌کنند که به زعم اینان هیچ گزینه لایق رأی دادنی در آن وجود ندارد.

در اشاره به صحبت‌های واعظی بیان 3 نکته را نیز ضروری می‌دانیم:

1_ این هم‌داستانی و هماهنگی امثال واعظی با تصمیم شریرانه ستاد هسته سخت اصلاحات مبنی بر "تحریم خاموش انتخابات" (عدم معرفی نامزد در اعتراض به نظام) نشان می‌دهد که تمام دعواهای 8 سال گذشته بین برخی رجال اصلاحات و امثال واعظی می‌توانسته صرفاً یک دعوای زرگری و نمایش روحوضی باشد!

2_ با وجود امثال واعظی توضیح چرایی وقوع آبان 98 در دولت آقای روحانی، چرایی بروز عامدانه برخی مشکلات و چرایی هم‌جهتی دولت آقای روحانی و ستاد اصلاحات در قضایایی مثل آبان 98 کار سختی نیست...

3_ اینکه دولت آقای روحانی به مجمع‌الجزایری از رخدادهای عجیبی مثل سیاه‌نمایی، جاسوس‌بازی و حمایت از تحریم خاموش انتخابات تبدیل شده است؛ جای تأملات امنیتی بسیاری دارد.

***

1_https://etemadonline.com/content/494842

2_ mshrgh.ir/1230231

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان