هند در حال فرو رفتن در منجلاب کووید ۱۹؛ چرا چنین شد؟

کارشناسان می‌گویند موج دوم بیماری بدتر از موج اول بود، زیرا مردم برای آن آمادگی نداشتند. موج اول در ماه سپتامبر به اوج رسید و موارد روزانه در ماه‌های بعدی به صورت پیوسته کاهش پیدا کرد. بهبود ظاهری آنقدر موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسید که وزیر بهداشت این کشور در اوایل ماه مارس اعلام کرد «بازی همه‌گیری به مرحله آخر رسیده است.»

هند در حال فرو رفتن در منجلاب کووید 19؛ چرا چنین شد؟
فرادید؛با کم شدن 90‌درصدی موارد ابتلا به کووید 19 در ماه فوریه و در مقایسه با نخستین موج همه‌گیری، به‌نظر می‌رسید که هند توانسته کووید 19 را تحت کنترل دربیاورد.

به گزارش فرادید، اکنون این کشور در حال تجربه بدترین شیوع در جهان است. در طی 10‌روز گذشته موارد ابتلا به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است: روز دوشنبه، هند گزارش داد که 352991 مورد جدید ابتلا به ویروس در یک روز شناسایی شده و با این آمار یکبار دیگر رکورد بالاترین میزان ابتلا به ویروس در یک روز در جهان را شکست.

این اعداد، روی زمین، ترجمان یک تراژدی دلخراش هستند. تصاویر، خانواده‌های داغداری را نشان می‌دهند که با لباس‌های سرهمیِ محافظتی در مراسم دسته‌جمعیِ سوزاندنِ مردگان حاضر شده‌اند و درحالیکه دورتادورشان را ده‌ها تلِ هیزمِ درحال‌سوختن فرا گرفته برای آخرین بار با عزیزانشان وداع می‌کنند.

بیمارستان‌ها تجهیزات اولیه مراقبت پزشکی را تمام کرده‌اند و بسیاری از بیماران به دلیل کمبود اکسیژن در بخش‌ها جان می‌سپارند. خانواده‌های بیماران از یک درمانگاه به درمانگاه دیگر می‌روند تا بتوانند تخت خالی آی‌سی‌یو برای بستری عزیزانشان پیدا کنند.

دولت هند در تقلا برای پاسخ‌گویی به این بحران است و کشور‌های جهان کمک‌هایی را اهدا کرده‌اند. اما تا همین‌حالا هیچ نشانه‌ای از اینکه بحران کووید در حال فروکش باشد وجود ندارد و کارشناسان هشدار داده‌اند که وضعیت هند ممکن است بسیار بدتر شود.

دکتر گیریدهارا آر بابو، از بنیاد سلامت عمومیِ هند، می‌گوید: «می‌ترسم که این اوجِ همه‌گیری نباشد. با توجه به داده‌ها، ما حداقل 2 تا 3‌هفته با اوج فاصله داریم.»

بسیاری می‌گویند هند هم‌اکنون به اوج رسیده است، اما با توجه به کمبود تجهیزات پزشکی و آمار فعلیِ بالای مرگ، قبل از فروکش کردنِ موجِ دوم کرونا، هند شاهد فاجعه انسانی بزرگی خواهد بود.

اطلاعاتی که باید درباره هند بدانید:

چطور اوضاع اینقدر بد شد؟

در اوایل ماه مارس آمار ابتلا به ویروس در هند به تدریج در حال افزایش بود، اما ناگهان سرعت گرفت. تعداد موارد ابتلای روزانه در پایان ماه مارس 6‌برابر بیشتر از آغاز این ماه بود. این افزایش نمایی با افزایش شدت و سرعت بیماری افزایش پیدا می‌کرد.

کارشناسان می‌گویند موج دوم بیماری بدتر از موج اول بود، زیرا مردم برای آن آمادگی نداشتند. موج اول در ماه سپتامبر به اوج رسید و موارد روزانه در ماه‌های بعدی به صورت پیوسته کاهش پیدا کرد. بهبود ظاهری آنقدر موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسید که وزیر بهداشت این کشور در اوایل ماه مارس اعلام کرد «بازی همه‌گیری به مرحله آخر رسیده است.»

در ماه ژانویه هند یکی از بزرگ‌ترین و بلند‌همت‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون در جهان را آغاز کرد. ساکنان در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر رفتار‌های ایمن در دوران همه‌گیری کووید سست شدند و مسئولان هم سخت‌گیری‌ها را کاهش دادند.

برخی از ایالت‌های هند همچنان هشیار بودند و برای مواجهه با موج دوم خودشان را آماده کرده بودند، اما هیچ‌کدام از این اقدامات کافی نبود و هیچ‌کس چنین موج سهمگینی را پیش‌بینی نکرده بود.

کی ویجِی‌راقاوان، مشاور علمی دولت هند، می‌گوید: «هیچ‌کس میزان افزایش را پیش‌بینی نکرده بود. چون موج قبلی فروکش کرده بود، این احساس در همه ما ایجاد شده بود که توانسته‌ایم موفقیت‌آمیز با آن مقابله کنیم. ما نشانه‌های شیوع بعدی را دیده بودیم، اما بزرگی و شدت آن مشخص نبود.»
هند در حال فرو رفتن در منجلاب کووید 19؛ چرا چنین شد؟
بحران به دلیل پاسخ‌گوییِ کندِ دولت مرکزی به آن بدتر شد. هرچند وزرای برخی از ایالت‌ها و مسئولان محلی از فوریه اقدام کرده بودند، اما در دولت مرکزی به نخست‌وزیریِ نارندا مودی، خلاء رهبری وجود داشت. مودی تا همین چند هفته اخیر نسبت به موقعیت سکوت کرده بود. مودی بالاخره سکوت خود را هفته گذشته شکست و فوریت موقعیت را با خطاب قرار دادن مردم به رسمیت شناخت و اقداماتی فوری برای کاهش بار بیماری در ایالت‌ها و بیمارستان‌ها معرفی کرد. اما کارشناسان می‌گویند، تا آن موقع دیگر خسارت ایجاد شده بود.

چه اتفاقی دارد می‌افتد؟

دهلی نو، پایتخت هند، بدترین خسارت را از موج دوم همه‌گیری دیده است. در قلمرو دهلی، جایی که دهلی نو در آن واقع شده است از روز 19 آوریل قرنطینه اعلام شد. قرنطینه تا سوم ماه مه تمدید شده است. بیمارستان‌ها در سراسر دهلی با کمبود مرگبار اکسیژن مواجه هستند. به گزارش مدیر بیمارستان جیپور گُلدن در هند، در روز 23‌آوریل، بیماران بدحالی که در این بیمارستان بستری بودند به دلیلِ تأخیر 7‌ساعتی در تأمین اکسیژن جان خود را از دست دادند.

دکتر دی‌کِی بالوجا، می‌گوید: «اکسیژن به موقع تأمین نشد. قرار بود ساعت 5‌بعد‌ازظهر برسد، اما در حدود نیمه‌شب رسید. بیماران بدحال نیاز به اکسیژن داشتند.»

ایالت غربی ماهاراشترا نیز آسیب شدید دیده است. در این ایالت محدودیت‌هایی اعلام شده است. تجمعات عمومی به 4‌نفر محدود شده است و جابه‌جایی در منطقه و بین شهر‌ها به مراسم ضروری و اجتناب‌ناپذیر مانند شرکت در مراسم تدفین محدود شده است.

آخر هفته‌ها در کل ایالت و تا پایان ماه قرنطینه کامل برقرار است. ایالت‌های کرالا، اوتار پرادش، کارناتاکا، راجستان و چتیسگر نیز بیشترین آمار مبتلایان به کووید را گزارش داده‌اند.

چه کسانی آسیب می‌بینند؟

کارشناسان می‌گویند با‌اینکه بیماران کووید شامل همه گروه‌های سنی هستند، اما موج دوم کرونا در هند جوان‌تر‌ها را هدف قرار داده است. بارخا دات، نویسنده و روزنامه‌نگار در دهلی نو، می‌گوید: «ویروس و موج دوم آن جوان‌تر‌ها و حتی کودکان را نشانه گرفته است؛ آن هم با شدتی که در موج اول مشاهده نشده بود. ما در بخش‌های آی‌سیو‌یو نوزادان 18‌ماهه‌ای را دیدیم که برای زنده ماندن از کووید تقلا می‌کردند.»

دکتر لانسِلوت پینتو، متخصص ریه در بیمارستان هیندوجا در مومبای (بمبئی) می‌گوید یکی از دلایلش آن است که هند کشور جوانی است. میانگین سن جمعیت 27‌سال است که یعنی ویروس تمام گروه‌های سنی را با سرعت زیاد در برگرفته است.

امکان دارد که آمار بالای مبتلایان جوان در موج دوم در هند به خود ویروس یا سویه‌های آن مرتبط باشد. اما هنوز اطلاعات یا داده‌های کافی در این زمینه وجود ندارد. با‌این‌حال، همچنان بیماران بالای 70‌سال بیشترین مرگ‌ومیر را دارند. دکتر بابو می‌گوید: «این یعنی با تهیه مراقبت‌های حیاتی باید بیشترین محافظت را از این گروه سنی به عمل آورد.»

سویه‌های متفاوت ویروس چه نقشی دارند؟

به گفته یکی از کارشناسان ارشد همه‌گیرشناسی در هند، بین افزایش فعلی آمار مبتلایان و «سویه هندی ویروس» همبستگی وجود دارد.

آنوراج آپراوال، مدیر موسسه ژنومیکس و زیست‌شناسی تلفیقی، می‌گوید: «در ایالت ماهاراشترا ما شاهد بودیم سویه‌ای که نخستین‌بار در هند مشاهده شده است، افزایش پیدا کرد و در ایالت همه‌گیری گزارش شد. ما در دهلی هم مشاهده کردیم که همین سویه ناگهان افزایش پیدا کرد و همه‌گیری اعلام شد. این همبستگی‌ها به لحاظ شیوع‌شناسی بسیار مهم هستند.»

ویجی‌راقاوان می‌گوید: «خیلی مهم است در نظر داشته باشیم که این سویه‌ها خیلی گسترش پیدا کرده‌اند. بنا به گزارش‌ها 60‌درصد از موارد ابتلا در ماهاراشترا را سویه‌های جدید تشکیل می‌دهند.»

دانشمندان همچنان مشغول مطالعه سویه هندی ویروس و انجام آزمایش‌هایی برای استخراج توالی ژنتیکی آن هستند تا کشف کنند جهش‌ها چه اثری بر ویروس داشته است. اما برخی کارشناسان دیگر می‌گویند که گونه‌های جدید خطر بالایی دارند و قبل از انجام آزمایش‌ها هم می‌توان این خطرات واضح را مشاهده کرد.

شهر‌های پرجمعیتی که در موج اول سطح آنتی‌بادی‌شان نزدیک به 50‌درصد اعلام شده بود، هم‌اکنون گزارش می‌دهند که نرخ ابتلای بالای 25‌درصد دارند. دکتر بابو می‌گوید: «این یعنی ایمنی در مقابل سویه‌های قبلی به معنی ایمنی و محافظت در برابر سویه‌های جدید نیست، زیرا سویه‌های جدید با سرعت بیشتری در حال انتشار هستند.»

واکسن چه شد؟

هند دو واکسن را به مردمش تجویز می‌کند: واکسن آکسفورد-آسترازنکا که در هند با نام کوویشیلد شناخته می‌شود و واکسن کووَکسین که تولید داخلی است. هند برنامه واکسیناسیون را در ماه ژانویه و با واکسینه کردن گرو‌های الویت‌دار مانند کادر درمان آغاز کرد و صدمین روز واکسیناسیون که 25‌آوریل بود را جشن گرفت و اعلام کرد که برنامه واکسیناسیون 300‌میلیون نفر تا ماه آگوست تکمیل خواهد شد.

اما برنامه واکسیناسیون بنا به دلایلی مانند تعلل جمعیت برای استفاده از واکسن داخلی که هنوز فاز سوم آزمایش را طی نکرده بود، با مشکل مواجه شد. هند از روز 25‌آوریل توانسته 140.9 میلیون دوز واکسن تولید کند. هرچند هند بعد از آمریکا و چین بیشترین مقدار واکسن را تولید کرده، اما سرانه تولید واکسن آن در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها بسیار پایین‌تر است.

دولت مرکزی هند در اوایل آوریل اعلام کرد که واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و کشور‌های اروپایی، آمریکا و ژاپن از آزمایش‌های داخلی معاف هستند، هرچند هنوز باید توسط هند تأیید شوند.

گفته شده که تأمین‌کنندگان خصوصی واکسن در هند نیز می‌توانند واکسن بفروشند و تجویز کنند. وزیر ارشد بنگال غربی این برنامه دولت را «توخالی» توصیف کرده و گفته که می‌تواند باعث افزایش قیمت‌های نجومی واکسن در بازار شود.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان