ویژه‌های مشرق

اصلاح‌طلبان حاشیه‌سازی برای دولت رئیسی را کلید زدند/ کارنامه دولت روحانی عامل ویژه گلایه‌مندی و کاهش مشارکت

جریان اصلاح طلب در سالهای اخیر در سه انتخابات متوالی شکست خورد. این شکست سریالی، دو دلیل عمده داشت؛ یکی کارنامه بسیار ضعیف و دیگری فقدان برنامه راهبردی و کاربردی برای رفع مشکلات بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

**اصلاح طلبان «حاشیه سازی برای دولت رئیسی» را کلید زدند

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «جلیلی و زاکانی از کابینه رئیسی سهم خواهند برد؟ » نوشت: «سهم سعید جلیلی و علیرضا زاکانی در دولت آتی ابراهیم رئیسی چه خواهد بود؟ آیا کناررفتن این دو نامزد پوششی بدون سهم‌خواهی در دولت آینده صورت گرفته است؟ اما سعید جلیلی فعلا فقط عضو مجمع تشخیص است و سمت اجرائی دهان‌پرکنی ندارد. از گزینه معاون اولی تا وزارت خارجه و حتی دبیری شورای عالی امنیت ملی برای او پیش‌بینی شده است، اگرچه به نظر می‌رسد خودش دوست دارد دوباره دبیر شورای عالی امنیت ملی شود. شاید خبرهایی دارد مبنی بر اینکه پرونده هسته‌ای در دولت رئیسی قرار است از وزارت خارجه به این شورا بازگردد؛ درست مانند آن هشت سال دولت احمدی‌نژاد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «علیرضا زاکانی هم...پذیرفته بود که در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت نامزد ریاست‌جمهوری شود و ابراهیم رئیسی را «کاور» کند یا به عبارت دیگر پوشش دهد و مانع از اصابت ضربات به او شود. البته با این منطق تعداد بیشتری از نمایندگان مجلس احتمالا راهی دولت خواهند شد؛ چراکه فعالیت‌های مجلس در طول مدت انتخابات و پیش از آغاز رقابت‌ها نشان‌دهنده تلاش‌های زیادشان برای پیروزی رئیسی در انتخابات بود».

اصلاح‌طلبان «حاشیه‌سازی برای دولت رئیسی» را کلید زدند/ «کارنامه دولت روحانی» عامل ویژه گلایه‌مندی و کاهش مشارکت

آقای رئیسی- 31 خرداد- در نشست خبری با رسانه ها تاکید کرد: «همانطور که بارها گفتم مستقل به میدان آمدم و برای تشکیل دولت خود را در مقابل خدا مسئول می‌دانم و در مقابل ملت وامدار خواهم بود و برای تشکیل دولت به انقلابی بودن، کار آمد بودن و و فساد ستیزی توجه خواهم داشت».

وی در ادامه تاکید کرد: «توصیه من به رسانه‌ها این است که گمانه زنی نکنید. سامانه‌ای در اختیار شما و مردم قرار می‌هیم که در آن شاخص‌هایی که مد نظر ما برای انتخاب مسئولان هست را اعلام می‌کنیم تا مردم هر کسی را که فکر می‌کنند به عنوان یک مدیر می‌تواند خدمتگذار باشد معرفی کنند و حتما پیشنهادات خود را در باره افراد مختلف ارائه دهند و برنامه دولت مردمی شایسته سالاری خواهد بود».

با اینکه رئیس جمهور منتخب خطاب به رسانه ها تاکید کرد که درباره چینش کابینه گمانه زنی نکنند، اما برخی رسانه های اصلاح طلب از هم اکنون حاشیه سازی برای دولت آینده را با چاشنی تفرقه افکنی کلید زده اند.

این طیف درخصوص مجلس یازدهم نیز دقیقا همین شیوه را به کار گرفت. اصلاح طلبان بجای بیان مطالبات عموم جامعه و تلاش برای رفع مشکلات مردم، از روز اول آغاز به کار مجلس یازدهم، پروژه تفرقه افکنی را کلید زدند.

این روزنامه اصلاح طلب از برخی کاندیداهای انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری تحت عنوان کاندیدای پوششی نام برده است، اما برخلاف این ادعا، اتفاقا پوششی ترین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400، عبدالناصر همتی بود.

وی یکی از اعضای ارشد دولت بود که در آستانه انتخابات از دولت کنار رفت. همتی نماینده تام و تمام دولت و جریان اصلاح طلب بود.

نشان به آن نشان که در فاصله 48 ساعت مانده به انتخابات، خاتمی و تاجزاده و کروبی و بهزاد نبوی و احزاب اصلاح طلب از جمله کارگزاران و اعتماد ملی و...انبوه روزنامه ها و سایت ها و کانال های تلگرامی و حساب های توئیتری اصلاح طلبان به میدان آمده و تبلیغات گسترده ای در حمایت از همتی به راه انداختند.

اما در نهایت علیرغم این تبلیغات وسیع و گسترده، نماینده اصلاح طلبان در انتخابات حدود دو میلیون و چهارصد هزار رای آورد.

ناگفته نماند که در انتخابات مجلس یازدهم نیز سرلیست اصلاح طلبان در تهران علیرغم تبلیغات سنگین و گسترده تنها حدود 70 هزار رای کسب کرد.

اصلاح طلبان بجای حاشیه سازی برای دولت جدید بهتر است کمی هم به فکر مردم و مطالبات عموم جامعه باشند و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

** «کارنامه دولت روحانی» عامل ویژه گلایه مندی و کاهش مشارکت

روزنامه اعتماد در مطلبی با اشاره به تاثیر عملکرد دولت روحانی در میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نوشت: «شهروندان دیدند رییس‌جمهوری که با رای آنان برسرِکار آمده و در جهت حفظ حقوق آنان سوگند یاد کرده، دولت او به حقوق شهروندی و به نظرِ حقوقی دستگاه خود بی‌توجه است. این نیز تاثیر شگرفی بر سرخوردگی اکثریت واجدان شرایط رای‌دهی از رای‌دادن داشت. بنابراین، دولت نیز از منظر حقوقی و اخلاقی باید در این ارتباط رسما مسوولیت بپذیرد. آقای رییس‌جمهور باید رسما از مردم پوزش بطلبد و راهی برای جبران بیابد».

اصلاح‌طلبان «حاشیه‌سازی برای دولت رئیسی» را کلید زدند/ «کارنامه دولت روحانی» عامل ویژه گلایه‌مندی و کاهش مشارکت

روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت: «یک نفر نیامد به دولت این را بگوید که خسته نباشید». متاسفانه آقای روحانی و برخی دیگر از دولتمردان بجای عذرخواهی از مردم به جهت عملکرد بسیار ضعیف، همچنان با طلبکاری خطاب به مردم سخن می گویند.

طبق آمارها، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و درمجموع رشد اقتصادی را در هشت‌سال اخیر به حدود صفر رسانده است. این برای اولین‌بار است که در سه‌دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است.

آیا تورم 43 درصدی نشان دهنده عملکرد قابل تقدیر است!؟ آیا گرانی بیش از 600 درصدی قیمت مسکن، خسته نباشید دارد!؟ آیا اینکه دلار 3 هزارتومانی در ظرف 8 سال به 24 هزارتومان افزایش یابد، نشان دهنده عملکرد مثبت است!؟

آیا باید به دولت آقای روحانی بابت نحوه مدیریت بازار بورس، خسته نباشید گفت!؟ صف های عریض و طویل خرید مرغ، جای تشکر دارد!؟ اینکه حتی یک واحد مسکن اجتماعی ساخته نشد، قابل تقدیر است!؟

پرواز قیمت پراید، خسته نباشید دارد!؟ پرونده های حسین فریدون و مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده و مهدی آخوندی و رئیس سازمان خصوصی سازی و رئیس سازمان هلال احمر و...جای تشکر و خداقوت دارد!؟

نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین در آبان 98 و اجرای سیاستگذاری دلار 4200 تومانی در اردیبهشت 97، خسته نباشید دارد!؟ خسارت حدود 150 هزارمیلیاردتومانی حذف کارت سوخت چطور!؟ قرارداد خسارت بار توتال، خسارت محض برجام و...جای خسته نباشید دارد!؟

آیا همانطور که آقای روحانی وعده داده بود، اکنون آنچنان رونقی ایجاد شده که مردم دیگر به پول یارانه نیازی ندارند!؟ آیا چرخ کارخانه ها و چرخ سانتریفیوژها همزمان در حال چرخش است!؟

طبق آمارها، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و درمجموع رشد اقتصادی را در هشت‌سال اخیر به حدود صفر رسانده است. این برای اولین‌بار است که در سه‌دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است.

کارشناسان معتقدند که علت اصلی کاهش مشارکت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، گلایه مندی مردم از کارنامه بسیار ضعیف دولت روحانی بوده است.

** محبوبیت اصلاح طلبان کمتر هم خواهد شد

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «محبوبیت اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در این مدت 8 ساله کم شده و کمتر هم خواهد شد از این رو آنچه در آینده می‌تواند در بین مردم محبوبیت و مقبولیت پیدا کند پرچم و شعار جدید است ممکن است حتی اسمش اصلاح‌طلبی نباشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «شاید آن جناح سیاسی که در آینده باید به میدان سیاست بیاید ممکن است اسمی مثل دولت ملی یا وحدت ایرانی با شعارهای ایرانی و ملی و حقوق بشری و آزادی و عدالت باشد.شاید اصلا لازم نباشد این پرچم جدید که برای حمایت مردم  برافراشته می‌شود نام اصلاحات داشته باشد».

اصلاح‌طلبان «حاشیه‌سازی برای دولت رئیسی» را کلید زدند/ «کارنامه دولت روحانی» عامل ویژه گلایه‌مندی و کاهش مشارکت

در روزهای گذشته روزنامه اعتماد در مطلبی، جریان اصلاح طلب را جماعتی پیر، فاقد شجاعت، بسته، خسته، ناتوان، ساده لوح، فرصت طلب، حرّاف و فاقد راهبرد معرفی کرده است.

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مطلبی نوشته بود: «پس از براندازان...دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات 28خرداد اصلاح‌طلبان بودند...دو و نیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از 24 سال حیات سیاسی‌شان بوددر بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم 10 میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود».

جریان اصلاح طلب در سالهای اخیر در سه انتخابات متوالی شکست خورد. انتخابات مجلس یازدهم، شورای شهر ششم و دولت سیزدهم. این شکست سریالی، دو دلیل عمده داشت؛ یکی کارنامه بسیار ضعیف و غیرقابل قبول و دیگری فقدان برنامه راهبردی و کاربردی برای رفع مشکلات.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان