پروژه های برجسته: یکی از شاخصهای رشد در جوامع متمدن، میزان بهرهمندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" 17شهریور برابر با 7 سپتامبر را روز جهانی مبارزه با بیسوادی نامگذاری کرده است. به این بهانه چیدانه قصد دارد تا شما را با معماری یک فضای آموزشی آشنا کند و سری بزند به ساختمان موسسه آموزش عالی پیام گلپایگان که توسط دفتر طراحی کاز و معمارانش مهدی علیرضایی و سمیه ابراهیمی طراحی شده است، با ما همراه باشید.
مشخصات عمومی پروژه موسسه آموزش عالی پیام گلپایگان
- شرکت معماری: دفتر طراحی کاز
- معماران: مهدی علیرضایی، سمیه ابراهیمی
- تیم طراحی پروژه: علی انصارین، سودابه مددی، عظیم سلیمی
- کارفرما: هیات موسس موسسه آموزش عالی پیام گلپایگان، به نمایندگی دکتر ابراهیم ابراهیمی
- موقعیت: ایران، اصفهان، گلپایگان
- تاریخ: 1393
- مساحت زیربنا: 1600 مترمربع
- مساحت زمین پروژه: 20000 متر مربع
- زمین مساحت: 600 متر مربع
- نوع ساختمان: آموزشی ـ کارگاهی
- مهندس عمران: طه تیموری
- مهندس مکانیک: رامین تابان
- مهندس برق: یوسفی
- شرکت ساخت و ساز: شبستان سازان گلپا شرکت
- تیم اجرایی: ابراهیم ابراهیمی
- استاد راهنما: مهدی علیرضایی
- عکاس: مهدی علیرضایی
- جوایز: رتبه دوم ﮔﺮوه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی عمومی جایزه معماری داخلی 1393
این بنا در یک سایت 20،000 مترمربعی و به دلیل کمبود فضاهای آموزشی و کارگاهی، احداث شده است. ساختمان اولیه در منتهیالیه شمالشرقی سایت و بنای جدید در نقطه مقابل آن، در ضلع جنوبغربی مکانیابی شد تا ساخت و سازها در آینده نیز به راحتی امکانپذیر باشد.
جهتگیری هردو بنا نیز همسو انتخاب گردید، با این تفاوت که در تقابل با جهتگیری به سمت شرق بنای شمالی، حجم بنای جدید با یک دیوار مایل به سوی غرب، در توازن با حجم شمالی طراحی شد.
مطلب پیشنهادی: مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف، بازسازی یک سوله قدیمی
ایجاد مکعبهایی به رنگ فیروزهای نیز پاسخی است به طراحی بنای موجود شمالی، با این تفاوت که این مکعبها با بالا و پایین رفتن و پیش و پس رفتن و پر و خالی شدن، حالتی پویاتر به حجم بنا بخشیدهاند.
بر اساس اقلیم منطقه و وزش بادهای شدید، ایده استفاده از بام بنا به عنوان محل اتصال توربینهای بادی شکل گرفت و بعد از جلسات بسیار و موافقت ریاست موسسه، پروفیل شدت وزش بادهای منطقه بر اساس بادسنج نصبشده بر بام بنای موجود شمالی، طی شش ماه گرفته شده و سفارش خرید یک توربین بادی مناسب از پنج توربین موجود، به همراه تجهیزات مورد نیاز داده شد که میبایست در ترکیب با پنلهای خورشیدی، این بنا را در آینده، به یک بنای با مصرف انرژی صفر تبدیل کند.
نحوه شکلگیری حجم و جدا شدن تدریجی و چرخش بخشی از بنا، پاسخی است به بادهای شدید شمالغربی ـ جنوبشرقی سایت و جلوگیری از تبدیلشدن کریدور میانی حجم به تونل باد. کریدور میانی در امتداد پیادهراه شمالی ـ جنوبی، از میان حجم میگذرد و با این شیوه، ارتباط شمالی ـ جنوبی سایت قطع نمیشود و مسیر پیاده، طبق نقشههای طرح جامع سایت برقرار میماند.
در نمای شمالی بنا نیز، بخش چرخاندهشده که بخش اصلی ارتباط عمودی طبقات در قالب رمپ و راه پله در آن قرار دارد، تدریجا شفاف شده و به یک سازه نمایان با شیبی درست مانند شیب دیواره ضلع غربی حجم بنا و در تقابل با آن، ختم میشود.
حجم کل بنا از ایده امتداد یافتن یک حرکت نواری شکل که از یک سوی حجم آغاز میشود، دور بنا چرخیده و طبقه به طبقه، پنجرهها را دور زده و در سراسر حجم امتداد مییابد و در نهایت، در بالاترین نقطه نمای شمالی و در همان بخش چرخیده در مقابل باد، با ایجاد یک خط آسمان متنوع خاتمه مییابد، شکل گرفته است.
می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها و نمونه پروژه هایشان باشید.
شیشههای رنگی مات و شفاف مورد استفاده در بنا، در عین اشاره به فراموشی استفاده از اینگونه شیشههای معماری پیشینیان ما، در بعضی نقاط، با پوشانیدن امتداد ستونها و در نقاطی دیگر، با ایجاد تنوع در دید و منظرهای سراسری بنا، به کمک طراح آمدند.
ایده طیف رنگی از تیره به روشن بنا نیز، با هدف محوشدن تدریجی بنا در آسمان و ایجاد دیدی عمودی در کنار کشیدگی افقی بنا و امتداد عمودی مکعبهای فیروزهای، در طراحی بنا مورد استفاده قرار گرفت.
پخش سنگ مصنوعی ایران یکی از اهالی فن چیدانه تامین کننده مصالح سنگی این پروژه بوده است.
راهپله فرعی جنوبی و انبار کارگاهها نیز، یکی به دلیل تابش شدید آفتاب و دیگری به دلایل حفاظتی و با الهام از کبوترخانههای موجود در منطقه، با بهرهبردن از بازی نور و سایه ایجادشده توسط شیشههای موج دار، به صورت مجوف طراحی شدند.
نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی
در طراحی داخلی هر طبقه، در جهت تمایز یافتن در عین هماهنگی هر بخش، رنگها و جزییات و نورپردازی متفاوتی به کارگرفته شد. به عنوان مثال، در طبقه همکف که به کارگاههای برق و الکترونیک اختصاص یافته است، از رنگ استاندارد برق، یعنی زرد کاترپیلار، به همراه روشناییهای دارای یکنواختکننده نور مربعشکل، و درهایی با شیشههای بازدید مربعشکل بهره برده شد و در طبقه بعدی، از رنگ سبز روشن در هماهنگی با شیشههای رنگی مورد استفاده، به همراه امتداد طولی نقاط نوری، و درهایی با پنجره بازدید عمودی بهره گرفته شد.
در طبقه آخر نیز، از رنگ فیروزهای هماهنگ با آخرین رنگ مورد استفاده، به همراه جزییات متفاوت درها بهره گرفته شد. در شکلدهی دیوارها و سقف سالن چندمنظوره طبقه آخر نیز، ایده پلکانی مایل در جهت کاهش بازتاب صوت، و رنگآمیزی طیف طوسی در جهت هماهنگی با حجم بنا و کاهش نور، تاثیرگذار بودند.
مطلب پیشنهادی: نگاهی تازه به طراحی داخلی مدارس
در انتها، میبایست به چالش دایمی طراحان و مدیریت با تنگناهای مالی و بودجه بسیار محدود ساخت و تلاش هر دو در حفظ معماری بنا، در عین حفظ سقف بودجه طرح، آن هم با شداید تورمی موجود در زمان ساخت اشاره کنیم.
مطالب بیشتر: خوابگاه دانشجویی دایره ای در کپنهاگ
طراحی خلاقانه کتابخانه برای کودکان
تجربه ای منحصر به فرد در کتابخانه ای مارپیچ
ایده های جدید در طراحی کتابخانه
گردآوری شده در تحریریه چیدانه