آلکنو:

لیگ ملت‌ها به سوالاتم پاسخ داد/ قائمی یک صدم افتخارات مرا هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند

سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان گفت: اگر یادتان باشد گفته بودم امیدوارم لیگ ملت ها به بسیاری از سوالات من‌ پاسخ دهد و این اتفاق افتاد.‌

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال کشورمان در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2021 با ثبت 5 پیروزی و 10 شکست در رده دوازدهم ایستاد. ملی‌پوشان کشورمان در حال حاضر خود را برای حضور در رقابت‌های المپیک توکیو 2020 آماده می‌کنند. نشست خبری ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان امروز از ساعت 10 با حضور اصحاب رسانه در سالن ایرانیان مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. 

آلکنو در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: اگر یادتان باشد گفته بودم امیدوارم لیگ ملت ها به بسیاری از سوالات من‌ پاسخ دهد و این اتفاق افتاد.‌آزمون سختی برای تیمم بود. جواب سوالاتم را در این رقابت ها گرفتم و همانطور که قول داده بودم جوان‌ها و کل تیم را مورد آزمایش قرار دادم.

* به معجزه اعتقاد ندارم

وی ادامه داد: تغییراتی در تیم ایجاد کردم اما واقف بودم این تغییرات ثباتی در تیم ملی ایجاد نمی‌کند. ایران تقریبا دو سال هیچ بازی رسمی انجام نداده بود و نیمی از تیم را بازیکنانی تشکیل می دادند که دو سال هیچ بازی ملی انجام نداده بودند. به معجزه اعتقاد ندارم و تنها با تلاش می توان به اهداف رسید. می شد نتایج بهتری در لیگ ملت ها کسب کرد که با ترکیب دوم بازی کرد. با تعویض یکی دو بازیکن باتجربه می‌توانستیم بازی را ببریم. اما با هماهنگی های صورت گرفته قبل از مسابقات قرار شد بازیکنان را تحت فشار پر استرس قرار دهم تا ببینم عملکرد آنها چگونه است.

* تصمیمات را خودم به تنهایی می گیرم

سرمربی تیم ملی والیبال درپاسخ به این سوال که آیا تیمی در دنیا وجود دارد که با سه ماه تمرین به سکوی المپیک برسد  یا خیر، خاطرنشان کرد: من قبلاً گفته بودم و حالا به صورت رسمی اعلام می کنم که از روز اول کارم با تیم ملی ایران تمام تصمیمات را خودم به تنهایی گرفتم. در مورد مسائلی که شک داشتم با دو همکارم مشورت می کردم و نه رئیس فدراسیون و نه هیچکس دیگر به من فشاری وارد نکرد. من مربی نیستم که کسی به من فشاری وارد کند.

* من بزرگتر از قائمی هستم

وی در خصوص قائمی عنوان کرد: من نمی خواستم در این خصوص صحبت کنم، اما چون بقیه زیاد صحبت می کنند می خواهم روشنگری کنم. من بزرگتر از قائمی هستم. وی در مورد گذشته و عناوین صحبت کرده و باید بگویم یک صدم عناوینی که من کسب کرده ام را به دست نیاورده است. من رو در رو با او صحبت کردم اما او در یک خبرگزاری جوابم را داد.

*  در روزنامه های روسی خواندم که قائمی به تیم ملی دعوت شده است

آلکنو تاکید کرد: حدود یک ماه در مورد وی سوال کردم و پرسیدم که کجاست؟ از سعید معروف پرسیدم و به کاپیتان گفتم که فیاضی به این مسابقات نمی رسد. خیلی دوست داشتم به شرایط ایده آل برسد اما نرسید. او خیلی تلاش کرد و باید از وی تشکر کنم.  به من گفته شد بازیکنی داریم که می تواند در سرویس و دریافت خوب باشد و منظور آنها قائمی بود. به من گفتند که او ازدواج کرده اما تمرین می کند و یک مصدومیت جدی هم داشته است. موضوع قائمی منتفی شد، اما بعد از لیگ ملت ها به روسیه رفتم و دو روز قبل از آمدن به ایران در روزنامه های روسی خواندم که قائمی به تیم ملی دعوت شده است. چند ساعت بعد مترجمم با من تماس گرفت و از طرف خوش خبر نظرم را جویا شد. من هم جواب دادم که اگر آماده باشد شرایط او را بررسی خواهم کرد و مشکلی ندارم.

لیگ ملت‌ها به سوالاتم پاسخ داد/ قائمی یک صدم افتخارات مرا هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند

*  بعد از تمرین اول شرایط قائمی را مطلوب ندیدم

وی افزود: همین شرایط را هم برای میرزاجانپور تشریح کردیم. من جلوی همه بازیکنان به این دو بازیکن اشاره کردم و گفتم تا زمان اعزام به المپیک تنها ٨ تمرین باقی مانده و تنها دو سه روز زمان دارید که خودتان را نشان دهید، اما بعد از تمرین اول دیدم قائمی در شرایط مطلوب نیست. می دانم که تمرین کرده است، اما چیزی که من دیدم و چون نمی خواستم او را با تمرینات فشرده اذیت نکنم و وقتش را بگیرم بعد از تمرین از وی خداحافظی کردم. اگر این فرصت دو سه ماه قبل از المپیک رخ می داد می توانستم زمان بیشتری به وی بدهم، اما ١٠ روز مانده به اعزام این امر غیرممکن بود. حریفان ما مدت هاست با ١٢ بازیکن تمرین می کنند اما من ١٨ بازیکن را دعوت کردم. این داستان کلی این ماجرا بود.

بیشتر بخوانید:

تکواندوکاری که جای مربی ایرانی والیبال راهی المپیک شد

* تبلیغ برای کسی روی  نیمکت تیم ملی را نمی پسندم

آلکنو در مورد حضور مترجم و مربی بدنساز در المپیک تصریح کرد: تاکید می کنم که تمام کادر فنی را از افرادی تشکیل می دهم که توانایی آنها برای من مهم است. اینکه کسی بخواهد روی نیمکت بنشیند که برای خودش تبلیغ کند را نمی پسندم. تمام اعضای کادر فنی کارهای مشخصی را انجام می دهند. توتولو آنالیز می کند. تندروان هم در آنالیز و هم در تمرین کمک می کند. مربی بدنساز شرایط فیزیکی بازیکنان را زیرنظر دارد از ساعت ٨ صبح تا ٨ شب در سالن حضور دارد. مترجمم هم رابط من با تیم است. او فقط در وقت های استراحت حرف هایش را ترجمه نمی کند. او تا ساعت ١١ شب با من است و همه جا به من کمک می کند. دکتر تیم هم صحبت در موردش بی فایده است. زمانی متخصصان ایتالیایی به روسیه آمدند و هیچ روسی بین آنها نبود و ارتباطی ایجاد نشد. از زمانی که من آمدم درهای تیم ملی برای همه مربیان ایرانی باز بود. چند مربی ایرانی از روز اول بدون هیچ چشم داشتی به ما کمک می کنند. تجربه مورد نظر در اردوها کسب می شود نه در مسابقات. می دانم حضور در المپیک برای همه مربیان مهم است اما من به دنبال بازدهی کارم هستم و دنبال تبلیغ کردن برای کسی نیستم. من هیچ راز پنهانی ندارم. از آن مربیانی نیستم که بشود به من فشاری وارد کرد.

* غفور لیگ ملت ها را تقریبا کامل از دست داد

وی در خصوص مشاوره‌هایی که به او داده می شود و اینکه برخی مربیان در تیم ملی به دنبال منافع باشگاهی هستند، تصریح کرد: تمام تصمیمات را من به تنهایی می گیریم. در مورد غفور بعد از بازی اول وی از ناحیه کتف دچار تشدید مصدومیت شد. او این مسابقات را تقریبا کامل از دست داد، اما به صورت انفرادی کار می کرد. وی به یکی از جراحان ایتالیایی هم مراجعه کرد. پزشک به وی اعلام کرد که هیچ مشکل جدی ندارد و فقط باید یکسری حرکات را انجام دهد. هیچ مشکل ساز نظر بازی ندارد و با آمادگی کامل به مسابقات می رود. در مورد رفتن یا نرفتن وی به مسابقات نیاز به مشورت کسی ندارم.

لیگ ملت‌ها به سوالاتم پاسخ داد/ قائمی یک صدم افتخارات مرا هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند

* قرصی برای تحمل شکست ها وجود ندارد

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در خصوص اینکه گفته می شد وی از شکست متنفر است و حالا چگونه شکست های لیگ ملت ها را تحمل می کنند. گفت: من در طول کارم یاد نگرفتم که با شکست مدارا کنم. این آخرین المپیک من خواهد بود و مدتی را برای استراحت و بازسازی خود صرف خواهم کرد. شکست ها باعث می خورد خودخوری کنم و فقط به دنبال کسب پیروزی باشم. هیچ قرصی نیست که من بتوانم با آن بتوانم شکست ها را تحمل کنم.

* ایتالیا و لهستان برتری نسبی از ایران دارند

آلکنو در خصوص رقابت‌های المپیک گفت: دوست ندارم در زندگی گام های بلندی بردارم، اما گروهی داریم که یک گروه کاری است. اگر ما به صورت کلی به این گروه نگاه کنیم غیر از لهستان و ایتالیا که برتری نسبی از ما دارند می توان با سایر تیم ها بازی کرد و عملکرد امیدوار کننده ای داشت. تاکتیک من این است که گام به گام پیش بروم و بازی به بازی فکر کنم. بازی هوایی که در لیگ ملت ها انجام شد آنالیز شده است و در این مدت روی اشتباهات مان کار کرده این که امیدوارم نتایجش را در المپیک ببینیم.

* برای صحبت در مورد سکوی المپیک باید تغییراتی در لیگ داخلی ایجاد شود

آلکنو گفت: در ورزش هیچ ضمانتی وجود ندارد. دیروز چه کسی می توانست قهرمانی ایتالیا را تضمین کند؟ قبل از پنالتی‌ها کسی می دانست ایتالیا قهرمان می شود؟ آرزوی همه است که تیم ملی موفق باشد. در اینکه هر کدام یک آرزو داریم شکی نیست و نباید کسی را محکوم کنیم اما اینکه بگوییم قطعا روی سکو می رویم کمی زود است. برای این قضاوت باید به سطح کلی لیگ داخلی ایران نگاه کنیم و آن را با لیگ تیم های دیگر مقایسه کنیم. در لیگ داخلی ایران اکثر بازیکنان سرویس های موجی می زنند. موضوع دیگر هم دریافت است و آنها هیچ وقت مقابل سرویس های سنگین قرار نمی گیرند. ما مدتی با روسیه برابر پیش می رفتیم اما سرویس های پانکوف کارمان را سخت کرد. برای صحبت در مورد سکو باید تغییراتی در لیگ داخلی ایجاد شود.

لیگ ملت‌ها به سوالاتم پاسخ داد/ قائمی یک صدم افتخارات مرا هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند

* قرار گرفتن در جمع برترین ها با سرویس و دریافت متوسط سخت است

وی در مورد بزرگترین نقطه ضعف والیبال ایران، عنوان کرد: به احتمال زیاد با دریافت کننده چهارم که لیبرو خواهد بود به المپیک می رویم. دنبال آزمایش کردن چیزی نیستم، بلکه دلیلم ضعف در این بخش است. غیر از عبادی پور سایر بازیکنان دریافت متوسطی دارند. هر کدام می توانیم نظر بدهیم اما آمار واقعی است و هر بازیکنی در لیگ ملت ها چند بازی در ترکیب بود و آمارش هم موجود است. در حال حاضر با سرویس ها و دریافت های متوسط نمی توان در بین تیم های برتر جهان قرار گرفت. درحال حاضر این موضوع مشکل اصلی والیبال ایران است. میثم صالحی آینده درخشانی خواهد داشت چون در حمله نقصی ندارد و فقط باید روی دریافتش بیشتر کار کند.

* فیاضی من را یاد تتیوخین می اندازد!

وی در خصوص فیاضی عنوان کرد: شما من را تکه تکه کردید. متاسفم که او در تیم ما نیست. از وی ممنونم که در کنار ما بود. رفتار و منش و تلاش بی وقفه اش در تمرینات مثال زدنی بود و جنین بازیکنانی در دنیا نادر هستند. با قلبی دردناک می گویم متاسفم که وی در تیم ملی نیست. نفع تیم بالاتر از رابطه شخصی است. او به یک ماه زمان بیشتر نیاز داشت. وی تمام تلاشش را کرد و متاسفانه او به فرم ایده آل نرسید. قبل از خداحافظی چند بار با وی صحبت کردیم اما مجبور شدم این تصمیم را بگیرم. به جوان های تیم گفتم که او یک مثال بارز است و او من را یاد تتیوخین می اندازد.

* در مسابقات بازیکنان تاثیرگذارند، نه امکانات

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در خصوص امکانات کشورمان برای حضور در جمع برترین های دنیا گفت: امکانات ایران با قدرت های برتر دنیا تفاوتی ندارد. از این نظر کمبودی نداریم اما در مسابقه بازیکنان شرایط را تغییر می دهند.

* مراسم خط زدن برای همه یکسان بود

وی در خصوص دلیل بدرقه خاص فیاضی و بی توجهی به سایر بازیکنان عنوان کرد: از روز نخست با احترام با بازیکنان صحبت کردم. برای قضاوت منصفانه فیاضی را با سعادت مقایسه نکنیم. من رابطه خاصی با سعادت دارم علاقه زیادی به وی دارم. این جوان بسیار برومند و با تربیت است و تلاش زیادی در تمرینات کرد و آینده خیلی خوبی دارد، اما برای المپیک بی تجربه و خام بود. در مورد خداحافظی با بازیکنان من از همه دعوت می کردم و با آنها صحبت می کردم.

وی گفت: خط زدن بازیکنان یکی از سخت تمرین لحظات برای یک مربی است. خط زدن هر بازیکنی بسیار سخت بود اما قسمتی از وظایف یک مربی است. مراسم خط زدن برای همه یکسان بود. روزی که من به تهران آمدم و فیاضی را دیدم او به سختی راه می رفت و درد را در چهره اش هم دیدم، اما دست از تمرین برنداشت. فکر نمی کنم کار اشتباهی کردم که در جمع از وی خداحافظی کردم.

لیگ ملت‌ها به سوالاتم پاسخ داد/ قائمی یک صدم افتخارات مرا هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند

* آمار و ارقام همیشه گویای تمام نکات نیست

آلکنو در خصوص مقایسه شریفی و اسفندیار و برتری اسفندیار و خط خوردنش از تیم ملی، تصریح کرد: شانس زیادی به وی داده شد، شاید بیشتر از چیزی که ممکن بود. او جوان خیلی خوبی است اما بازی در تیم ملی برای بازیکنی که در باشگاه خودش روی نیمکت سخت است. او مثل ماده ای است که می توان روی آن کار کرد. شریفی از نظر نکات والیبالی برتری بیشتری نسبت به اسفندیار دارد؛ البته در مورد آمار هم با توتولو صحبت می کنم اما همیشه آمار و ارقام نشان دهنده تمام نکات نیست و گاهی نظرات شخصی هم می تواند تاثیرگذار باشد. اسفندیار باید خودش را ریست کند و در باشگاهی باشد که بتواند بازی کند. او باید اضافه وزنش را کنترل کند و ضمن اینکه باید ذهنیتش را تغییر دهد و بداند هدفش در زندگی چیست.

* مگر سعید معروف آدم آهنی است

سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان افزود: نمی دانم چرا اینقدر در مورد مصدومیت بازیکنان حرف می زنند. اگر اسنفدیار با دریافت متوسط و سرویس های خوب ببریم و مصدوم شود چه خواهد شد؟! مگر سعید معروف آدم آهنی است؟ او در لیگ ملت ها مشکل داشت و ما از پاسور دوم استفاده کردیم. نمی دانم چرا کسی نمی گوید چرا ما با دو لیبرو می رویم. اگر می توانستم ١6 بازیکن ببریم خیلی از اعتراض ها مطرح نمی شد.

* در مورد میرزاجانپور تردید دارم

آلکنو در خصوص اعلام لیست نهایی تیم ملی برای حضور در المپیک، عنوان کرد: لیست نهایی تقریبا آماده است. در یک پست همچنان تردید دارم و او میرزاجانپور است؛ او بازیکن بسیار خوبی است و در تمام طول حضورم در ایران یک لحظه هم من را فراموش نکرد و مدام در مورد عشقش برای حضور در تیم ملی صحبت می کنند. اومصدومیت سنگینی داشت اما به آمادگی خوبی رسیده و به همین دلیل هنوز به جمع بندی نرسیده ام.

* نمی خواهم خودم را فریب دهم

وی در پاسخ به این سوال که در چه شرایطی حاضر است قراردادش را با ایران تمدید کند، گفت: اگر اتفاقی که من و ملت ایران آرزویش را داریم در المپیک بیفتد نشان می دهد که انتخاب من بی مورد نبوده است و خوشبخت ترین آدم روی زمین خواهم بود. من تصمیم خودم را گرفتم و نمی خواهم خودم را فریب دهم.

لیگ ملت‌ها به سوالاتم پاسخ داد/ قائمی یک صدم افتخارات مرا هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند

* آغاز تمرینات با ١6 بازیکن بزرگترین اشتباهم بود

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در مورد عدم دعوت از محمدرضا حضرت پور اظهار داشت: او بازیکن بسیار خوبی است. نمی دانم چطور توضیح دهم که تنها ٧ تمرین دیگر باقی مانده است. زمانی با ٢٣ بازیکن تمرین می کردیم و برای به رخ کشیدن توانایی ام نبود، بلکه نمی خواستم حق کسی ضایع شود. یکی از اشتباهات بزرگ من این بود که بعد از لیگ ملت ها تمرینات را با ١6 بازیکن آغاز کردم. به همین دلیل تصمیم هایی گرفتیم که زودتر به هدف خود برسیم.

وی در مورد وضعیت مدافعان تیم ملی، تصریح کرد: 4 مدافع در اردو داریم و تصمیم خودم را تا قبل از سفر خواهم گرفت. حضور 4 مدافع مانعی برای تمرینات ما نیست. خوش خبر از تمام رازهای تیم با خبر است و در مورد لیست از وی بپرسید.

آلکنو در پایان خاطرنشان کرد: از همه تشکر می کنم. کار شما و نظرات شما برای جامعه والیبال ایران مهم است. من به همه نظرات احترام می گذارم و هر کدام از شما می تواند نظر خاصی داشته باشد. هر انتقادی به تیم ملی کمک می کنند. انتقاد باید منصفانه باشد و امیدوارم توانسته باشم به تمام سوالات پاسخ داده باشم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان