آیگو X؛ شاسی‌بلند بسیار کوچک تویوتا

ماشین توسط طراحان تویوتا در استودیوی این کارخانه در فرانسه طراحی شده است. ابعادش هم‌اندازه مدل کنونی آیگو است، اما در فرم چراغ‌ها اغراق شده و ارتفاع ماشین بیشتر است.

آیگو X

تویوتا با ساخت کانسپتی ایده خود از نسل بعدی مدل‌های کوچکش را نمایش داد. کانسپت آیگو X نشان می‌دهد که نسل بعدی مدل آیگو شاسی‌بلند و اسپرت‌تر خواهد بود.

ماشین توسط طراحان تویوتا در استودیوی این کارخانه در فرانسه طراحی شده است. ابعادش هم‌اندازه مدل کنونی آیگو است، اما در فرم چراغ‌ها اغراق شده و ارتفاع ماشین بیشتر است.

برخلاف خودروسازانی که قصد دارند ماشین‌های کوچک خود را در اروپا با قوای محرکه الکتریکی بسازند، تویوتا اعلام کرده که آیگو را همچنان با موتور بنزینی تولید خواهد کرد تا قیمتش را پایین نگه دارد. تویوتا مدل کنونی آیگو را در پروژه‌ای مشترک با پژو و سیتروئن طراحی کرد. این مدل پس از فیات پاندا و فیات 500، سومین مدل پرفروش کلاس خود است.

فولکس‌واگن و رنو اعلام کرده‌اند که نسل بعدی مدل‌های کوچک خود را تنها با قوای محرکه الکتریکی عرضه خواهند کرد. فیات هم نسل جدید مدل 500 را الکتریکی کرده، اما فروش مدل بنزینی از نسل قبلی را برای مدتی ادامه خواهد داد.

نسل جدید پژو

پژو 308

پژو همراه با رونمایی نسل جدید مدل 308 از چهره تازه مدل‌هایش رونمایی کرد. هچ‌بک جدید پژو برای رقابت با فولکس‌واگن گلف آماده شده و علاوه بر موتور بنزینی و دیزل یک مدل هیبرید-الکتریکی هم دارد. 308 یکی از مدل‌های موفق پژو است. مدل قبلی این ماشین هفت سال پیش بهترین ماشین اروپا شد و کارخانه فرانسوی از نسل‌های مختلف آن بیش از هفت میلیون دستگاه فروخته است.

اما این موفقیت برای به چالش کشیدن فولکس‌واگن گلف، پرفروش‌ترین هچ‌بک اروپا، کافی نبود. همچنین رقیبان دیگر از فورد، تویوتا و اشکودا در سال‌های گذشته جایگاه 308 را تا رده ششم پرفروش‌ترین ماشین در کلاس خود پایین برده است.
 
فرمان پژو
فرمان پژو 308 پایین‌تر از نمایشگر روبروی راننده قرار دارد

پژو در نسل جدید با روشی تازه به رقابت برگشته است. این کارخانه با ترکیب ظاهر متفاوت، امکانات لوکس و اضافه‌کردن موتور الکتریکی به قوای محرکه ماشین امیدوار است بتواند نظر مشتریان بیشتری را جلب کند.

نسل جدید 308 کشیده‌تر و کوتاه‌تر است و در نتیجه ماشین فرمی اسپرت‌تر و فضای بیشتری برای سرنشینان دارد. مهم‌ترین تغییر ظاهر ماشین در جلوپنجره است که از شبکه‌ای ذوزنقه‌ای تشکیل شده و آرم جدید پژو در وسط آن قرار دارد. این جلوپنجره با چراغ‌های باریکی ترکیب شده که بر پیشرفته‌بودن ماشین تاکید می‌کند.
 
308 اولین مدل پژو است که با این ظاهر معرفی شده است. مدل‌های دیگر در سال‌های آینده به مرور شکلی مشابه خواهند داشت.
 
پژو 308
دو مدل هیبرید-الکتریکی از 308 ساخته می‌شود

تاکید بر فن‌آوری پیشرفته در طراحی اتاق ماشین هم دیده می‌شود. نمایشگر روبروی راننده بالاتر از فرمان قرار دارد که حس یک خلبان را به راننده می‌دهد. این نمایشگر سه‌بعدی است و راننده می‌تواند به سلیقه خود اطلاعاتی را که می‌خواهد در آن نمایش دهد.

نمایشگر لمسی دیگری هم با زاویه به سمت راننده در وسط داشبورد قرار دارد. دسته دنده حذف شده و راننده با حرکت یک اهرم کوچک دنده ماشین را عوض می‌کند.

دو مدل هیبرید-الکتریکی از 308 ساخته می‌شود. مدل قوی‌تر 250 اسب بخار نیرو دارد و پژو می‌گوید می‌تواند با نیروی باتری تا 60 کیلومتر حرکت کند. نیروی قوی‌ترین مدل هیبرید-الکتریکی فولکس‌واگن گلف 245 اسب بخار است و می‌تواند با نیروی باتری تا 80 کیلومتر حرکت کند.

پژو 308 جدید از نیمه دوم سال 2021 به بازار عرضه خواهد شد. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که ارزان‌ترین مدل معادل سی‌هزار دلار فروخته شود.


تغییر زیربنایی در ب‌ام‌و

ب لام و
ب‌ام‌و مدل i4 را سه ماه زودتر از برنامه به بازار عرضه می‌کند

ب‌ام‌و پیش‌بینی کرده که فروش مدل‌های الکتریکی‌اش در چند سال آینده با سرعت زیادی افزایش یابد. این کارخانه اعلام کرده که تا سال 2030 مدل‌های الکتریکی نیمی از فروش شرکت را شامل می‌شود.

ب‌ام‌و می‌گوید جدیدترین مدل الکتریکی‌اش، i4 را سه ماه زودتر از موعد به بازار عرضه خواهد کرد و با سرعتی زیاد مدل‌های الکتریکی دیگری در راه دارد. ب‌ام‌و انتظار دارد در ده سال آینده ده میلیون ماشین الکتریکی در سراسر جهان بفروشد.

این هدف‌گذاری باعث تغییراتی بنیادی در کارخانه خواهد شد. همه محصولات ب‌ام‌و در حال حاضر روی دو پلتفرم ساخته می‌شود که یکی برای مدل‌های کوچک و دیگری برای شاسی‌بلند‌ها و مدل‌های بزرگ‌تر است. این پلتفرم‌ها اساسا برای ماشین‌های بنزینی و دیزل طراحی شده بودند و ب‌ام‌و با تغییراتی از آن‌ها برای مدل‌های الکتریکی هم استفاده کرده است.
 
اولیور زیپسه، مدیر ب‌ام‌و هفته گذشته در نشست سالانه کارخانه گفت که قرار است پلتفرم کاملا جدیدی برای محصولات آینده طراحی شود. تفاوت این پلتفرم با پلتفرم‌های کنونی این است که تمرکز اصلی در ساخت آن بر الکتریکی بودن قوای محرکه خواهد بود.

در حالی که خودروسازان برای کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری به دنبال شریک برای ساخت پلتفرم‌های الکتریکی هستند، آقای زیپسه گفت که شرکتش قصد ندارد برای ساخت این پلتفرم با کارخانه دیگری همکاری کند.

فروش مدل i4 که اولین سدان الکتریکی ب‌ام‌و است، قرار است تا پایان سال 2021 آغاز شود. قوی‌ترین مدل این ماشین 530 اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش حدود چهار ثانیه است. ب‌ام‌و می‌گوید این ماشین با هر بار شارژ تا 590 کیلومتر حرکت می‌کند.

جمع اضداد در کیا

کیا
کیا EV6 اولین مدل کاملا الکتریکی کیا است

کیا تصاویری از اولین مدل کاملا الکتریکی خود به نام EV6 منتشر کرد. این مدل بر اساس دیدگاهی تازه طراحی شده که کارخانه آن را "اتحاد متضاد" نامیده و قرار است مبنایی برای طراحی مدل‌های آینده کیا باشد.

کریم حبیب، مدیر طراحی کیا می‌گوید این دیدگاه تازه تنها برای طراحی ظاهر ماشین نیست و همه ابعاد شرکت از جمله نمایندگی‌ها را شامل می‌شود. این طرح بخشی از برنامه کیا برای حرکت کارخانه به سمت بازار لوکس و فروش محصولاتی گران‌تر و با سود بیشتر است.
 
کیا
کیا پس از EV6 شش مدل دیگر الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد

به گفته حبیب، اتحاد متضاد به معنی ترکیب مفاهیمی است که در حالت عادی در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. هدف آن ایجاد تعادل و فراهم کردن فضایی لوکس برای مشتری است. مثلا در داشبورد مدل EV6، فن‌آوری مدرنی مثل نمایشگر که طبیعتی سرد و بی‌روح دارند، در کنار موادی ارگانیک و گرم مانند پارچه‌ای از جنس پشم قرار داده شده است.

کیا در حال حاضر دو مدل الکتریکی در محصولاتش دارد که براساس مدل‌های بنزینی کارخانه ساخته شده‌اند. EV6 اولین مدلی است که از اساس برای قوای محرکه الکتریکی طراحی شده است. این ماشین از پلتفرمی استفاده می‌کند که هیوندای برای ماشین‌های الکتریکی ساخته و به زودی مدل آیونیک 5 را روی این پلتفرم خواهد ساخت.

فرمان کیا
 
کیا انتشار جزییات فنی EV6 را به رونمایی رسمی ماشین موکول کرده که قرار است تا دو هفته دیگر برگزار شود. اما رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این ماشین با هر بار شارژ تا 500 کیلومتر حرکت می‌کند، شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش حدود 5 ثانیه است و حداکثر سرعتش حدود 200 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

کیا پس از EV6 قرار است شش مدل الکتریکی دیگر بر روی این پلتفرم بسازد که به مرور تا سال 2027 به بازار خواهند آمد. این کارخانه پیش‌بینی کرده که تا سال 2029 یک چهارم ماشین‌هایی که می‌فروشد الکتریکی یا هیبرید-الکتریکی باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان