فرادید؛ نخستین بار در میانه دهه نود بود که شرکت خصوصی سروش دیزل اعلام کرد که قصد دارد با همکاری شرکت روسی یواز واردات و مونتاژ مدل پاتریوت را انجام دهد. اقدامی که هرگز عملی نشد و با تحریم مجدد ایران در هالهای از ابهام فرو رفت. اما حالا یک بار دیگر سروش دیزل خبر داده که پاتریروت؛ شاسی بلند روسی یواز را در در ایران به مشتریانش تحویل میدهد.
به گزارش فرادید؛ پس از اخبار سال 95، سروش دیزل یک بار دیگر و در شهریور ماه سال گذشته نیز موضوع وردات پاتریوت را رسانهای کرد، اما با گذشت 6 ماه از آن به فراموشی سپرده شد. اما حالا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه واردات شاسی بلند این کشور به ایران را تایید کرده است.
براساس اعلام اسپوتنیک روسیه، پذیرش درخواست برای پاتریوت از شش ماه پیش آغاز شده، اما توزیع کننده محلی «سروش دیزل مبنا» به تازگی اولین خودرو را به مشتریان خصوصی تحویل داده است.
طبق این اخبار قرار است که سروش دیزل علاوه بر مدل شاسی بلند نسبت به فروش مدلهای پیکاپ و پروفی نیز در ایران اقدام کند.
شاسی بلند پاتریوت قرار است با قیمت 860 تا 900 میلیون تومان در ایران به فروش برسد. این در حالی است که در شهریور سال 99 قیمت 600 تا 620 میلیون تومان برای این خودرو تعیین شده بود. اما حالا شاسی بلند روسی هزینه یک شاسی بلند جهانی را از مشتریان ایرانی خود میطلبد.
خودروسازی که در عرضه محصولات تجاری در روسیه چندان محبوب نیست، اما از تأمینکنندگان مهم وسایل نقلیه برای نیروهای نظامی روسیه تا امروز بوده است.
از پاتریوت؛ شاسی بلند روسی چقدر انتظار داریم؟
اس یووی پاتریوت نخستین بار در سال 2005 از سوی شرکت یواز طراحی و عرضه شد. خودرویی که در ساخت آن از قطعات غیر روسی هم استفاده شده است، اما همچنان به عنوان یک خودروی بومی روسی شناخته میشود. با این حال یواز از ابتدای آغاز به کار تاکنون فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته و همچنان نتوانسته به عنوان یک شرکت خودروسازی، چهرهای خوش از خود به نمایش بگذارد. اما حالا قرار است در مسیری جدید خودش را معرض قضاوت مشتریان سخت پسند ایرانی قرار دهد.
با این وجود نسخه شاسی بلند پاتریوت در جایگاه یک محصول آفرودی و خانوادگی به بازار میآید. البته که قابلیتهای شاسی این رده از محصولات یواز، این امکان را فراهم ساخته تا نسخههای پیکاپ هم بر روی پلتفرم این خودرو قابل ارائه باشند.
طبق بررسیها دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت روسی ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر سادهتر نسبت به دو خودروی دیگر دارد که به صورت شخصی از آن استفاده خواهد شد. البته این خودروها کابینی کاملاً ساده دارند و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودروهای شاسی بلند یا پیکاپهای اروپایی و آسیایی را داشت.
بنابراین اگر فکر میکنید با پرداخت 20 هزار دلار میتوانید یک خودروی جمع و جور همچون سوزوکی ویتارا در اختیار بگیرید، شاید بهترین گزینه همین پاتریوت یواز باشد. اما اگر انتظار بیشتری دارید هرگز نباید سراغ چنین گزینهای رفت.
با این اوصاف شاسیبلند پاتریوت روسی، تنها محصول تجاری و خانوادگی یواز محسوب میشود که در بازارهای خارجی نیز حضور دارد. این محصول با بدنههای متنوع سواری و وانت، پیشرانههای متفاوت و نسخههای مختلف دیفرانسیلجلو یا دودیفرانسیل تولید میشود. یواز پاتریوت نامگذاری مشابه جیپ پاتریوت ساخت آمریکا دارد.
پاتریوت، شاسی بلند روسی چه ویژگی هایی دارد؟
بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت خودروسازی یواز نشان میدهد که، پاتریوت روسی با دو نوع پیشرانهی بنزینی و دیزلی تولید میشود؛ اما فاقد جعبهدندهی خودکار است و فقط پنج دندهی دستی دارد.
مدل بنزینی با پیشرانه 2.7 لیتر تنفسطبیعی، 150 اسببخار قدرت در 5هزار دور بر دقیقه تولید میکند و نهایت گشتاورش 217 نیوتنمتر در 3هزار و 900 دوربر دقیقه است. نسخهی دودیفرانسیل این خودرو با وزن خالص 2.125 کیلوگرم، 12.7 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت میرسد و میانگین مصرف سوختش 11.5 لیتر در 100 کیلومتر و نهایت سرعت آن 150 کیلومتربرساعت فراهم میکند.
اما نکته قابل توجه اینجاست که پاتریوت دودیفرانسیل بنزینی در بازار اروپا به قیمت 11 هزار دلار فروخته میشود. این در حالی است که مشتریان ایرانی باید تقریبا دو برابر قیمت جهانی بابت این خودرو پول بپردازند.
از طرفی مدل دیزلی یواز پاتریوت پیشرانهی 2.2 لیتری با قدرت 143 اسببخار و گشتاور 228 نیوتنمتر دارد. وزن خالص این مدل با سیستم دودیفرانسیل 2.165 کیلوگرم است و نهایت سرعتش 135 کیلومتربرساعت است و حدود 9.5 لیتر گازوییل استاندارد اروپا در 100 کیلومتر مصرف میکند. احتمال ورود پاتریوت دیزل به ایران ازطریق شرکت سروشدیزل وجود دارد. افزونبراین، تصاویری از مدل دندهخودکار پاتریوت هم در سایتهای خارجی دیده شده است.
اگر قیمت نمونهی صادراتی یواز پاتریوت بنزینی را 11 هزار دلار در نظر بگیریم، میتوان قیمت نسخهی مونتاژ داخل را، حدود 600 تا 650 تا میلیون تومان پیشبینی کرد. این خودرو محصولی اقتصادی برای علاقهمندان سفرهای خارج جاده و طبیعتگردی است که قابلیتهای بسیار مناسبی برای آفرود دارد؛ اما ازنظر امکانات رفاهی و مصارف داخل شهری، چندان چشمگیر نیست.
در ایران، کراساورهای تکدیفرانسیل چینی با امکانات جالبی مثل جعبهدندهی خودکار و کروزکنترل و ناوبری ماهوارهای بسیار محبوب هستند.
با این حال شاسی بلند روسی امکاناتی همچون دو کیسه هوا، یک سیستم تثبیت کننده، یک سیستم ترمز ضد قفل و سیستم کمک هنگام رانندگی در سربالایی و سرازیری، یخ زدای شیشه جلو و برف پاک کن، گرمکن فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم چهار چرخ محرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل راهنمای پارک سیستم، کنترل پایداری سیستم، کنترل حرکت در سراشیبیها، کروز کنترل سنسور پارک جلو و عقب، محدود کننده سرعت و... را با خود به همراه دارد.