اسکناس آمریکایی مرز ۲۴ هزار تومانی را از دست داد

پیام جدید به بازار دلار

دنیای‌اقتصاد : در روز اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و مرز ۲۴هزار تومانی را از دست داد

در اولین روز هفته، دلار 640تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و روی محدوده 23هزار و 800تومان قرار گرفت که این کمترین قیمت اسکناس آمریکایی از شنبه هفته گذشته بود. به گفته فعالان،‌ روز شنبه پیام مذاکراتی به بازار رسید که زمینه‌ساز افزایش فروش معامله‌گران شد.

اثر ظریف در بازار ارز

روز شنبه وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد که احتمالا تا‌ قبل از پایان کار دولت درباره برجام به توافق می‌رسیم. به گزارش خبرگزاری فارس،  محمدجواد ظریف، طی مصاحبه‌ای در حاشیه «مجمع دیپلماسی آنتالیا» در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز تا‌ثیر تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر مذاکرات وین در خصوص احیای برجام گفت که احتمال حصول توافق قبل از پایان کار دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران وجود دارد.

به گفته حاضران در بازار، اظهارات ظریف موجب شد که میزان فروش‌ها در بازار رشد پیدا کند و قیمت دلار به زیر مرز 24هزار تومانی برود. جمعه‌شب نیز یک پایگاه خبری از احتمال تمایل آمریکا برای توافق با ایران سخن گفته بود.

به گزارش خبر آنلاین، پایگاه خبری اکسیوس گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد تا‌ شش هفته دیگر که رئیس‌جمهور جدیدی در ایران روی کار خواهد آمد، توافق هسته‌ای را احیا کند. مجموع چنین اخباری موجب شد که سمت‌وسوی انتظارات در بازار ارز تغییر کرده و توان افزایشی‌های بازار کاهش پیدا کند.

شکست انتظارات افزایشی معامله‌گران دلار

افت قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که برخی از معامله‌گران احتمال می‌دادند روز شنبه، زمانی برای صعود اسکناس آمریکایی باشد. دسته‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کردند، با شکست محدوده 24هزار و 200تومان به تعداد خریداران افزوده خواهد شد. عده‌ای نیز باور داشتند، نزول اونس طلا موجب ادامه فعالیت سکه‌بازان در بازار ارز خواهد شد. اونس طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه افت شدیدی را تجربه کرد که موجب شد سکه‌بازان در روز پنج‌شنبه حجم خریدهای دلار خود را بالا ببرند. آنها از طریق خرید دلار قصد داشتند از ارزش دارایی‌های سکه و طلای خود مراقبت کنند. برخی فعالان اعتقاد داشتند، با توجه به افت اونس طلا در روز جمعه، سکه‌بازان روز شنبه نیز اقدام به خرید دلار کنند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد. در واقع بالا رفتن احتمال لغو تحریم‌ها تمام زوایای دید دیگر را تحت‌تا‌ثیر قرار داد و فروشندگان دست بالا را در بازار به دست آوردند.

نزول طلایی سکه امامی

سکه امامی در اولین روز هفته، 430هزار  تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 10میلیون و 300هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سقوط بهای اونس طلا در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که معامله‌گران را در بازار داخلی در موقعیت فروش قرار داد. در کنار این، از دست رفتن یکباره مرز 24هزار تومانی در بازار دلار، دیگر عاملی بود که فشار فروش در بازار سکه را افزایش داد. قیمت سکه پیش از سقوط دلار توانسته بود حمایت 10میلیون و 500هزار تومانی را حفظ کند.

به باور تحلیلگران فنی، سطح حمایت فنی بعدی قیمت سکه محدوده 10میلیون و 200هزار تومانی است و در صورتی که آن را از دست دهد، به سوی حمایت 9میلیون و 800هزار تومانی حرکت خواهد کرد. سکه برای تحریک دوباره خریداران نیاز دارد که از محدوده 10میلیون و 500هزار تومانی عبور کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان