ماهان شبکه ایرانیان

بیماری عفونی بر‌می‌گردند (۲)

در صورت ابتلای فرد به عفونت آسینتوباکتر مقاوم، از هیچ دارویی برای درمان این بیماری نمی‌توان استفاده کرد.

بیماری عفونی بر‌می‌گردند (2)

 

لطفا در خصوص مقالاتی که در نشریات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده است، توضیحاتی بفرمایید؟

همکارانی که تحقیقات مختلفی در زمینه ایدز، تب مالت، معتادان تزریقی و ... انجام می‌دهند؛ با چاپ تعداد زیادی مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی نتایج تحقیقات خود را اعلام نموده‌اند. حتی در تعدادی از کتاب‌های مرجع از مقالات این مرکز نام برده شده است. همچنین مجله‌ای به زبان انگلیسی تحت عنوان journal clinical infectious Diseases به صورت فصلنامه توسط این مرکز و با همکاری سازمان بهداشت جهانی به چاپ می‌رسد. این مجله در منطقه خاورمیانه توزیع می‌شود.

در خصوص سمینارهایی که توسط مرکز به اجرا در می‌آید، توضیح دهید.

برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی از دیگر فعالیت‌‌های این مرکز است. در سال گذشته، یکی از بزرگترین کنگره‌های بین‌المللی را تحت عنوان «عفونت در سرطان و پیوند» برگزار نمودیم. که بخش عمده آن به زبان انگلیسی بود این کنگره برای اولین بار در کشور به بحث عفونت در سرطان و پیوند، پرداخت در سال آینده نیز کنگره‌‌‌ای تحت همین عنوان از طرف مرکز در اصفهان برگزار خواهد شد.

همچنین کنفرانس‌های متعددی در زمینه آنفلوانزای (H1H1A)، سل، تب مالت و ... برگزار نموده‌ایم. و علی‌رغم کمبود امکانات از نظر جا و مکان راندمان کاری بسیار مطلوبی را داریم، در این زمینه همکاران نیز به طور مستمر فعالیت دارند.

با کدامیک از مراکز علمی بین‌المللی، به طور مستقیم در ارتباط هستید؟

با مرکز استنفورد امریکا و مرکز MD اندرسن تگزاس، همکاری نزدیکی داریم. با طرح تحقیقاتی مشترکی که با MD اندرسن داشتیم، بررسی میکروب‌ها و عفونت در سرطان که کار اینجانب بود به عنوان رفرانس در کلیه کتب منبع به چاپ رسید. طرحی نیز تحت عنوان (عفونت در نوتروپنیا) در امریکا کار شد.

طرحی دیگر در مورد «ccHF» (تب کریمه کنگو) که با همکاری دکتر مردانی و دیگر همکاران به انجام رسید، درمان این بیماری در کلیه مجلات معتبر به چاپ رسیده است و به عنوان رفرانس در کتب به عنوان درمان تب کریمه استفاده شده است.

در بخش مقاومت دارویی در ایدز نیز همکاران مشغول کار و تحقیق هستند، خصوصا دانشگاه استنفورد تمایل زیادی به تبادل اطلاعات در این زمینه هستند، در واقع دپارتمان ایدز استنفورد در این زمینه همکاری خوبی با مرکز ما دارد که طرح مشترکی با این مرکز در حال انجام است.

لطفا بفرمایید، که نتیجه کدامیک از طرح‌هایی که اشاره فرمودید در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد؟

در بخش مقاومت دارویی چند مقاله‌ به صورت گزارش داشته‌ایم که در کنگره‌‌ای در امریکا مطرح شد، همچنین مقالاتی در این زمینه تهیه در چند کنگره بین‌المللی و داخلی نیز مطرح نمودیم. هر ساله با بررسی اطلاعات نتایج مطالعات انجام شده در خصوص وضعیت مقاومت دارویی را به اطلاع همکاران می‌رسانیم.

ولی تحقیق در مورد مقاومت ناشی از میکروب «آسینتوباکتر»، از عمده تحقیقاتی است که با بررسی در بیمارستان‌های مختلف ایران، ژن مولد این میکروب را اعلام خواهیم کرد. گفتنی است در آینده یکی از میکروب‌هایی که خصوصا در «ICU» مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، میکروب آسینتوباکتر خواهد بود.

این میکروب، اکثرا به آنتی‌بیوتیک‌های معمولی مقاومت نشان می‌دهد. در صورت ابتلای فرد به عفونت آسینتوباکتر مقاوم، از هیچ دارویی برای درمان این بیماری نمی‌توان استفاده کرد بنابراین یکی از کارهای عمده‌ای که انجام می‌دهیم، اطلاعاتی در مورد این بیماری است که انشاءالله ظرف مدت یکی دو ماه آینده اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است که 70- 60 درصد آسینتوباکترها، مقاوم به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی هستند، که ممکن است فقط به (کلستین) و (کاربوپنم) حساس باشند. در بیماران مبتلا به نوتروپنیا پس از شیمی درمانی، تعداد گلبول‌های سفید کم می‌شود که خطر عفونت مغزی (در اثر افت گلبول‌های سفید) بیمار را تهدید می‌کند.

در این زمینه، نیز طرحی در دست انجام داریم که شایع‌ترین عفونت‌هایی که در افراد نوتروپنیا، باعث این عفونت می‌شود‌ در کدام رده قرار دارند، با به نتیجه رسیدن این تحقیق و طرح پروتکل‌های درمانی در کشور، می‌توانیم در زمینه نجات جان بیماران و مصرف بی‌رویه دارو در کشور به پیشرفت‌های عمده‌ای نایل شویم.

با سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، در خاتمه اگر صبحت خاصی دارید بفرمایید.

من نیز از شما تشکر می‌کنم، اینجانب معتقدم که مراکز تحقیقات کشور به عنوان منشأ برکات عمده‌ای برای بیماران و کشور محسوب می‌شود، که در صورت هماهنگی مراکز با یکدیگر و جلوگیری از کارهای موازی، می‌توانستیم به پیشرفت‌های بیشتری دست یابیم. وجود مراکز تحقیقات می‌تواند باعث جذب بیشتر نیروهای علاقه‌مند شود و نتیجه کار می‌تواند برای دستیابی به نتایج بهتر و کاربردی‌تر و به سود مملکت باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول- بیماری عفونی بر‌می‌گردند- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان