افزایش سرمایه

شرکت‌ها در انتظار افزایش سرمایه

دنیای‌اقتصاد : طی روز‌های اخیر چند شرکت بورسی اطلاعیه‌های خود را درخصوص افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر کردند. از آنجا‌ که افزایش سرمایه یکی از پارامترهای تاثیر‌گذار در انتخاب سهم است،‌ در این گزارش به بررسی چند اطلاعیه خواهیم پرداخت.

«فاذر»

شرکت صنایع آذرآب که در بخش صنایع ساخت محصول فلزی قرار گرفته است و در بازار دوم بورس معامله می‌شود،‌ 26 خرداد اطلاعیه خود را درخصوص ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر کرد. به گفته هیات‌مدیره شرکت این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی است. گفتنی است که افزایش سرمایه شرکت در تاریخ 25/ 08/ 1399 به تصویب هیات‌مدیره و در تاریخ 30/ 09/ 1399 به تصویت حسابرس رسید. این افزایش سرمایه به مبلغ یک‌هزار و 712 میلیارد تومان که معادل یک‌هزار و 712 ‌درصد است،‌ خواهد بود. با احتساب این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت که در حال‌حاضر 100 میلیارد تومان است به یک‌هزار و 812 میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه از محل تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها که جذاب‌ترین نوع افزایش سرمایه است،‌ خواهد بود. شرکت افزایش سرمایه 1712 درصدی خود را در تاریخ 26 خرداد در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند.

«ورازی»

شرکت بیمه رازی که با نماد «ورازی» در بازار پایه فرابورس معامله می‌شود و یکی از شرکت‌های فعال در صنعت بیمه به‌شمار می‌رود،‌ روز چهارشنبه هفته گذشته آخرین مرحله افزایش سرمایه خود را در سامانه کدال منتشر کرد. افزایش سرمایه شرکت به‌منظور اصلاح ساختار مالی، افزایش سهم بازار، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و ترمیم درصد توانگری مالی شرکت و همچنین کسب مجوز قبولی اتکایی که در تاریخ 18/ 12/ 1399 به تصویب هیات‌مدیره رسیده،‌ خواهد بود. در آخرین اطلاعیه افزایش سرمایه شرکت آمده است که افزایش سرمایه به مبلغ یک‌هزار و 603 میلیارد تومان که معادل 535 درصد است،‌ خواهد بود. با احتساب این افزایش سرمایه،‌ سرمایه فعلی شرکت که 300 میلیارد تومان است به یک‌هزار و 903 میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه نیز از محل مازاد تجدید‌ارزیابی داده‌ها خواهد بود.

«پترول»

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان که با نماد «پترول» در بازار دوم بورس معامله می‌شود، بعد از اینکه اولین افزایش سرمایه خود را در سال 1400 در تاریخ 25 خرداد در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند بار دیگر درخواست افزایش سرمایه داد. اولین افزایش سرمایه شرکت در سال 1400،‌ باعث شد که سرمایه شرکت از 2 هزار میلیارد تومان به 2 هزار و 500 میلیارد تومان برسد. این افزایش سرمایه که از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته بود،‌ به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام شده و اصلاح ساختار مالی صورت گرفت.  طبق جدید‌ترین اطلاعیه این شرکت در سامانه کدال پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه 360 درصدی است. براساس این افزایش سرمایه،‌ سرمایه فعلی شرکت که 2 هزار و 500 میلیارد تومان است به 11 هزار و 500 میلیارد تومان خواهد رسید. تامین مالی این شرکت بورسی در صورت موافقت سازمان بورس از محل سایر اندوخته‌ها اعمال خواهد شد تا صرف جبران سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اصلاح ساختار مالی شود. پیش از این «پترول» در سال گذشته،‌ 3مرتبه سرمایه خود را به دلایل مختلف افزایش داده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان