سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و مطالب رسانههای کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
چالشهای اصلاحطلبان در تغییر ایدئولوژی ناسا به فاز غیر دموکراتیک
روزنامه شرق در شماره شنبه گذشته خود گزارشی ناامید کننده از وضعیت جبهه "ناسا" یا همان نهاد اجماعساز اصلاحطلبان منتشر و تأکید کرد که رخدادهای پسانتخاباتی نشانهای بر عدم عزم جدی در میان اصلاحطلبان برای ادامه کار این نهاد است.
در گزارش شرق همچنین با اشاره به "تحریم خاموش انتخابات 1400" از سوی ناسا و رخدادهایی مثل استعفای علیرضا علویتبار از این تشکیلات سیاسی میخوانیم: یک مانع اساسی بر سر راه ادامه فعالیت تشکیلاتی اصلاحطلبان دیده میشود؛ اینکه جبهه اصلاحات یا به تعبیری نهاد اجماعساز قرار است با چه استراتژی خاص سیاسی احزاب اصلاحطلب را دور هم جمع کند؟ و اصلا قرار است اصلاحطلبان در شرایطی که دیگر در عالم سیاست رسمی جایی ندارند، چه کار کنند؟
در این مطلب همچنین آمده است: وجود یا نبود نهاد اجماعساز بدون درنظرگرفتن اصل بازگشت به جامعه امری بیفایده و عبث خواهد بود.[1]
*صحنهآرایی هسته سخت اصلاحات درباره تشکیلات ناسا در پساانتخابات البته از سوی مردم و آگاهان کشور باور نخواهد شد.
چه اینکه مشکل نهاد اجماعساز اصلاحطلبان نه انتخابات، نه سرمایه اجتماعی و نه نتیجه انتخابات! بلکه تحریم انتخابات از سوی آنان است و با این کار مبناییترین حجت وجودی خود را زیر سؤال بردهاند.
به دیگر سخن اینکه اکنون هیچ ذهن معقولی نمیتواند توجیهی برای ادامه کار ناسا و رجال و احزاب چپی که دست به تحریم انتخابات زدهاند پیدا کند. زیرا اینان مثل پدری هستند که به دنبال معیشت خانواده نرفته و مثل درختی هستند که نه سایهای دارد، نه برگ و باری و نه سبزینهای!
اصلیترین وظیفه و مبناییترن شأن احزاب و طیفهای سیاسی در هر کشوری، حضور در انتخابات و معرفی نامزد است و هنگامی که این مهمترین شأن وجودی خدشهدار میشود پس دیگر نیازی به حضور اینان نیست.
در عین حال توییت اخیر سعید حجاریان و تأکید او بر "مرگ اصلاحات صندوقمحور" اوضاع را بغرنجتر کرده است.
رخدادی که به معنی ورود تشکیلات ناسا و اصلاحطلبان تحریمی به فاز غیردموکراتیک و خشونت است. مسئلهای که چرایی ادامه کار ناسا را با ابهامات و سؤالات بیشتری مواجه کرده است.
در این میان یک نقطه عطف نیز وجود دارد و آن کلید خوردن فعالیتهای هسته "ائتلاف جمهور" در قبل از انتخابات است.
ائتلافی به سردمداری حزب کارگزاران که در قبل از انتخابات اعلام کرد با تحریم و عدم معرفی نامزد مخالف است و تحریم انتخابات را یک کار افراطی میداند.
آنها در قبل از انتخابات 1400 در قالب یک بیانیه اعلام وجود کرده و رسما عبدالناصر همتی را به عنوان نامزد خود معرفی کردند. [2]
تشکیلات جبهه اصلاحات قاعدتا و بر اساس آنچه که اشاره شد، با ترکیب و سازوکار فعلی جایی در سپهر سیاسی کشور ندارد فلذا به نظر میرسد مزاج جدید سیاست در اردوگاه اصلاحطلبان ایرانی مزاجی از جنس فعالیتهای ائتلاف جمهور و جنس کارگزارانی اصلاحات باشد که همه باید به آن عادت کنیم.
***
"فلوتنواز هاملین"
نظر ربیعی درباره علت کاهش مشارکت در انتخابات 1400
علی ربیعی، فعال اصلاحطلب و سخنگوی دولت آقای روحانی اخیراً در یادداشتی پیرامون انتخابات 1400 به عدم حضور برخی از مردم در انتخابات اشاره کرده و نوشته است: یکی از مهمترین دلایل آن پایین آمدن سرمایه و اعتماد اجتماعی است که در بیش از یک دهه دلایل زیادی برای کاهش میزان آن وجود داشت؛ اولین و مهمترینش ناامیدی به تغییر از طریق صندوق بود.
به گزارش جماران، او تصریح میکند: بیسامانی سیاسی باعث شد که نظام تبلیغاتی که نمیتوان به نقش صداوسیما در آن اشاره نکرد، در ناامیدی مردم از نتایج صندوق پس از سال 92 بسیار موثر عمل کردند. از سال 92 غالب تریبونهای رسمی به خطای انتخاب مردم اشاره و بر هیچ انگاری دستاوردها تاکید میکردند. برساخته شدن عدم دستاورد مردم و بیاثری رای یکی از علل مهم ناامیدی بود.
در یادداشت ربیعی همچنین میخوانیم: وقتی ناامیدی از صندوق 8 سال در ذهن مخاطب نشسته باشد طبیعی است که انتظار مشارکت پایین خواهد آمد.[3]
*اگر در نزد آقای ربیعی تمنّایی برای دانستن علت مشارکت نداشتن کسانی از مردم در انتخابات هست ما بعنوان محفلی که از 2 سال قبل، کاهش مشارکت در انتخابات را در قالب تحلیلهای مربوط به پروژه "تحریم خاموش انتخابات" رصد کرده بودیم؛ آن دلیل بزرگ را در محضر مخاطبان به ایشان میگوییم...
دلیل هم چیزی نیست جز پمپاژ سیاهنمایی و ناامیدی از سوی خواص و تریبونهای اجتماعی جریان اصلاحطلب و دولتی طی 3 سال گذشته!
شاهد مثال آنکه شخص آقای ربیعی در سطری از یادداشت فوقالذکر نوشته است:
"متاسفانه در این چهل سال با رشد متوسط پایینتر از حد انتظار، آنگونه که شایسته است نتوانستیم در برابر رقبای خود در میان کشورهای در حال توسعه با متوسط رشد سالانه 7 درصد خودنمایی کنیم. "
ما از آقای ربیعی و از همه اذهان آگاه میپرسیم که تأثیر این سخن سیاهنمایانه، ناامیدساز و البته غلط بر ذهن مردم چیست!؟ و آیا ناامید شدن از صندوق رأی یکی از ثمرات همین حرفها نیست!؟
کسی مثل آقای ربیعی طی 8 سال گذشته بر مناصب مختلف دولت (بخوانید تریبونهای بزرگ) استیلا داشته و دائما از این گفته است که نتوانستیم پیشرفت کنیم، شاید از کرونا شکست بخوریم، حکایت آبان98 همچنان باقیست و امکان وقوع ناآرامیهای فیزیکی را کاملا متصورم! [4]
آیا طبیعی نیست که وقتی یک رجل دولتی از بام تا شام همانند *"فلوتنواز هاملین" چنین حرفهایی را برای مردم بیان کند؛ آنگاه مردم از صندوقهای رأی ناامید شوند و بسا که تهدیدهای دیگری هم در پیش باشد!؟
در بحث غلط بودن ادعای ربیعی پیرامون درصدبازی در پیشرفت انقلاب اسلامی نیز اولا باید اشاره کرد که 40 سال نه! بلکه بیش از 42 سال پر افتخار.
و ثانیا آقای ربیعی توضیح بدهند در میان این درصدهای برساخته چرا از کاهش نرخ فقر مطلق در دوران انقلاب اسلامی نگفتند، به زیاد شدن چشمگیر حقوق کارگران در بعد از انقلاب اشاره نکردند، از بهبود ضریب جینی و جایگاه 18 تا 23 ایران در میان اقتصادهای جهانی حرف نزدند و پیشرفتهای بزرگ نظامی و هژمونیک ایران که منبعث از اقتصاد قوی و درونزای ایران است را به مردم یادآوری نکردند!؟
راز افزایش یا کاهش مشارکت را باید در بیان یا کتمان این دستاوردها دید...
*"فلوتنواز هاملین" افسانهای است اروپایی که قصه فلوتنواز غریبهای را روایت میکند که برای انتقام از مردم یک شهر به دلیل پرداخت نشدن دستمزدش؛ ملودی خاصی را نواخت و پس از گول زدن بچههای شهر منجر به مرگ آنها در یک دریاچه شد
***
نظر آیتا... صافی درباره حلالیت طلبیدن از مدیران
شفقنا گزارش داد: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجع عظام تقلید به پرسشی درباره استفاده غیرقانونی از لوازم ادارههای دولتی پاسخ دادهاند که متن پرسش و پاسخ مطرح شده به شرح زیر است:
_ اگر جنسی را از ادارهای به طور غیر قانونی برداریم، آیا حلالیت طلبیدن از مسئول آن اداره کافی است؟
_ انجام کار شخصی در ساعات اداری، بدون محاسبه مرخصی، چه صورتی دارد؟
_ آیا اجازه مدیر مربوطه در امور مرخصی، اضافه کاری و… به صورت فرا قانونی جایز است یا خیر؟
_ مبلغی از بودجه فعالیتهای فرهنگی نزد من باقی مانده است؛ آیا میتوانم آن را به دیگری قرض بدهم و یا خودم به عنوان قرض بردارم و سپس جایگزین نمایم؟
*********
پاسخ:
ج1. حلالیت طلبیدن از رئیس اداره، کافی نیست؛ اگر عین جنس موجود است، خود آن و اگر از بین رفته، مثل یا قیمت آن را باید به اداره مربوطه برگردانید.
ج2. تابع مقررات و اجازه قانونی مسئول مربوط میباشد.
ج3. مدیر اداره در حد مقررات مشروع، حق دارد اجازه دهد و اجازه او در امور خلاف مقررات، لغو و بیهوده است و موجب برداشته شدن ضمان شرعی نیست.
ج4. استفاده از اموال عمومی بر خلاف مقررات، جایز نیست و موجب ضمان میگردد.
والله العالم [5]
*مسئله بیتالمال و به نوع دیگری حقالناس، از مقولات مهم و مبتلیبه در زندگی همه شهروندان و خاصّه کارمندان اداری است که توجه به آنها و علم به فتاوای شرعی پیرامون این دو مقوله مهم یک ضرورت عقلانی بهشمار میرود.
رعایت بیتالمال و توجه به حقوق عمومی یکی از مصادیق مهم در فرهنگ اسلامی و زیست شهروندی است که موجب احساس صیانت همیشگی و احساس فضای احترام به یکدیگر میشود.
نگاه ریزبینانه شرع مقدس اسلام به این مسئله از بنیادهای عقلانی و اجتماعی فراوانی برخوردار است.
***
1_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/284298
2_ khabaronline.ir/news/1525718
3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1514799
4_ http://www.bayanema.ir/news/45274
5_ https://fa.shafaqna.com/news/1173509/