معماری بازار همجوار با کلیسای مریم مقدس در اصفهان

پروژه های برجسته: قدم گذاشتن در محله ای قدیمی در شهری تاریخی برای رفتن به یک مرکز خرید مدرن، این سوال را در ذهن به وجود می آورد که این مرکز خرید باید چه ظاهری داشته باشد و به چه شکل طراحی شده باشد؟! بازاری که در نزدیکی کلیسایی قدیمی است و قرار است مشتری هایی را جذب کند که گزینه های مدرن و امروزی دیگری را نیز پیش رو دارند

پروژه های برجسته: قدم گذاشتن در محله ای قدیمی در شهری تاریخی برای رفتن به یک مرکز خرید مدرن، این سوال را در ذهن به وجود می آورد که این مرکز خرید باید چه ظاهری داشته باشد و به چه شکل طراحی شده باشد؟! بازاری که در نزدیکی کلیسایی قدیمی است و قرار است مشتری هایی را جذب کند که گزینه های مدرن و امروزی دیگری را نیز پیش رو دارند. با شرایطی که توصیف شد شاید یکی از دشوارترین کارها طراحی چنین مرکز خریدی به نظر برسد. زیرا احترام به بافت معماری قدیمی نیز نکته ای مهم و قابل اعتناست. اما الهام گرامی‌زاده، احسان حسینی معماران دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری به خوبی و به زیبایی از پس چنین مسئولیتی بر آمده اند. همراه با چیدانه به بازاری در نزدیکی کلیسای مریم مقدس در اصفهان بیایید و ببینید که راه حل آن ها برای طراحی در چنین موقعیتی چه بوده است.

مشخصات پروژه بازار همجوار با کلیسای مریم مقدس

  • مکان: اصفهان
  • تیم معمار: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
  • معماران ارشد: الهام گرامی‌زاده، احسان حسینی
  • همکاران طراح: محمد حسین منشئی، امیرعلی پورکیان، اشکان شیرانی
  • سال: 1393
  • کاربری: تجاری

عبور و مرور وسایل نقلیه از گذرگاه‌های پیاده‌رو و هجوم جمعیت در بافت‌های قدیمی شهرها موجب شده که طراحی خیابان‌های جدید و حفظ بناهای قدیمی به موضوع قابل تامل و بحث برانگیزی در شهرهای تاریخی و در حال توسعه‌ای مثل اصفهان تبدیل شود.

پروژه‌ی مورد نظر در فاصله‌ی بین کلیسای حضرت مریم و یک خیابان تازه احداث شده در نزدیکی میدان جلفا قرار دارد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: دکوراسیون داخلی فروشگاه عینک چشم آذین

پس از ساخت خیابانی که از محدوده‌ی میدان جلفا در اصفهان می‌گذرد، با افزایش ارزش اقتصادی زمین و املاک این منطقه، خانه‌ی صفوی در حیاط مرکزی این پروژه نیز مانند دیگر بناهای قدیمی اصفهان تخریب شد.

پس از تخریب این بنای ثبت شده توسط مالکان آن و کسب مجوز ساخت برای احداث یک مرکز تجاری و موافقت سازمان میراث فرهنگی اصفهان، دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری برای طراحی این پروژه انتخاب شد.

چیدانه در مطالب گذشته خود شما را با دیگر پروژه های دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری آشنا کرده است: مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان
طراحی نمای خانه بید آباد هماهنگ با بافت تاریخی در اصفهان

  

عدم داشتن تجربه‌ی کافی در فضای شهری اصفهان که آن هم تنها به چند بنا مثل میدان جلفا محدود می شود باعث شد که ساختمان تجاری همچنان به صورت یک حیاط خلوت شهری دقیقا در کنار گذرگاه پیاده‌رو خیابان جدید قرار گیرد. چنین رویکردی از مقیاس معماری گرفته تا طراحی شهری در اغلب اماکن عمومی بافت‌های قدیمی امری عادی و معمول است.

با ایجاد تغییرات جزئی در سایت پروژه و زاویه‌ی خانه‌ی تخریب شده‌ی صفوی و با قرار دادن محور حیاط خلوت بر روی محور گنبد کلیسای حضرت مریم موفق شدیم که خط آسمان فراموش شده‌ی کلیسا را به فضای منطقه بازگردانیم.

مطلب پیشنهادی: طراحی خیره کننده دکوراسیون فروشگاه رویال دیش در تهران

طبقه‌ی زیرزمین را نیز تا اندازه‌ای حفر کردیم. شکل هندسی احجام خانه‌ی صفوی به عنوان معیاری برای تیغه‌ها و دیوارهای حائل به کار گرفته شد. ریزه‌کاری‌های ساختمان از نگاره‌ها و آجرچینی‌های ساختمان‌های منطقه‌ی جلفا الهام گرفته شده است.

طراحی فروشگاه، ساختمان اداری و یا مسکونی خود را به اهالی فن چیدانه بسپارید. سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها باشید.

طراحی و اجرای ریزه‌کاری‌ها و جزئیات با نهایت دقت و ظرافت انجام شد و تمام مراحل آجرچینی و تعداد آجرهای به کار رفته در پروژه از لحاظ زمان‌بر بودن به اندازه‌ی تعداد نگاره‌ها بود. بافت و ترکیب آجرها به صورت کاملا سازگار با گنبد کلیسا طراحی و تولید شد. معماری این بازار با تناسبات بسیار دقیقی که در آن بکار رفته است شناخته می شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی نمایشگاه مرکزی جیوانچی در کیش

حفظ شیوه‌های طراحی و الگوهای معماری ایرانی در بافت‌های قدیمی و پاسخگویی در مقابل درخواست و انتظارات کارفرمایان و مراجعین این مرکز خرید مدرن، اصلی‌ترین چالش این پروژه بود. بنابراین، تلاش کردیم در طراحی این پروژه، از مقیاس شهری گرفته تا پیش ‌پا افتاده‌ترین جزئیات را مد نظر قرار بدهیم.

نمونه طراحی مراکز خرید و فروشگاه ها را در مطالب چیدانه ببینید:
فروشگاه شالی شاپ، طراحی متفاوت و چشمگیر در جاده هراز
بازسازی گالری نقره فکوریان، نقره فروشی متفاوت در مشهد
دکوراسیون فروشگاه ویکتوریا بکهام ، هنر فرشید موسوی
دکوراسیون داخلی مرکز خرید دبی مال در مناسبت های خاص

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر