امشب؛ پرسپولیس- تراکتور در سوپرکاپ

عجیب‌ترین جام ایران!

دنیای‌اقتصاد : از ساعت ۱۹:۵۰ امشب پرسپولیس و تراکتور در ورزشگاه آزادی دیدار سوپرجام این فصل فوتبال ایران را برگزار می‌کنند

یک: تا پیش از بازی امشب قاعدتا باید 18 سوپرجام در تاریخ لیگ برتر برگزار می‌شد، اما فقط سه بار شاهد انجام این مسابقه بوده‌ایم. سال 84 صباباتری تهران 4‌بر‌صفر فولاد خوزستان را شکست داد، سال 95 ذوب‌آهن در ضربات پنالتی بر استقلال خوزستان چیره شد و سال 96 هم پرسپولیس با سه گل نفت تهران را شکست داد.

دو: پرسپولیس یک بار در زمین سوپرجام را برده و دو بار بیرون از زمین! سال 97 این تیم باید سوپرجام را برابر استقلال برگزار می‌کرد، اما عدم حضور آبی‌پوشان در میدان مسابقه باعث شد سرخ‌ها سه بر صفر برنده اعلام شوند. استقلال حتی به دادگاه عالی ورزش هم شکایت کرد و بیش از یک‌سال پیگیر بود، اما در سوئیس هم برتری سرخپوشان تایید شد. در سال 98 نیز پرسپولیس به‌خاطر فتح همزمان لیگ و جام‌حذفی، به صورت خودکار فاتح سوپرجام لقب گرفت. برابر قانون ایران که بعید است هیچ کجای دنیا مشابه آن پیدا شود، در صورت مشترک بودن قهرمان لیگ و حذفی، آن تیم قهرمان سوپرجام هم شناخته می‌شود. بنابراین پرسپولیس درحال‌حاضر با سه عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم رقابتی است که فقط یک بار داخل زمین انجام شده! آنها امشب شانس کسب این جام را برای چهارمین بار خواهند داشت.

سه: جشن قهرمانی سوپرجام پارسال برای پرسپولیس بسیار حزن‌انگیز بود. بنا شد این کاپ بعد از بازی سرخپوشان برابر ماشین‌سازی اهدا شود، اما توقف پرسپولیس جشن ورزشگاه آزادی را کاملا تحت‌الشعاع قرار داد. این همان مسابقه‌ای است که علی علیپور در دقیقه نود پنالتی‌اش را به صورت چیپ زد و از دست داد تا بازی بدون گل مساوی شود. هزاران هوادار خشمگین پرسپولیس هنگام اهدای جوایز مشغول «هو» کردن علیپور بودند و البته او از رختکن بیرون نیامد.

چهار: اگر همه مسابقات سوپرجام به دقت برگزار می‌شد، تا به حال سه دربی در این چارچوب داشتیم؛ یکی بعد از لیگ اول، دیگری بعد از لیگ هفتم و آخری پس از لیگ هفدهم. با این حال سازمان لیگ برای دو بازی اول اصلا برنامه‌ای نداشت. تنها بازی سوم برنامه‌ریزی شد که استقلال از حضور در آن خودداری کرد.

پنج: اولین بازی سوپرجام در ایران در حالی بین فولاد و صبا برگزار شد که یک صحنه از آن مسابقه برای همیشه در حافظه‌ها ماند. ایمان مبعلی در جریان مسابقه تکلی خشن روی پای علی دایی زد و از زمین اخراج شد. تصادفا پس از همین تکل، مبعلی دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد و برخی موضوع را به قدرت علی دایی در تیم‌ملی آن زمان ربط دادند!

شش: سوپرجام در اروپا یک منبع درآمد بالقوه است. در اسپانیا اخیرا تعداد تیم‌های حاضر در این مسابقه از دو به چهار افزایش یافته و ایتالیایی‌ها هم محل برگزاری این مسابقه را به کشورهای دیگر اجاره می‌دهند. در ایران اما این بازی هم مثل کل لیگ و حذفی و چه بسا بدتر از آنها صرفا جنبه رفع تکلیف دارد. جایزه قهرمانی در این مسابقه «صفر» ریال است؛ درست به اندازه قهرمانی در لیگ برتر و جام‌حذفی!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان