تئورما؛ خودروی ایتالیایی با شیشه‌های هوشمند

تئورما یک خودروی الکتریکی و خودران است. راننده در حالت خودران می‌تواند صندلی خود را به سمت سرنشینان برگرداند و سرنشینان هم می‌توانند صندلی‌های دیگر را در فرم استراحت قرار دهند.

استودیوی طراحی پینین‌فارینا برای نمایش ویژگی‌های ماشین‌های آینده کانسپتی طراحی کرده که نشان می‌دهد رابطه انسان و ماشین با فن‌آوری‌های مدرن تا چه حد تغییر خواهد کرد.

ابعاد این کانسپت که نامش تئورما (Teorema) است، به اندازه یک سدان متوسط است و برای پنج سرنشین جا دارد. طراحان می‌گویند طراحی را از داخل ماشین و با تمرکز بر سرنشینان آغاز کردند.

سقف تئورما
با بالارفتن سقف راه برای ورود و خروج سرنشینان باز می‌شود
 
در‌های ماشین از کنار خودرو به عقب منتقل شده است. با بالا رفتن سقف فضایی باز می‌شود که سرنشینان می‌توانند ایستاده وارد ماشین شوند. صندلی‌ها تکی طراحی شده تا هر سرنشین فضای شخصی خود را داشته باشد، اما می‌توان چیدمان صندلی‌ها را تغییر داد و اتاق ماشین را به محلی برای کار، استراحت یا تفریح تبدیل کرد.

تئورما یک خودروی الکتریکی و خودران است. راننده در حالت خودران می‌تواند صندلی خود را به سمت سرنشینان برگرداند و سرنشینان هم می‌توانند صندلی‌های دیگر را در فرم استراحت قرار دهند.
 
صندلی متغیر تئورما
چیدمان صندلی‌های تئورما قابل تغییر است
 
تئورما هیچ نمایشگری ندارد، اما شیشه‌هایش هوشمند است و اطلاعات سفر به صورت واقعیت مجازی روی شیشه نمایش داده می‌شود. میزان عبور نور از شیشه را هم می‌توان تنظیم کرد و در صورتی که سرنشینان بخواهند می‌توانند اتاق ماشین را کاملا تاریک کنند.

طراحان پینین‌فارینا، تئورما را به صورت دیجیتال در دو استودیوی این شرکت در ایتالیا و چین طراحی کرده‌اند. قرار نیست ماشینی براساس این کانسپت ساخته شود، اما پینین‌فارینا می‌گوید ایده‌هایی که در تئورما معرفی شده از جمله سیستم واقعیت مجازی و شیشه‌های هوشمند در سال‌های آینده در ماشین‌هایی که این شرکت طراحی می‌کند به کار گرفته خواهد شد.
 
شیشه های هوشمند
اطلاعات به صورت واقعیت مجازی روی شیشه‌های هوشمند نمایش داده می‌شود
 
استودیوی پینین‌فارینا در سال 1930 میلادی در ایتالیا تاسیس شد و در 9 دهه گذشته بیش از 1200 خودرو برای شرکت‌های مختلف طراحی کرده است. این استودیو اکنون تحت مالکیت کارخانه هندی "ماهیندرا و ماهیندرا" فعالیت می‌کند.

انقلاب آئودی در ماشین‌های لوکس

آئودی
کانسپت جدید آئودی چند هفته دیگر در نمایشگاه مونیخ رونمایی خواهد شد

آئودی اطلاعاتی درباره لوکس‌ترین مدل الکتریکی خود منتشر کرده که قرار است چهار سال دیگر به بازار عرضه شود. کانسپتی از این ماشین که نامش گرند اسفیر (Grand Sphere) است چند هفته دیگر در نمایشگاه خودروی مونیخ نمایش داده خواهد شد.
 
ماشینی که براساس این کانسپت ساخته می‌شود رقیب اصلی لوکس‌ترین مدل الکتریکی مرسدس-بنز به نام EQS خواهد بود که به زودی به بازار عرضه می‌شود.

خودروسازان سال‌ها است درباره شکل و امکانات ماشین‌های الکتریکی خودران ایده‌پردازی می‌کنند. بسیاری از این طرح‌ها امکان تولید ندارد و در حد یک ایده باقی می‌ماند، اما طراحان آئودی می‌گویند آن‌چه در کانسپت جدید نمایش داده می‌شود بسیار به تولید انبوه نزدیک خواهد بود.

گرند اسفیر یکی از سه کانسپتی است که کارخانه آلمانی در یک سال آینده نمایش خواهد داد. این سه کانسپت مسیر حرکت کارخانه را در دوره ماشین‌های الکتریکی خودران نشان می‌دهد. آئودی قرار است براساس این کانسپت‌ها تا سال 2025 بیست مدل الکتریکی به بازار عرضه کند.
 
سدان لوکس آئودی
فروش سدان لوکس آئودی A8 رو به کاهش است

مارک لیخته، مدیر طراحی آئودی می‌گوید پروژه گرند اسفیر سه سال پیش آغاز شد. به گفته او این ماشین انقلابی در طراحی خودرو است و با آن ظاهر محصولات آئودی متحول خواهد شد.

تصاویری که آئودی منتشر کرده نشان می‌دهد که این شرکت از فرم سدان فاصله گرفته و ماشین شکلی بین یک شاسی‌بلند و یک استیشن دارد. آقای لیخته می‌گوید فروش سدان‌های لوکس در جهان رو به کاهش است و آئودی نتوانسته با مدل A8 خود رقیبی برای پرفروش‌ترین ماشین در این کلاس، مرسدس-بنز کلاس S باشد. به همین دلیل او از طراحانش خواسته تا به ایده‌ای کاملا متفاوت فکر کنند.

گرند اسفیر اولین ماشین در گروه فولکس‌واگن خواهد بود که از پلتفرم الکتریکی جدید استفاده می‌کند. گفته می‌شود این پلتفرم با هر بار شارژ می‌تواند تا 600 کیلومتر حرکت کند. این ماشین همچنین در سطح چهار خودران خواهد بود و در محدوده‌هایی مشخص به راننده نیاز ندارد.

والهالا به جنگ فراری می‌رود

والهالا
ظاهر ماشین نسبت به ایده اولیه تغییر زیادی کرده است

آستون مارتین از اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود رونمایی کرد. این ماشین که نامش والهالا (Valhalla) است، یک موتور هشت سیلندر و دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع 950 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

حداکثر سرعت والهالا 349 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 2/5 ثانیه اعلام شده است.

تولید والهالا با فراز و نشیب زیادی همراه بود. اولین کانسپت از این ماشین در سال 2019 نمایش داده شد. آن زمان آستون مارتین برای طراحی ماشین با آدریان نیویی، طراح تیم فرمول یک ردبول همکاری می‌کرد و قرار بود با سرمایه‌ای که از طریق فروش سهامش در بازار بورس به دست می‌آورد یک موتور شش سیلندر هیبرید برای ماشین طراحی و تولید کند.
 
والهالا
قیمت آستون مارتین والهالا بین 700 تا 800 هزار پوند پیش‌بینی شده است

اما برنامه‌های مالی شرکت آن طور که پیش‌بینی شده بود پیش نرفت. آستون مارتین که در خطر ورشکستگی بود به کنسرسیومی به مدیریت لارنس استرول، میلیاردر کانادایی فروخته شد. در جریان این تحولات گفته شد که پروژه والهالا ممکن است به سرانجام نرسد.

لارنس استرول پس از تثبیت اوضاع مالی کارخانه، توبیاس موئرز، مدیر بخش AMG در مرسدس-بنز را به مدیریت کارخانه منصوب کرد و از او خواست تا استراتژی تازه‌ای برای محصولات آستون مارتین طراحی کند.

از جمله تغییراتی که به ابتکار توبیاس موئرز اجرا شد، لغو پروژه موتور شش سیلندر و استفاده از موتور هشت سیلندر بنز بود. او همچنین والهالا را از یک ماشین مناسب برای پیست به یک سوپرکار خیابانی تبدیل کرد و قیمتش را کاهش داد.
 
فراری
فراری SF90 نزدیک‌ترین رقیب آستون مارتین والهالا است

ظاهر والهالا هم نسبت به کانسپت دو سال پیش تغییر کرده است. آستون مارتین دیگر نامی از آدریان نیویی نبرده و مارک رایخمن مدیر طراحی آستون مارتین می‌گوید با تغییراتی که در ماشین ایجاد شده ماشین "بالغ‌تر و مصمم‌تر" به نظر می‌رسد.

قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود بین 700 تا 800 هزار پوند (حدود800 تا یک میلیون دلار) فروخته شود. نزدیک‌ترین رقیب این ماشین فراری SF90 است که اولین مدل هیبرید-الکتریکی کارخانه ایتالیایی است. این فراری 1000 اسب بخار نیرو دارد و قیمت پایه‌اش حدود نیم میلیون دلار است.

والهالا دومین ماشین از سه ماشین موتور وسطی است که کارخانه انگلیسی در برنامه تولید دارد. اولین مدل به نام والکاری یک سوپرکار با تولید بسیار محدود است که از پاییز امسال به بازار عرضه خواهد شد. تولید والهالا قرار است از سال 2023 آغاز شود. آستون مارتین یک مدل دیگر به نام ونکوییش هم در برنامه تولید دارد که از دو مدل دیگر ارزان‌تر خواهد بود.

عربستان سهام‌دار مک‌لارن

مک لارن الکتریکی
اولین مدل هیبرید-الکتریکی مک‌لارن تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد

عربستان سعودی و بحرین با سرمایه‌گذاری در مک‌لارن به سهامداران این خودروساز و تیم فرمول یک انگلیسی پیوستند. رقم سرمایه عربستان در شرکت 400 میلیون پوند (550 میلیون دلار) و سرمایه بحرین 150 میلیون پوند (حدود 206 میلیون دلار) اعلام شده است.

مک‌لارن در دو سال گذشته یک میلیارد پوند (بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار) سرمایه جذب کرده است. بیشتر این پول در ساخت فن‌آوری لازم برای ماشین‌های الکتریکی هزینه خواهد شد.

مک‌لارن اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود به نام آرتورا (Artura) را چند ماه دیگر به بازار عرضه خواهد کرد. این شرکت سال 2020 اعلام کرد که 318 میلیون پوند (439 میلیون دلار) ضرر کرده که بسیار بیشتر از ضرر 40 میلیون دلاری سال قبل‌تر بود.

مک‌لارن برخلاف رقیبانش از حمایت یک خودروساز بزرگتر برخوردار نیست و ناچار است منابع مالی فعالیت‌هایش را به تنهایی تهیه کند. لامبورگینی و بنتلی بخشی از گروه فولکس‌واگن هستند، رولزرویس عضو گروه ب‌ام‌و است و مرسدس-بنز سهمی از آستون مارتین را در اختیار دارد و لوتوس هم توسط کارخانه چینی جیلی حمایت می‌شود.

مک‌لارن در حال حاضر برای تامین بخشی از فن‌آوری قوای محرکه الکتریکی با ب‌ام‌و همکاری می‌کند، اما برای همکاری با شرکت‌های دیگر هم اعلام آمادگی کرده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان