سایه سنگین بلاتکلیفی بر معاملات شمش و محصولات فولادی

عقب‌نشینی در بازار فولاد ادامه دارد

دنیای‌اقتصاد-راضیه احقاقی : بلاتکلیفی بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور سایه افکنده و به نظر می‌رسد این روند حداقل ظرف یک ماه آینده ادامه داشته باشد؛ در همین زمان رکود سنگینی بر معاملات شمش و محصولات فولادی رینگ معاملاتی بورس کالا حکمفرما است.

Untitled-2 copy

 رکود در بازار داخل در حالی ظرف هفته‌های اخیر تشدید شده که به شکل سنتی بهار و تابستان زمان اوج‌گیری تقاضای فصلی برای محصولات فولادی در بازار داخل بوده و از همین رو عموما در این فصل از سال بازار داخل رنگی از رونق را به خود می‌گرفته است. اما رویه بازار در سال جاری تغییر کرده و خبری از تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در این بازار نیست. در این شرایط تنها انگیزه‌های صادراتی هستند که  اندکی رونق به معاملات شمش فولاد در بورس کالا می‌بخشد. در این شرایط صادرات تنها راه برون‌رفت صنایع تکمیلی کشور از تعطیلی به علت نبود مصرف داخلی است.

 تعویق خریدهای مصرفی و سرمایه‌ای

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور از استمرار رکود در این بازار در عین تورم بالا حکایت دارد. به گفته فعالان این بازار نداشتن چشم‌اندازی روشن نسبت به آینده بازار آهن و فولاد در کشور باعث شده متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای خریدهای خود را به تعویق بیندازند. در حال حاضر بازار محصولات طویل فولادی در کشور با دو سیگنال احتمالی متناقض روبه‌رو است. از سویی ظرف سال جاری بر هزینه‌های تولید افزوده شده که این موضوع سیگنالی مثبت برای رشد قیمت‌ها در بازار به همراه دارد؛ اما از طرف دیگر سیاست‌های اعلامی برای تنظیم بازارها از سوی رئیس‌جمهور منتخب در دوران کاندیداتوری وی ظرف هفته‌های گذشته بر جدا کردن روند نوسان قیمتی در بازار داخل از نرخ ارز تاکید داشت که این موضوع سیگنالی منفی برای بازارها به شمار می‌رود. بلاتکلیفی میان دو سیگنال افزایشی و کاهشی ایجاد شده در این بازار باعث شده تا متقاضیان خریدهای خود را به تعویق بیندازند. سایه ابهام در بازار آهن و فولاد کشور به اندازه‌ای سنگین شده که برخلاف رویه عمومی رشد نرخ ارز ظرف هفته اخیر و ورود مجدد بهای اسکناس آمریکایی به کانال 24 هزار تومان نیز نتوانسته به رونق چند ساعته این بازار بینجامد.

 صادرات تنها انگیزه تولید

در هفته جاری (هفته ابتدایی تیر ماه) فولادسازان کشور بالغ بر 169 هزار تن شمش فولادی را با میانگین قیمت پایه 13 هزار و 200 تومان به رینگ معاملاتی بورس کالا آوردند. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای هر کیلوگرم از این شمش در بازار داخل به 14 هزار و 400 تومان می‌رسد. رشد مستمر قیمت شمش فولاد در بازار داخل متاثر از رشد قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز باعث شده این بازار در رکودی سنگین فرو رود. ظرف هفته جاری تنها 45 هزار تن شمش فولاد در این بازار مورد معامله قرار گرفت که این رقم برابر 5/26 درصد عرضه این محصول بود.  قیمت 14 هزار و 400 تومانی برای هر کیلوگرم شمش فولاد در حالی که بهای میلگرد در بازار آزاد تهران برابر 15 هزار و 200 تومان بوده و حتی در این نرخ نیز خریداری وجود ندارد و سایه سنگین رکود بر بازار محصولات نوردی افتاده؛ رقمی قابل ملاحظه است که اجازه خرید شمش و تولید محصول با انگیزه عرضه در بازار داخل را به نوردکار نمی‌دهد. در این شرایط خرید شمش و تولید محصول تنها با هدف صادرات توجیه اقتصادی دارد. هرچند این توجیه اقتصادی تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازار فولاد در دنیا داغ باشد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان