نسخه تغذیه برای آب مرواریدو آب‌سیاه

به کدورت عدسی چشم آب مروارید گفته می‌شود. این عارضه به علت کواگوله شدن یا انعقاد تدریجی فیبرهای پروتئینی عدسی چشم که در شرایط طبیعی شفاف هستند، ایجاد می‌شود. در این بیماری لایه غیر شفافی روی عدسی چشم ایجاد ‌می‌شود.

نسخه تغذیه  برای آب مرواریدو آب‌سیاه

د‌کتر لاد‌ن گیاهی : متخصص تغذیه ؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : به کدورت عدسی چشم آب مروارید گفته می‌شود. این عارضه به علت کواگوله شدن یا انعقاد تدریجی فیبرهای پروتئینی عدسی چشم که در شرایط طبیعی شفاف هستند، ایجاد می‌شود. در این بیماری لایه غیر شفافی روی عدسی چشم ایجاد ‌می‌شود. آب مروارید عمدتا در سالمندان اتفاق می‌افتد.

 بیشتربخوانید:

آب مروارید و علائم آن را بشناسید

علائم

آب مروارید غالبا عارضه‌ای بدون درد است که باعث تاری دید می‌گردد و این وضع بتدریج تشدید می‌شود. عدم درمان آب مروارید می‌تواند به کوری چشم بیانجامد.

 

درمان‌های رایج

در صورت تخریب عدسی چشم می‌توان آن را با یک عدسی مصنوعی تعویض کرد. البته تمام مبتلایان به آب مروارید نیاز به چنین درمانی ندارند.

 

مواد غذایی مفید

کلم و سایر سبزی‌های برگی سبز رنگ، هویج، زردآلو و سایر میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی رنگ حاوی کاروتن هستند. دریافت زیاد کاروتن با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط است. احتمالا کاروتن با غیرفعال کردن رادیکال‌های آزاد خطرناک، چشم را در برابر تخریب آنها محافظت می‌کند. اسفناج  در میان سبزی‌ها در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید بسیار موثر شناخته شده است.

پرتقال، گریپ فروت، توت‌ها، سبزی‌های برگی سبز رنگ و سیب‌زمینی تامین‌کننده ویتامین C هستند. این ویتامین چشم را در برابر تخریب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مشاهده شده است افرادی که روزانه بیشتر از 4 واحد سبزی و میوه مصرف  می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.

 بیشتربخوانید:

علت های آب مروارید مادرزادی

7روش طبیعی برای پیشگیری از آب مروارید

 

مواد غذایی که باید پرهیز شوند

فرآورده‌های لبنی باید از رژیم غذایی مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز حذف شود. زیرا تشکیل گالاکتوز، قند شیر، باعث بدتر شدن آب مروارید می‌گردد.

غذاهای آماده  که دانسیته مواد مغذی در آنها پایین است، بهتر است از رژیم غذایی مبتلایان به آب مروارید حذف شوند.

 

سایر اقدامات

 مصرف مکمل 350 میلی گرم ویتامین C باعث بهبود آب مروارید می‌گردد.

 عصاره قره قاط و مکمل بیوفلاونوئید برای مبتلایان به آب مروارید مفید است.

 ترک سیگار، زیرا سیگار باعث کاهش سطح ویتامین C خون و از بین رفتن آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن می‌گردد.

 

گلوکوم (آب سیاه)

گلوکوم یا آب سیاه، بیماری است که با افزایش فشار داخل چشم  همراه است. در این عارضه بخشی از عصب بینایی فشرده شده و نقایص ویژه‌ای در میدان دید ایجاد می‌شود. گلوکوم باعث انسداد مجرای خروج مایعات چشم می‌شود و تصور می‌شود این امر مانع رسیدن مواد مغذی به عصب بینایی می‌گردد.

 

علائم

غالبا با نشانه‌های خاصی همراه نیست. البته در برخی موارد، چشم بسیار دردناک می‌شود و لکه‌های خون خصوصا به هنگام صبح در چشم دیده می‌شوند. دید این بیماران تار می‌شود و قدرت تطابق تاریکی در آنان از بین می‌رود. گلوکوم می‌تواند باعث کوری شود.

 یشتربخوانید:

علت های آب مروارید مادرزادی

مواد غذایی مفید

نان‌های سبوسدار، برنج قهوه‌ای، پاستا، غلات صبحانه، جگر، ‌مغزدانه‌ها و حبوبات از منابع خوب ویتامین B1 هستند.کمبود این ویتامین با ابتلا به گلوکوم مرتبط است.

جگر و تخم‌مرغ حاوی ویتامین A هستند. میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی رنگ مانند زردآلو، انبه، سیب‌زمینی شیرین و هویج نیز تامین‌کننده بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. کمبود این ویتامین باعث افزایش فشار چشم  می‌گردد.

مرکبات و توت‌ها از منابع غنی از ویتامین C هستند. دریافت بالای ویتامین C به کاهش خطر گلوکوم کمک می‌کند. مشاهده شده است که فشار چشم در افرادی که روزانه 1200 میلی گرم ویتامین C دریافت می‌کنند به میزان قابل توجهی پایین‌تر از افرادی است که  روزانه فقط حدود 75 میلی گرم ویتامین C دریافت می‌کنند.

 

درمان‌های رایج

استفاده از قطره‌های چشمی، قرص‌ها و مایعاتی که باعث کاهش فشار چشم می‌گردند. چنانچه این درمان‌ها موثر واقع نشود، از روش‌های جراحی استفاده می‌شود.

 

سایر اقدامات

 روتین، فلاونوئیدی است که در بسیاری از مرکبات وجود دارد و مکمل آن نیز در دسترس است. مصرف 20 میلی‌گرم روتین سه بار در روز می‌تواند فشار چشم را حداقل 15درصد کاهش دهد.

 

مواد غذایی که باید پرهیز شوند

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت‌ها، ماهی، ماکیان و تخم‌مرغ نباید بیش از حد مصرف شوند.

 کافئین باعث افزایش فشار چشم می‌گردد. مبتلایان به گلوکوم بهتر است از مصرف قهوه، چای،کولا، داروهای سرماخوردگی و شکلات پرهیز کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان