راه های جدید تقسیم فضا در طراحی داخلی آشپزخانه

آشپزخانه: بسیاری از طراحان، دکوراسیون آشپزخانه را بر اساس مثلث کاربردی سنتی یعنی با چیدمان یخچال، اجاق گاز و سینک در شکلی تقریبا مثلثی طراحی می کنند

آشپزخانه: بسیاری از طراحان، دکوراسیون آشپزخانه را بر اساس مثلث کاربردی سنتی یعنی با چیدمان یخچال، اجاق گاز و سینک در شکلی تقریبا مثلثی طراحی می کنند. این نوع چیدمان در دهه ی 1940 میلادی به منظور کاهش فاصله ی غیرلازم بین لوازم خانگی و بهبود کارایی آشپزخانه پدید آمد که قبلا تحت عنوان استاندارد ها و مثلث کلیدی آشپزخانه شما را با آن آشنا کرده ایم.
این شیوه ی سنتی در حالی که ممکن است مؤثر باشد، محدودیت هایی دارد و برای هر آشپزخانه ای مناسب نیست. این شیوه هم چنین بر فرض سه لوازم خانگی اصلی (یخچال، اجاق گاز و سینک) استوار است، در حالی که بیشتر آشپزخانه های مدرن امروزه شامل لوازم خانگی های بیشتری هستند. پس اکنون زمان آن رسیده که به راه های جایگزین برای برنامه ریزی فضایی آشپزخانه هایمان نگاهی بیندازیم تا به طراحی داخلی کامل و اثربخشی دست یابیم. با چیدانه همراه باشید...

حوزه ها در آشپزخانه، موقعیت های کاری جدا درون یک فضا هستند که هرکدام به فعالیت یا کاری متفاوت اختصاص دارد. حوزه های اصلی شامل حوزه هایی برای آماده کردن غذا، پخت و پز و شستشو می شود.
بر اساس فضا و ترجیحات شما، حوزه های اضافی نیز می توانند در نظر گرفته شوند. مثلا می توانید مانند تصویر فضایی برای سرو غذا و غذاخوری در نظر بگیرید، جایی که فضای خوردن از فضای پخت و پز جدا است. شما حتی می توانید محلی مخصوص حیوانات خانگی خود داشته باشید.
هدف از ایجاد حوزه های مختلف در آشپزخانه، حداکثر استفاده از فضا و کاربری آسان در کنار ظاهری جذاب است.

فضای آماده سازی غذا در دکوراسیون آشپزخانه

حوزه ی آماده سازی غذا بسیار مهم است، زیرا این حوزه فضایی است که ما حدود 70 درصد زمانی را که از آشپزخانه استفاده می کنیم، در آن به سر می بریم. این فضا باید دارای سطح کار کافی برای کارهای روزانه نظیر خرد کردن، پوست کندن، مخلوط کردن، تهیه ی ساندویچ و غیره باشد.
کابینت های نگهداری وسایل و یخچال فریزر باید نزدیک فضای آماده سازی باشند تا دسترسی به مواد لازم، وسایل و قابلمه ها آسان باشد. به همین صورت سطل زباله و سطل مواد بازیافتی نیز باید درون فضای آماده سازی قرار گیرند تا بتوانید به آسانی پوست های مواد غذایی و زباله های بسته بندی ها را بدون طی کردن مسیر زیاد و آلوده کردن احتمالی کف آشپزخانه، درون آن ها بریزید.

فضای پخت و پز در طراحی داخلی آشپزخانه

حوزه ی پخت و پز به طور معمول شامل فر ها، اجاق گاز، گرم کننده ها و هر لوازم خانگی مربوط به فرآیند پخت می شود. به طور ایده آل، حوزه ی پخت باید در کنار حوزه ی آماده سازی یا مقابل آن قرار گیرد.
شما باید قادر باشید به آسانی غذای آماده ی پخت را از روی سطح کار آماده سازی به درون ماهی تابه یا فر منتقل کنید. این بدان معناست که برای انتقال غذای پخته شده و داغ از فر و اجاق گاز به سطح کانتر نیز مجبور نباشید مسافت زیادی را طی کنید.

جزیره آشپزخانه

اگر حوزه ی پخت و پز مقابل حوزه ی آماده سازی قرار دارد، به طور مثال در طرح جزیره ی آشپزخانه، اجاق گاز و سینک نباید دقیقا روبروی یکدیگر قرار گیرند. این یعنی شما با اندکی زاویه از سینک به سمت گاز می روید.
این نوع چیدمان نه تنها کاراتر بلکه امن تر است. وقتی برای آبکش کردن برنج یا هر چیز دیگری از سمت اجاق گاز به سمت سینک می چرخید، این مسیر کج باعث کاهش احتمال تصادف شما با اشخاص دیگر در آشپزخانه و جلوگیری از سوختگی می شود.
آیا می دانید باید چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

فضای تمیزکاری در طراحی داخلی آشپزخانه

حوزه ی شستشو معمولا شامل سینک و ماشین ظرفشویی می شود. حدود 20 درصد از زمان ما در آشپزخانه به پاکسازی بعد از  کارها می گذرد. از آنجایی که این کار اصلا جذاب نیست، بهتر است یک برنامه ی کارا برای آن داشته باشیم تا همه چیز به سرعت جمع و جور شود و بتوانیم هرچه زودتر به استراحت مان برسیم. بنابراین نکته هایی در طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد را باید جدی بگیریم.
حوزه ی شستشوی شما به طور ایده آل باید از حوزه های پخت و آماده سازی جدا باشد و در عین حال سطل های زباله و مواد بازیافتی باید نزدیک سینک و ماشین ظرفشویی باشند تا پاک کردن، شستن و حمل ظروف راحت باشد. به همین صورت کابینت های دیواری نیز باید در دسترس باشند تا خالی کردن ماشین ظرفشویی پر از فنجان، بشقاب و ظروف شیشه ای آسان گردد.

طراحی آشپزخانه ی شما باید به گونه ای باشد که از این سو و آن سو رفتن شما در فضا در حالی که دست هایتان پر است، جلوگیری کند و به کارهایتان سرعت بخشد. ضمن اینکه با یک طراحی خوب، امنیت در فضا برقرار می شود و از برخوردها و شکستگی ها جلوگیری خواهد شد.

برنامه ریزی فضاهای آشپزخانه

در طول فرآیند برنامه ریزی فضایی اولیه برای آشپزخانه تان با طراح آن درباره ی اینکه چه می خواهید صحبت کنید. طراح فضاها را برای ایجاد بهترین طرح متناسب با خواسته ی شما تعیین می کند و یک جریان منظم و آرام از یک حوزه به حوزه ی دیگر ایجاد می نماید.
به طور ایده آل حوزه ها در آشپزخانه به ترتیب زیر نظام می یابند:

  • یخچال فریزر
  • فضای کار و حوزه ی آماده سازی
  • حوزه ی پخت و پز
  • حوزه ی سرو غذا یا میز غذاخوری
  • حوزه ی شستشو

این نظام در پلان آشپزخانه ای که در تصویر می بینید مشهود است. پس از این 5 گام مهم برای دکوراسیون آشپزخانه ایده آل غافل نشوید!

هم پوشانی فضاها در دکوراسیون آشپزخانه

هم پوشانی حوزه ها معمولا زمانی اتفاق می افتد که فضا محدود باشد. برای مثال هم پوشانی حوزه ی آماده سازی و حوزه ی پخت و پز شامل سطح کار در دو سمت اجاق گاز یا فر می شود.
با این وجود باید از هم پوشانی بعضی از حوزه ها تا جایی که ممکن است خودداری شود که مثلا هم پوشانی حوزه های شستشو و آماده سازی یکی از آن ها است.
فرض کنید می خواهید دسر بعد از وعده ی اصلی را آماده کنید و یخچال شما در حوزه ی شستشو قرار دارد. اگر شخصی مشغول شستن ظرف ها یا کار با ماشین ظرفشویی باشد، احتمالا مزاحم کار یکدیگر خواهید بود. ضمنا این هم پوشانی از نظر تداخل ظرف های کثیف با ظرف های تمیزی که برای آماده کردن غذا استفاده می کنید، مناسب نیست.
اگر فضای آشپزخانه ی شما کوچک است و از این هم پوشانی گریزی نیست، بهتر است سینک، حوزه ی آماده سازی را از حوزه ی شستشو جدا کند. البته حواس تان به انتخاب سینک مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه تان باشد.

شکستن قانون ها در طراحی داخلی آشپزخانه

درست مانند قضیه ی هم پوشانی حوزه ها، شما لازم نیست حتما از قوانینی که در بالا گفته شد پیروی کنید، گرچه تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. برای مثال یخچال فریزر می تواند توسط حوزه ی پخت از حوزه ی آماده سازی جدا شود – مانند تصویر.

در نهایت، این آشپزخانه ی شما است و تصمیم گیری برای چیدمان حوزه های مختلف آن بستگی به خودتان دارد. پس از اینکه خواسته ی خود را با طراح تان در میان بگذارید، نترسید. در این راستا احتمالا دیدن 7 دکوراسیون آشپزخانه از میان برترین خانه های ایران برایتان جذاب خواهد بود.

حال شما درباره ی دکوراسیون آشپزخانه ی خود به ما بگویید! آیا یک حوزه بندی متفاوت دارید؟ اگر پاسخ تان بله است، چیدانه از شما دعوت می کند دکوراسیون خلاقانه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب بیشتر:
8 ایده طراحی دکوراسیون که معجزه می کند
10 آشپزخانه خارق العاده با رنگ سیاه
10 لوازم جانبی و تجهیزات برای نظم در کابینت آشپزخانه
8 ایده نظم دهی آسان به ریخت و پاش آشپزخانه!

10 ایده برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه های نقلی

منبع: Houzz ؛ مترجم: فاطمه افشاریان ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان