ماهان شبکه ایرانیان

وقتی رباط‌ها آسیب می‌بینند (۲)

جراحی‌ها با ایجاد یک برش کوچک در زانو و وارد کردن ابزار جراحی به داخل بدن انجام می‌شود که به آن جراحی آرتروسکوپی می‌گویند.

وقتی رباط‌ها  آسیب می‌بینند (2)

در هنگام آسیب و جراحت و با وجود درد و تورم و تشنج شدید عضلانی تشخیص کمی سخت‌ می‌شود.

درمان

هدف از درمان آسیب رباط صلیبی، بازگرداندن ثبات طبیعی و یا تقریباً طبیعی‌‌تر به زانو است. عملکرد و فعالیت فرد باید مثل قبل شود، از آسیب به سایر قسمت‌های زانو پیشگیری گردد، درد کاهش یابد و از ابتلا به آرتروز جلوگیری به عمل آید. بلافاصله پس از آسب باید اقدامات کمکی اولیه صورت گیرد تا درد و تورم کاهش یابد.

کمی یخ روی موضع قرار دهید و با بانداژ محکم ببندید و آن را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا آنجایی که می‌توانید از حرکت دادن پاها خودداری کرده و برای کاهش درد از داروهای ضد درد که بدون نسخه فروخته می‌شوند استفاده کنید، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و استامینوفن. ممکن است نیاز باشد تا چند روز اول از چوب زیر بغل برای راه رفتن استفاده کرده و زانو را بانداژ کنید.

پس از چند روز که تورم کمتر شد، حتماً زانو باید توسط پزشک بررسی شود؛ در غیر این‌صورت، عدم رسیدگی به آن موجب بروز مشکلات طولانی مدت می‌گردد. درمان صدمات ACL در کودکان و نوجوانان اغلب موجب نگرانی‌های شدید والدین می‌شود، زیرا استخوان کودکان هنوز به مقدار کافی رشد نکرده است برای انتخاب روش درمان حتماً با یک متخصص خبره صحبت کنید.

نوع درمانی که پزشکی به شما توصیه خواهد کرد، به عوامل زیر بستگی دارد:

 مقدار آسیب و پارگی رباط‌ها، ثبات زانو بعد از پارگی رباط، آسیب بخش‌های دیگر زانو،  مشکلات قبلی زانو همچون آسیب‌های طولانی مدت و یا آرتروز، سن و سلامت عمومی بدن، تمایل و توانایی بیمار در ادامه و پی‌گیری درمان.

درمان غیر جراحی یک برنامه فیزیکی و ورزشی است.

درمان‌های جراحی ACL که شامل بازسازی و ترمیم صدمات و پارگی‌‌های دیگر همچون مینیسک است. در برخی موارد پزشک تشخیص می‌دهد که فقط انجام تمرین و ورزش برای درمان کافی است؛ اگرچه زمان طولانی لازم است تا اوضاع پا بهبود یابد. پس از عمل جراحی نیز چندین ماه فیزیوتراپی و ورزش کردن ضروری است.

 

عمل جراحی

جراحی‌ها با ایجاد یک برش کوچک در زانو و وارد کردن ابزار جراحی به داخل بدن انجام می‌شود که به آن جراحی آرتروسکوپی می‌گویند. اگرچه گاهی نیز نیاز به یک شکاف بزرگ در زانو وجود دارد. معمولاً پس از عمل جراحی، درد و تورم کاهش می‌یابد و عملکرد زانو تقریباً به وضعیت قبلی باز می‌گردد.

معمولاً ورزشکاران نیز پس از چند ماه بعد از عمل جراحی می‌توانند ورزش کنند؛ ولی این موضوع به شدت و تخصص پزشک بستگی دارد. انجام ورزش‌های خانگی زیر نظر پزشک می‌تواند به بهبود پا کمک کند.

اگر دچار ACL شده‌اید از طریق ورزش، زانوی خود را تقویت کنید.

 نوع ورزش خود را تغییر دهید؛ بخصوص اگر در هنگام ورزش احتمال آسیب به پای شما وجود دارد؛ مثل اسکی، فوتبال، بسکتبال و . . .

 استفاده از پوشش دهنده‌های زانو برای جلوگیری از آسیب مجدد به زانو بهترین روش برای جلوگیری از آسیب به ACL استقامت و انجام حرکات کششی مداوم است؛ به خصوص هنگامی که قصد ورزش دارید. گرم کردن و تقویت عضلات و افزایش تدریجی سرعت در ورزش‌های تدریجی از آسیب‌های ACL پیشگیری می‌کند. تمرین و ورزش با پای برهنه موجب تقویت اعصاب می‌شود.

 

عوارض جراحی

جراحی ترمیم رباط صلیبی همچون سایر عمل‌های جراحی عوارض جانبی خاصی دارد؛ از جمله عفونت پس از جراحی، عوارض بیهوشی، فیبروز مفصلی، آسیب مفاصل هنگام جراحی و . . . ولی بسیاری از این عوارض قابل پیشگیری و درمان هستند و هیچ‌یک از آنها به عنوان عاملی برای عدم درمان در نظر گرفته نمی‌شوند.

 

برای خواندن بخش اول- وقتی رباط‌ها  آسیب می‌بینند- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان