طبق رتبهبندی جهانی کانتار برند زی، آمازون و اپل باارزشترین برندهای جهان هستند، اما برندهای چینی هم در حال صعود به رتبههای بالاتر فهرست بوده و از بزرگترین برندهای اروپایی باارزشتر شدهاند.
شرکت کانتار اعلام کرد آمازون که در سال 1994 توسط جف بزوس تاسیس شد، با ارزش 684 میلیارد دلار، باارزشترین برند جهان مانده است و پس از آن اپل با 612 میلیارد دلار در رتبه دوم و گوگل با 458 میلیارد دلار در رتبه سوم و مایکروسافت با 410 میلیارد دلار در رتبه چهارم قرار دارد.
تنسنت که بزرگترین شرکت رسانه اجتماعی و بازی ویدئویی چین است، در رتبه پنجم و علیبابا در رتبه هفتم قرار گرفت. فیسبوک با ارزش 226 میلیارد دلار میان این دو برند چینی در رتبه ششم جای گرفت.
«گراهام استپل هرست»، مدیر استراتژی جهانی کانتاربرندزی اظهار کرد: برندهای چینی بهطور پیوسته و به تدریج درحال پیشرفت هستند و پیشرفت قابلتوجهی داشتهاند. ارزش پنج برند بیش از دو برابر شده که در صدر آنها برندهای چینی Pinduoduo، میتوآن، موتای، تیکتاک و برند آمریکایی تسلا قرار دارند.
تسلا در سال 2003 تاسیس شد و سریعترین رشد را داشته و به باارزشترین برند خودرو تبدیل شده است. ارزش تسلا بر مبنای سالانه 275 درصد افزایش یافته و به 6/ 42 میلیارد دلار رسیده است. برندهای چینی برتری خود را نسبت به برندهای اروپایی تحکیم کردهاند.
چین در 100 برند برتر جهان سهم 14 درصدی دارد که بالاتر از 11 درصد در یک دهه پیش است، درحالیکه سهم برندهای اروپایی هشت درصد است که کمتر از 20 درصد در یک دهه پیش است. برند اروپایی برتر لوییس ویتون در رتبه بیست و یکم قرار دارد و پس از از آن گروه نرمافزاری SAP آلمان در رتبه بیست و ششم قرار دارد.
تنها برند بریتانیایی این فهرست ودافون است که در رتبه شصتم ایستاده است. براساس گزارش رویترز، برندهای آمریکایی صدرنشین این فهرست بودهاند و سریعترین رشد را در یک سال گذشته نشان دادهاند و سهم آنها از 100 برند برتر جهان 74 درصد بوده است.