کبد از دیدگاه طب‌چینی

کار کبد بسیار به حالات روحی روانی فرد علی‌الخصوص خشم و افسردگی وابسته است به این ترتیب اگر این دو حالت در فردی به صورت طولانی مدت وجود داشته باشد کبد دچار اختلال می‌شود.

کبد از دیدگاه طب‌چینی

دکتر الهام امیرآذر، عضو تحریریه دنیای سلامت

کبد ارگانی است که در ربع فوقانی راست شکم قرار گرفته است و از نظر چینی‌ها کانال آن به کانال کیسه‌صفرا متصل است و به اصطلاح این دو ارگان جفت و یا زوج هستند. از آنجایی که هرازگاهی در صورت جایی برای تظاهر علائمش دارد محل ظهور علائم کبد چشم‌ها می‌باشند (همانطوری که در طب غربی هم می‌توان هپاتیت را از زرد شدن چشم‌ها تشخیص داد).

وظایف مهم کبد

1- ذخیره خون: در واقع کار کبد ذخیر خون است و این ارگان قادر است حجم خون در گردش را کنترل کنند در حال استراحت قسمتی از خون بدن در کبد باقی می‌ماند و در حال فعالیت که بدن به خون بیشتری نیاز دارد، کبد خون در گردش را با کاهش حجم ذخیره خون، افزایش می‌دهد.

بنابراین کبد به همراه قلب خون‌رسانی به بافت‌ها و اعضاء بدن را به عهده دارد و بنابراین در مورد پریود خانم‌ها هم نقش مهمی بر عهده دارد که در موقع درمان بیماران مبتلا به اختلالات قاعدگی باید آن را در نظر گرفت.

2-کمک به جریان آزاد انرژی در بدن: عمل دیگر کبد کمک به جریان انرژی است که آزادانه در بدن به حرکت در‌آید. اگر کبد به درستی کار نکند در بدن انسداد ایجاد می‌شود (یا به اصطلاح استگنیشن) مانند رودخانه‌ای که در آن زباله‌های فراوان ریخته شده و دیگر آب به راحتی قادر به حرکت نیست و کار پزشک طب سوزنی در واقع برطرف کردن این انسداد‌هاست.

نکته 1: کار کبد بسیار به حالات روحی روانی فرد علی‌الخصوص خشم و افسردگی وابسته است به این ترتیب اگر این دو حالت در فردی به صورت طولانی مدت وجود داشته باشد کبد دچار اختلال می‌شود و انرژی نمی‌تواند به راحتی در بدن جریان یابد، برعکس آن نیز وجود دارد،  اگر کبد به درستی کار نکند این احساسات منفی مثل خشم و افسردگی در فرد ایجاد می‌شود.

بنابراین انسداد ایجاد می‌گردد که در ابتدا در سطح انرژی است ولی در نهایت ممکن است به ماده هم تبدیل شود و حتی ایجاد توده‌های سرطانی بنماید.

نکته 2: تعادل و هارمونی در کانال کبد و جریان آزاد انرژی در بدن می‌تواند روی سایر کانالهای انرژی و ارگانها علی‌الخصوص طحال و معده هم تأثیر بگذارد. بنابراین کار کبد می‌تواند به هضم و جذب غذا هم مربوط شود.

نکته 3: از وظیفه‌های کبد ترشح صفرا هم می‌باشد (صفرا ماده‌ای است که در کیسه صفرا ذخیره شده و به داخل روده ترشح می‌شود).

3-کنترل تاندون‌ها: وظیفه سوم کبد که توسط خون و انرژی انجام می‌شود. تغذیه تاندون‌ها و نگهداری آنها در وضعیت طبیعی انقباض و انبساط است. وقتی کبد خوب کار می‌کند تاندونها قوی و سالم هستند.

4-کمک به بینایی و سایر اعمال چشم: همانطوری‌که گفته شد چون کبد به چشم باز می‌شود. هر نوع عمل چشم مانند بینایی، حرکات چشم و تطابق و. . . به کبد مربوط می‌شود. (البته در این امر سایر ارگان‌ها هم دخیل هستند ولی عمل کبد واضح‌تر و چشمگیر‌تر است).

 برای سلامت کبد چه کنیم؟

کانال کبد

این کانال‌ دارای 14 نقطه است که از پا شروع و به قفسه سینه خم می‌شود. البته در عمق بدن با قسمت‌های تناسلی ریه و در نهایت به چشم هم اتصالاتی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان