این آمار نشاندهنده رشد 115 درصدی موجودی انبار تولیدکنندگان از اوایل تا اواخر سال گذشته است. در همین حال طی دو هفته گذشته در همین صفحه به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، آماری از خودروهای انباری خودروسازان در اردیبهشت 1400 منتشر شد که آمار یاد شده از کاهش 27 درصدی محصولات انباری تولیدکنندگان حکایت داشت. بنا بر اخبار موثق، خودروسازان در فروردین امسال از تعطیلات نوروزی برای تکمیل بسیاری از محصولات ناقص خود استفاده کردند، این در حالی است که در اردیبهشت نیز روند تکمیل ناقصیها ادامه پیدا کرد. اما آنچه مشخص است از سه سال گذشته دو چالش عدم تامین قطعات داخلی و خارجی و همچنین قیمت بر روند موجودی انبار خودروسازان تاثیرگذار بوده است.
بهطوریکه همراه با اعمال تحریمهای بینالمللی و خروج شرکای خارجی زنجیره خودروسازی کشور، تامین قطعات خارجی با دشواریهایی صورت میگرفت حال آنکه قطعات داخلی نیز به دلیل عدم تامین مواد اولیه و همچنین بدهی خودروسازان به قطعهسازان در مقطعی با کندی انجام میشد. به این ترتیب خودروسازانی که قادر به توقف خط تولید خود نبودند مجبور به تولید محصولات ناقصی شدند که در امکان عرضه آن به بازار نبود و تنها در پارکینگها جای میگرفت. اما عدم تامین قطعه و به دنبال آن افزایش خودروهای انباری را میتوان دلیل ناخواسته خودروسازان بر وجود چنین محصولاتی ذکر کرد این در شرایطی است که دلیل خودخواستهای نیز در این زمینه شکل گرفت.
آنچه مشخص است خودروسازان در نوسان قیمتگذاری محصولات تولیدی از سوی شورای رقابت به نوعی تمایل به نگهداری برخی از محصولات ضررده خود در پارکینگها بودند تا این شورا قیمت این خودروها را در مقطع تعیین شده اعلام کند. سال گذشته که مقرر بر قیمتگذاری فصلی شد خودروسازان در سه مرحله اقدام به افزایش قیمت کردند این در شرایطی است که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت زمستانه را لغو کرد. به این ترتیب به نظر میرسد که افزایش موجودی خودروهای انباری در سال 99 بیشتر مربوط به اواخر سال و سه ماهه زمستان باشد چراکه خودروسازان در بیقیمتی محصولات تولیدی خود ترجیح دادند که خودروها در پارکینگها جای بگیرند تا با قیمتی ضررده به بازار عرضه شوند. اینکه در اواخر سال گذشته تعداد خودروهای انباری به مرز 99 هزار و 211 دستگاه رسیده بهطور حتم بیشتر با چالش قیمتگذاری ارتباط پیدا میکند تا عدم تامین قطعه. سال گذشته تولید خودرو حدود چهاردرصد افزایش یافت، این به آن معناست که با فرض تامین قطعه تولید افزایش یافته حال آنکه به دلیل لغو مجوز افزایش قیمت در زمستان این خودروها در پارکینگها جای گرفتند.
جاده باریک عرضه پرتیراژها
همانطور که عنوان شد بررسی اطلاعات منتشر شده توسط سه خودروساز بزرگ کشور در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد موجودی انبار خودروسازان در ابتدای سال 99 (فروردین) در قیاس با انتهای سال گذشته (اسفند) رشد بیش از 115 درصدی (مجموع محصولات مونتاژی و داخلی) داشته است. این میزان رشد نشان میدهد خودروسازان از طریق باریک کردن جاده عرضه به بازار در غیاب قیمتگذاری آزاد محصولات بهنوعی تلاش کردند زیان خود را مدیریت کنند. اما مدیریت سه خودروساز بزرگ کشور برای کاستن از زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری به چه صورت بوده است؟ بررسی صورتهای مالی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو نشان میدهد این شرکتها جاده عرضه محصولات بهاصطلاح پرتیراژ خود را باریک کردهاند اما در نقطه مقابل تختگاز در جاده تحویل محصولات مونتاژی به حرکت خود ادامه دادند. به زبان آمار در حالیکه موجودی انبار محصولات مونتاژی خودروسازان افت 35 درصدی را نشان میدهد اما موجودی انبار محصولات داخلیسازی شده، از رشد بیش از 117درصدی حکایت دارد.
بنابراین خودروسازان تلاش کردهاند از مسیر تحویل محصولات مونتاژی که در دسته معوقات آنها جای میگیرد و به همین دلیل مجبور بودند تا مبالغی تحتعنوان سود مشارکت و جریمه دیر کرد به پیشخریدکنندگان این خودروها پرداخت کنند، از زیان خود بکاهند. اما در مقابل با دپوی محصولات پرتیراژ خود تا زمان دریافت مجوز افزایش قیمت از شورایرقابت (که در اردیبهشتماه امسال رقم خورد) بهنوعی از ارزانفروشی محصولات خود جلوگیری کنند تا بتوانند نقدینگی بیشتری را بهحساب خود واریز کنند. حال به سراغ جزئیات موجودی انبار خودروسازان در پایان سال گذشته در قیاس با اول سال قبل میرویم تا روند دپوی محصولات سه خودروساز بزرگ کشور در پارکینگهای آنها را بررسی کنیم.
از ایرانخودرو آغاز میکنیم. موجودی انبار آبیهای جادهمخصوص در اسفندماه در قیاس با فروردین ماه سال 99 رشدی در حدود 94درصد را نشان میدهد. ایرانخودروییها در انتهای سال گذشته موجودی انبار خود را بیش از 32 هزار و 600 دستگاه اعلام کردند در حالیکه موجودی انبار آنها در ابتدای دوره یا همان فروردین ماه بیش از 16 هزار و 700 دستگاه بوده است. در میان محصولات ایرانخودرو، گروه پژو بیشترین سهم را در رشد موجودی انبار این خودروساز برعهده داشته است. غول آبی جادهمخصوص بیش از 20 هزار دستگاه از این گروه خودرویی را در انبارهای خود دپو کرد. بهعبارت دیگر بیش از 61 درصد خودروهای انبارشده این خودروساز به گروه پژو تعلق دارد. اما در بررسی محصولات دپویی این خودروساز در ابتدای سال گذشته و انتهای سال گذشته نشان میدهد بیشترین رشد متعلق به وانت آریسان است. موجودی انبار این محصول تجاری سبک رشدی حول و حوش 245درصد را در انتهای سال گذشته در قیاس با ابتدای سال 99 به خود دیده است. فروردین ماه 99 تنها وجود 177 دستگاه وانت آریسان در انبار ایرانخودرو گزارش شده است اما در اسفندماه این تعداد به 611 دستگاه افزایش یافته است. دنا جایگاه دوم را در جدول بیشترین رشد موجودی انبار در اسفندماه در مقایسه با فروردین ماه 99 به خود اختصاص داده است. آبیهای جادهمخصوص سال 99 را با 4 هزار و 200 دستگاه دنا در انبار آغاز کردند اما تعداد این خودرو در موجودی پایان دوره آنها به بیش از 8 هزار و 700 دستگاه بالغ میشود؛ این به آن معناست که دپوی خودروی دنا در انبار این خودروساز رشدی در حدود 108درصد را تجربه کرده است. بعد از دنا، گروه پژو با رشد 106 درصدی در این بخش مقام سوم را به خود اختصاص داده است. رانا نیز رشد موجودی انبار را در کارنامه خود ثبت کرد. آبیهای جاده مخصوص تعداد هزار و 219 دستگاه رانا در ابتدای سال گذشته در انبارهای خود نگه داشتند اما پایان سال 99 این تعداد به بیش از هزار و 800 دستگاه رسید و رشد بیش از 54 درصدی را در کارنامه این خودروساز درج کرد. گروه سمند نیز در قعر جدول رشد موجودی انبار ایرانخودرو قرار دارد. آبیهای جاده مخصوص در ابتدای سال 99 از محصولات حاضر در گروه سمند بیش از هزار و 130 دستگاه را در پارکینگهای خود داشتند اما موجودی انبار این گروه خودرویی با رشد حول و حوش 19 درصد در پایان دوره به بیش از هزار و 340 دستگاه بالغ شد. در میان محصولات مونتاژی ایرانخودرو بیشترین افت موجودی انبار به تندر 90 اختصاص دارد. ابتدای دوره ایرانخودروییها 336 دستگاه تندر90 در پارکینگهای خود داشتند اما در اسفندماه سال گذشته تنها 4 دستگاه از تعداد یادشده در پارکینگ این خودروساز باقیماند.
بنابراین موجودی انبار تندر90 افتی بیش از 98 درصدی را نشان میدهد. بهسراغ دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا میرویم. موجودی انبار این خودروساز در انتهای سال گذشته در مقایسه با ابتدای سال 99 رشدی بیش از 77 درصد را نشان میدهد. نارنجیهای جادهمخصوص سال 99 را در شرایطی آغاز کردند که بیش از 26هزار و 400 دستگاه از انواع محصولات خود را در پارکینگ داشتند.
اما این تعداد در پایان اسفند ماه 99 به بیش از 47هزار دستگاه رسید. بیشترین سهم در رشد انبار این خودروساز به خانواده X200 یا همان تیبا اختصاص دارد. بیش از 86 درصد موجودی انبار سایپا در انتهای سال 99 به خانواده X200 اختصاص دارد. چانگان در میان محصولات مونتاژی خودروسازان تنها محصولی است که نهتنها افت موجودی انبار در بازه زمانی یاد شده نداشته که رشد بیش از 276 درصدی را نیز در کارنامه ثبت کرده است. تعداد این محصول مونتاژی چینی در موجودی انبار نارنجیهای جاده مخصوص در ابتدای سال گذشته 97 دستگاه ذکر شده اما در انتهای سال به بیش از 360 دستگاه رسیده است. پارسخودروییها به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور در صورتهای مالی خود موجودی انبار در بازه زمانی یاد شده را به تفکیک خودرو بیان نکردهاند با این حال موجودی انبار این خودروساز در اسفند ماه 99در قیاس با فروردین ماه سال گذشته رشد بیش از 600درصدی را نشان میدهد. پارسخودروییها در فروردین 99 بیش از 2هزار و 700 دستگاه خودرورا در انبارهای خودشان داشتند اما در انتهای سال گذشته این تعداد به بیش از 19 هزار و 500 دستگاه رسید.