وبلاگ مشرق

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات/ تغییر سرمربی در دقیقه ۹۰!

جریان سیاسی خاص از یکسال قبل اسلحه خود را روی شقیقه "مشارکت حداکثری" مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گذاشت و عمده رجال این جریان حتی در زبان هم حاضر به دعوت مردم به مشارکت انتخاباتی نشدند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

تغییر سر مرّبی در دقیقه 90!

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات/ تغییر سرمربی در دقیقه 90!

محمد سلامتی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل تشکل منحلّه سازمان مجاهدین انقلاب در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون انتخابات 1400 گفته است:

" به نظر من اصلاح‌طلبان باید به جد در امر انتخابات وارد شوند. "[1]

*ستاد هسته سخت اصلاحات که در جبهه اصلاحات متشکّل شده است از یکسال قبل و به عبارتی از 2 سال قبل دست به تحریم‌ خاموش انتخابات زد و تقریبا هیچ حرف سوء و تهمتی نبوده است که این آقایان بصورت روزانه علیه صندوق رأی و بی‌اهمیتی حضور مردم در انتخابات نگویند و نزنند!

جالب است که تشکل‌های مبرّز اصلاح‌طلب از قبیل جبهه اصلاحات، حزب اتحاد، مجمع روحانیون و مجمع ایثارگران نیز هریک در قالب بیانیه‌هایی تند و تیز اعلام کرده‌اند که در اعتراض به ساختار، به حاکمیت و به نهادهای نظارتی کشور نامزدی در انتخابات ندارند. (رفتاری که بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده هم از آن با عنوان تحریم یاد کرده‌اند!)

اکنون و درحالیکه تنها 3 روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری؛ عبارت "باید به جد وارد انتخابات شوند"! دقیقا چه کارکردی می‌تواند داشته باشد!؟

کما اینکه معرفی نامزد در طول 3 روز باقیمانده نیز اگرچه می‌تواند ستاد اصلاحات را از کمند برخوردهای امنیتی برهاند اما عملا تأثیری در انتخابات و مشارکت نخواهد داشت.

غیر از عقلانیت بدیهی این مسئله؛ ما همچنین بی‌فایده بودن توصیه‌های دقیقه نودی به حضور در انتخابات را ارجاع می‌دهیم به ده‌ها مصاحبه و یادداشت اعاظم اصلاح‌طلب که در آن تأکید دارند کار انتخاباتی باید از مدت‌ها پیش از انتخابات آغاز شود...

***

 

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات/ تغییر سرمربی در دقیقه 90!

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه شرق برای اثبات غلط بودن رفتار تحریم انتخابات (که طی یکسال گذشته از سوی اصلاح‌طلبان مورد تأکید قرار گرفته است) از نقطه نظر اصلاح‌طلبانه می‌گوید:

"شما می‌خواهید به وضعیت موجود تن دهید. می‌خواهند یک کسی رأی بیاورد، شما تحریم می‌کنید، رأی او را تصویب می‌کنید. اگر شما تابع شرایط موجود نباشید می‌گویید من برخلاف نظر آنها که می‌خواهند یک نفر را رئیس‌جمهور کنند کسی دیگر را انتخاب می‌کنم."

خبرنگار شرق در این لحظه می‌گوید: در این حالت، کسی که من به او رأی می‌دهم نماینده من نیست!
و کرباسچی پاسخ می‌دهد: انتخاب نسبی است. گاهی شما اثباتی می‌توانید دلخواهتان را بیاورید و به هر دلیلی نمی‌شود.
‌شرق مجددا از نقطه نظر خود می‌گوید: در این انتخاب، مسئله دلخواه نیست.
و دبیر کل حزب کارگزاران می‌گوید: منظورم کسی است که صلاح می‌دانید.

کرباسچی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به رویکرد تحریمی روزنامه شرق تصریح می‌کند: اتفاقا تن‌دادن –به وضع موجود- زمانی است که شما تسلیم شرایط می‌شوید و می‌گویید چون یک نفر را تحمیل کرده‌اند کنار می‌روید که خواست آنها اتفاق بیفتد. حادثه‌ای که پیش می‌آید به‌دلیل مجموعه‌ای از مؤلفه‌هاست. یک بخشی از مؤلفه‌ها، مواردی است که طرف مقابل به ما تحمیل می‌کند و بخشی هم مؤلفه‌های خودمان. شما می‌گویید اصلاح‌طلبان 14 نفر را انتخاب کرده بودند که هرکدام از اینها اگر می‌آمدند اشکالی نداشت و اصلاح‌طلبان شرکت می‌کردند. من می‌گویم آقای همتی را با این 14 نفر مقایسه کنید. از چند نفرشان بدتر است؟ [2]

*صحبت‌های کرباسچی از نقطه‌نظر منطق سیاست‌ورزی انقلابی صحیح نیست چون هیچ نامزد تحمیلی در انتخابات وجود ندارد و نامزدهای دلخواه اصلاح‌طلبان نیز به دلیل نبود تدبیر از سوی ستاد اصلاحات در معرفی نامزدهای جوان یا دارای صلاحیت در انتخابات نیستند.

ضمن اینکه اصلاح‌طلبان در این انتخابات نامزد وابسته به خود دارند و 2 نامزد هم دارند اما در ظاهر امر قصد حمایت از این 2 نفر را ندارند و آنها را اصلاح‌طلب بدلی می‌دانند!

مع‌الوصف از منظر دموکراسی و منطق سیاست‌ورزی حزبی؛ سخنان کرباسچی کاملا صحیح است و بایستی آنها را به اصلاح‌طلبانی که قصد رأی دادن ندارند یادآوری کرد.

صحبت‌های کرباسچی از این حیث نیز اهمیتی ویژه‌تر می‌یابند که "مشارکت حداکثری" در انتخابات 1400 از اهمیت زیادی برخوردار است. اگرچه میزان مشارکت هرگز به مشروعیت نظام ربطی ندارد...

***

اسلحه جریان خاص روی شقیقه مشارکت مردم

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات/ تغییر سرمربی در دقیقه 90!

احمد حکیمی‌پور، فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با یک تصویرسازی شخصی از فضای سیاسی کشور اظهار کرده است:

"در چنین شرایطی مردم انگیزه‌ای برای حضور در پای صندوق‌های رأی ندارند. از نظر مردم هرکدام از کاندیداهای انتخاباتی یا اطرافیان آنها برای منافع شخصی و گروهی وارد رقابت‌ها شده‌اند. به همین دلیل نیز پیش خود فکر می‌کنند چرا باید در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به چنین افرادی رأی بدهند. به همین دلیل نیز انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با دوقطبی رأی دادن یا رأی ندادن مواجه شده است. این دوقطبی نیز هنوز نشکسته است؛ مگر اینکه در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات اتفاقاتی رخ بدهد که شرایط انتخابات تغییر کند."[3]

*  علت شبهات بوجود آمده در نزد عده‌ای برای رأی دادن یا رأی ندادن؛ چیزی جز همین حرف‌های شخص آقای حکیمی‌پور نیست!

حرف‌هایی که طی یکسال گذشته و در پروژه تحریم خاموش انتخابات؛ بارها و بارها از سوی رجال جریان چپ در ذهن و روان جامعه پمپاژ شد و شبهه رأی ندادن را بوجود آورد.

خاصّه اینکه تنش و چالش سیاسی در همه جای جهان وجود دارد و اتفاقا عاملی برای افزایش انگیزه‌های انتخاباتی است.

همانطور که ناامیدی از عملکرد یک رئیس‌جمهور نیز اتفاقا عامل افزایش انگیزه مردم برای حضور در انتخابات‌های بعدی و برگزیدن افراد بهتر است اما اصلاح‌طلبان با به راه انداختن یک نمایش کمدی تراژیک تقلا کردند تا از این عامل حضور یک عامل تحریم بسازند!

اظهارات حکیمی‌پور به روشنی می‌تواند به مردم و تاریخ بگوید که "دشمنان مشارکت حداکثری" و کسانی که حتی در زبان نیز مردم را به صندوق‌های رأی دعوت نکردند چه کسانی هستند!؟

قبل از حکیمی‌پور، مجید انصاری نیز اخیراً در مصاحبه‌ای نظیر همین سخنان ناامیدکننده را بر زبان آورد. [4]

***

1_ https://etemadonline.com/content/491230

2_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/283656

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/316079

4_ mshrgh.ir/1230901

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان