طلای سیاه امیدواری خود را به بازیابی تقاضا حفظ کرد

سقوط و صعود نفت در یک هفته

دنیای‌اقتصاد : بازار نفت ابتدای هفته کاری قبل (دوشنبه) روزی تلخ را تجربه کرد و بیش از ۷ درصد پایین رفت

 بنابراین، نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا که برای ساعاتی در روز دوشنبه به 65 دلار بر بشکه هم تنزل یافته بود، هفته را با 4/ 0 رشد روی قیمت 72 دلار به پایان برد. شاخص جهانی برنت هم دوشنبه زیر 68 دلار بر بشکه را دید، اما با کمتر از یک درصد افزایش هفتگی در نهایت جمعه بالای 74 دلار در هر بشکه بسته شد. گزارش‌ها حاکی از مقاومت تقاضای سوخت در مقابل سویه دلتا از آمریکا تا آسیا و اروپا دارد که نشان‌دهنده این انتظار است که ریکاوری جهانی اقتصاد از ریل خارج نشده است و موجودی انبارهای نفتی به روند کاهشی خود ادامه خواهند داد. در هفته گذشته، تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت در آمریکا افزایش یافت اما روند بازگشت تولید نفت شیل محتاطانه است چراکه این شرکت‌ها در حال حاضر روی انضباط مالی متمرکز شده و همین رویه منجر به کاهش ورشکستگی‌ها در این حوزه شده است.

 پایین و بالای نفت در هفته گذشته

نفت خام آمریکا اولین رشد هفتگی در سه هفته اخیر را رقم زد و برنت هم پس از سه هفته کاهشی توانست اندکی بالا رود چراکه نشانه‌هایی ظهور پیدا کرد مبنی بر اینکه تقاضای جهانی به-رغم نگرانی‌ها در مورد احتمال توقف روند ریکاوری به دلیل گسترش سویه دلتای کرونا، همچنان بالا می‌رود. نفت در هر دو شاخص مهم توانست کاملا سقوط یکروزه قیمت‌ها در دوشنبه را جبران کند. تقاضای سوخت و ترافیک جاده‌ای از آمریکا گرفته تا آسیا و اروپا همچنان نسبت به تحولات منفی بازار مقاومت نشان داده که بر این انتظار تاکید دارد که ریکاوری هنوز ادامه دارد و روند تخلیه موجودی انبارهای نفتی فعلا متوقف نمی‌شود. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازارها در شرکت Oanda به بلومبرگ گفت: «واقعیتی که اهمیت دارد این است که ما دست‌کم در آمریکا و اروپا شاهد بازگشت عظیم به قرنطینه سخت‌گیرانه نخواهیم بود.»  نفت خام از ابتدای سال‌جاری میلادی نزدیک به 50 درصد رشد کرده زیرا کمپین‌های واکسیناسیون فعلی منجر به بازگشایی‌های اقتصادها شده است. داده‌های مصرف بنزین در هفته منتهی به جمعه نشان از بازگشت عمده آن به حالت نرمال در بسیاری از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده دارد. در همین حال، اوپک‌پلاس و تولیدکنندگان شیل آمریکا در بازگرداندن عرضه کنار گذاشته شده خود انضباط خاصی به خرج می‌دهند.  افت شدید 5/ 7 درصدی قیمت نفت خام آمریکا در روز دوشنبه دقیقا بعد از توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری عربستان و روسیه برای بازیابی تولید این ائتلاف رخ داد. افزایش متعادل عرضه اوپک‌پلاس هراس‌ها در مورد ایجاد مازاد عرضه را کاهش داد.  گروهی از تحلیلگران در بانک آمریکا اخیرا طی یادداشتی به مشتریان خود گفتند که کاهش شدید قیمت روز دوشنبه یک فرصت خرید بوده و قیمت برنت در سال آینده باید به 100 دلار در هر بشکه برسد.  به گزارش خبرگزاری رویترز، کومرزبنک نیز در یادداشتی در مورد بازار نوشت: «نگرانی‌ها در مورد تقاضا مشخص شد که بزرگ‌نمایی بوده است؛ به همین دلیل بود که از آن پس قیمت‌ها ریکاوری شده‌اند. به‌رغم افزایش در سمت عرضه، بازار نفت تا پایان سال اندکی کسری خواهد داشت.»

انتظار می‌رود رشد تقاضا از روند افزایش عرضه پیشی بگیرد حتی با وجود اینکه یک‌شنبه اوپک‌پلاس تصمیم به افزایش 400 هزار بشکه‌ای روزانه در هر ماه از آگوست گرفت. تحلیلگران ANZ Research هم در گزارشی گفته‌اند بازار احساس می‌کند که رشد عرضه اوپک‌پلاس برای متوازن کردن بازار کافی نخواهد بود و موجودی‌ها در آمریکا و همین‌طور کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به کاهش خود ادامه می‌دهد.  موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به 18 جولای 1/ 2 میلیون بشکه بالا رفت اما انبار کوشینگ در اوکلاهما که محل تحویل نفت وست تگزاس است، به پایین‌ترین سطح از ژانویه 2020 رسیده است.  با این حال ویروسی که دنیا را شدیدا تحت‌تاثیر خود قرار داده، همچنان چالشی برای آن است. مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک در توکیو تقریبا در ورزشگاهی خالی از تماشاگر برگزار شد چراکه تعداد موارد مبتلایان به کرونا مرتبط با این بازی‌ها افزایش یافته بود. در چین هم نشانه‌هایی از سرایت این ویروس از فرودگاه نانژینگ در شرق این کشور به دیگر استان‌ها وجود دارد.  تعداد دکل‌های حفاری نفت در هفته قبل 7 دستگاه افزایش به 387 واحد رسید که بالاترین سطح از آوریل 2020 به حساب می‌آید. با این حال، ریکاوری حفاری در آمریکا متعادل بوده زیرا تولیدکنندگان ریاضت در هزینه‌ها را ترجیح می‌دهند.

 درآمد بالای شرکت‌های نفتی

در همین حال، شرکت بزرگ خدمات میادین نفتی جهان، شلومبرگر جمعه گزارش داد بالاترین نرخ رشد درآمد در چهار سال اخیر را تجربه می‌کند. به گزارش اس‌اند‌پی گلوبال پلتس، اولیویه لوپوش، مدیرعامل این شرکت گفت انتظار دارد این رشد تا آخر سال 2021 و پس از آن ادامه یابد چراکه ریکاوری دوره‌ای بعد از پاندمی ادامه پیدا می‌کند.  او گفت در حالی که آمریکای شمالی در نیمه اول سال رشد را به پیش برد، فعالیت‌های بین‌المللی در حال به دست‌ گرفتن این پیشروی است. این امر به‌ویژه هنگامی صادق است که تولیدکنندگان ایالات متحده همچنان محدودیت‌های مالی بیشتری را اعمال می‌کنند.  لوپوش در یک بیانیه در مورد درآمد این شرکت در 23 جولای گفت: «در آمریکای شمالی، ما انتظار داریم که نرخ رشد متوسط باشد؛ اما به دلیل هزینه‌های شرکت‌های خصوصی اکتشاف و تولید، فعالیت حفاری هنوز می‌تواند باعث شگفتی شود.» او ادامه داد: «بنابراین، در صورت عدم‌موفقیت در هرگونه بهبود، ما همچنان شاهد رشد درآمد بین‌المللی خود در نیمه دوم سال 2021 خواهیم بود و زمینه را برای یک خط مبنای قوی برای مقایسه با عملکرد سال 2022 فراهم می‌کنیم.» به همین ترتیب، بیکر هیوز، رقیب این شرکت خدمات میادین نفتی، در 21 جولای گفت که رشد حفاری شیل ایالات متحده باید در نیمه دوم سال کند شود اما مسیر رو به بالا را ادامه دهد.  بیکر هیوز افزود: «به نظر می‌رسد حفاری شیل ایالات متحده برای بقیه سال کاهش یابد و این باید اوپک‌پلاس را از افزایش تدریجی تولید راضی نگه دارد.» این شرکت ادامه داد: «به نظر می‌رسد نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آماده است تا در کوتاه‌مدت بین 70 تا 75 دلار باقی بماند.»

در همین حال یکی از مهم‌ترین نیروهای پیش برنده تقاضای جهانی نفت چین است که به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، سخت‌گیری پکن در مورد سوء‌استفاده از سهمیه‌های واردات نفت به همراه تاثیر قیمت بالای نفت خام می‌تواند رشد واردات نفت خام این کشور را در 2021 به‌رغم انتظار افزایش نرخ فعالیت‌های پالایشگاهی در سه ماه دوم، به پایین‌ترین رقم طی دو دهه گذشته برساند.  شرکت‌های مشاوره انرژی اسپکتس، ریستاد انرژی و اینتلیجنس سرویس عقیده دارند واردات نفت بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت دنیا و دومین پالایشگر بزرگ دنیا در سال‌جاری میلادی ثابت خواهد بود یا 2 درصد رشد خواهد داشت و به کمی بیش از 11 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان