وبلاگ مشرق

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به رئیسی/ افزایش مشارکت نسبت به انتخابات مجلس و سکوت چپ‌ها

با مشارکت گسترده مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و شکست "تحریم خاموش انتخابات" به نظر می‌رسد "کمیته‌های مجازات" هسته سخت اصلاحات علیه شرکت‌کنندگان در انتخابات فعال شده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نقش کارامدی مجلس یازدهم در افزایش مشارکت مردم چیست؟

افزایش مشارکت نسبت به انتخابات مجلس و سکوت چپ‌ها

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به رئیسی/ افزایش مشارکت نسبت به انتخابات مجلس و سکوت چپ‌ها

به‌رغم اینکه مشارکت نزدیک به 50 درصدی مردم در انتخابات 1400 به نحو محسوسی بیشتر از مشارکت 42 درصدی در انتخابات مجلس یازدهم است اما اصلاح‌طلبان در این باره سکوت کرده‌اند و حتی رو به خلاف‌گویی آورده‌اند!

حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد که از احزاب چپ تحریم‌کننده انتخابات بوده طی اظهاراتی گفته است: به‌رغم اینکه تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا این انتخابات شکل انتخابات رقابتی به خود بگیرد، جمعیت زیادی نیامدند. ‌.. نتایج انتخابات با ما حرف می‌زند. این نتایج به اصولگرایان نشان می‌دهد که سیدابراهیم رییسی با همه تبلیغات گسترده که طی 4 سال انجام داد اما به همان رای 4 سال پیش دست پیدا کرد. همچنین این نتایج به ما اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد جامعه‌ دنبال نیرویی برای نمایندگی سیاسی خود می‌گردد و مقداری نسبت به ایفای این نقش ازسوی اصلاح‌طلبان دچار مساله شده و راه دیگری هم ندارد و این را در قالب آرای باطله و عدم شرکت نشان می‌دهد. [1]

مصطفی تاجزاده، دیگر تحریم‌کننده انتخابات هم در قالب یک توییت در اشاره به انتخابات 1400 نوشته است: در دو انتخابات 92 و 96 ریاست جمهوری 73درصد و امسال 48درصد واجدان شرایط رای دادند. مهندسان انتخابات مسئول کاهش مشارکت 15 میلیون نفر (25درصد) و 4میلیونی (6درصد) آرای باطله هستند. جمع این دو گروه از آرای 17 میلیونی رئیسی بیشتر است.

*این اظهارات در حالی است که طبق اعلام وزارت کشور، مشارکت مردم در انتخابات 1400 نزدیک به 50 درصد و بیشتر از مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم بوده است [2] و این به معنی شکست پروژه تحریم خاموش انتخابات از جانب اصلاح‌طلبان بود که قصد داشتند با عدم معرفی نامزد در اعتراض به نظام اسلامی اقدام به مشارکت‌زدایی کنند.

تحریم خاموش انتخابات البته اهداف سنگین دیگری هم داشت که به مدد همکاری مردم و نظام اسلامی در نطفه خفه شدند.

برخی معتقدند کارآمدی و مصوبات معیشتی مطلوب مجلس یازدهم، عامل اصلی افزایش مشارکت مردم نسبت به انتخابات مجلس یازدهم بوده است.

انتخابات مجلس یازدهم نیز از سوی جریان سیاسی خاص دچار تحریم خاموش شده بود.

***

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به رئیسی

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به رئیسی/ افزایش مشارکت نسبت به انتخابات مجلس و سکوت چپ‌ها

غلامعلی رجایی، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با تبریک به پیروز انتخابات 1400 نوشته است:

"پیشنهاد من به ایشان این است که قول مدت دار، همچون آقای روحانی که وعده‌های صد روزه می‌داد، ایشان ندهد، چراکه آقای رئیسی محدودیت‌هایی دارند و میان قوه قضائیه و قوه مجریه تفاوت مدیریتی زیاد است. علی القائده کادری که ایشان به کار می‌گیرند باید کادری باشد که بتواند وعده‌های خود را عملی کند و امید را به جامعه بازگردانند."[3]

*پیشنهاد آقای رجایی یک پیشنهاد عقلانی و نجیبانه ارزیابی می‌شود زیرا مردم ایران در یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود امیدوارند رئیس‌جمهور جدید اشتباهات رئیس‌جمهور سابق را تکرار نکند و مسیر گذشته را اصلاح نماید.

***

"کمیته مجازات" ستاد اصلاحات علیه نافرمانان از تحریم انتخابات!

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به رئیسی/ افزایش مشارکت نسبت به انتخابات مجلس و سکوت چپ‌ها

روزنامه شرق (از حامیان تحریم خاموش انتخابات) طی گزارشی در شماره یکشنبه گذشته خود که با عنوان "بازگشت به مردم تنها راه باقیمانده اصلاحات" منتشر شد در کنایه به احزاب و گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان که با تحریم انتخابات همراهی نکردند، نوشته است:

"همه تصور می‌کردند که حتما خاتمی و دیگر شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب از همتی حمایت نکنند تا دستِ‌کم در بازی یک‌طرفه مغلوب میدان نشوند، اما در نهایت خاتمی هم به‌نوعی از همتی حمایت کرد و شد آنچه مورد پیش‌بینی بود. همتی رأی نیاورد، سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان راضی به حضور در انتخابات نشدند و حتی آرای باطله از رأی همتی فزونی یافت تا اصلاح‌طلبانِ قدرت‌محور بار دیگر زخمی عمیق بر پیکره جریان اصلاحات وارد کرده باشند."[4]

*درباره این جملات گزارش روزنامه شرق پیرامون انتخابات گفتنی‌های مهمی برای ثبت در تاریخ وجود دارد.

اولا خاتمی و عمده رجال ستادی اصلاحات هرگز از هیچ نامزدی حمایت نکردند و اشاره شرق به اینکه "خاتمی هم به نوعی از همتی حمایت کرد" یک دروغ تاریخی شبیه به دروغ بزرگ اصلاح‌طلبان در سال 88 است!

ثانیا بایستی متوجه طعنه‌های روزنامه شرق بعنوان یکی از تریبون‌های اصلی "اصحاب تحریم انتخابات" علیه اصلاح‌طلبان نجیب و دموکرات بود.

طعنه‌هایی که آنها را با عنوان "اصلاح‌طلبان قدرت‌محور" خطاب قرار می‌دهد و قصد دارد چپ‌های معتقد به دموکراسی و اعضای "ائتلاف جمهور" (احزاب و طیف‌های اصلاح‌طلبی که در روزهای منتهی به انتخابات 1400 با حمایت از همتی رسما اعلام حضور کردند) را به جرم عدم تبعیت از ستاد اصلاحات به مسلخ بکشاند و سر ببرّد.

چپ‌های ستادی در حالی می‌گویند آرای باطله از آرای همتی فزونی یافته و این رخداد زخمی بوده که اصلاح‌طلبان دموکرات بر پیکره اصلاح‌طلبی وارد کرده‌اند! که این حرف صحیح نیست و آنها بایستی محبوبیت نداشتن و شکست گفتمانشان را در حمایت خاتمی از دولت ناکارآمد روحانی، در فتنه 88 و در ناکارآمدی شورای شهرشان بجویند.

مردم با هیچ شخص و جریانی عقد اخوّت نخوانده‌اند که کورکورانه رأی خود را نذر آنها کنند.

مردم به نمره و معدل کارآمدی رأی می‌دهند.

مثال واضح این قضیه نیز عملکرد جهادی مجلس یازدهم است که توانسته مشارکت پایین انتخابات مجلس یازدهم را به مرز اکثریت بکشاند.

ضمن اینکه پیشنهاد همتی از سوی ائتلاف جمهور به مردم نیز جدای از نتیجه انتخاباتی این اقدام که صراحتا به عملکرد و کارنامه اصلاح‌طلبان مربوط است؛ یک رفتار معقول سیاسی و منطبق بر عقلانیت بود که نخواست مثل جبهه اصلاحات و ستاد هسته سخت جریان چپ با فرایند "خروج از دموکراسی" همراهی کند.

این رفتار مستوجب تقدیر و ستایش است نه تهدید و سرزنش و مجازات!

***

1_ https://etemadonline.com/content/497187

2_ https://moi.ir/fa/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/154060

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/316530

4_ https://sharghdaily.ir/fa/main/print/284002

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان