دو شاسی بلند رنوداستر دو دیفرانسیل و فوتون ساوانا اگرچه از چهره جذابی برخوردار نیستند، اما به درد کسانی میخورند که چندان از ماندن خودرویشان در گلولای راضی نیستند.
با وضعیت فعلی بازار که کمکم باید خود را برای سوزوکی گرندیتارای یک میلیاردی آماده کنیم و هر گزینه جدیدی که در بازه قیمتی زیر 800 میلیون تومان معرفی میشود، کراساوور شهری تک دیفراتسیل است.
حضور خودروهایی مثل رنوداستر دو دیفرانسیل و فوتون ساوانا غنیمت است. اگر کمی در بازار بگردید میتوانید این دو خودرو در نسخههای نو یا کم کار کرد با قیمت 720 تا 750 میلیون تومان پیدا کنید.
طراحی
طراحی پیکاپ فوتون یعنی مدل تونلند چندان چنگی به دل نمیزند و شاید به همین دلیل است که به شدت مشتاق ورود نسل جدیدش به ایران هستیم که طراحی تهاجمی و مدرنی دارد.
ظاهر ساوامنا کمی نسبت یه آن بهتر است و با هماهنگی بین نمای جلو و عقب سادهاش حتی شاسی بلندهای ژاپنی دهه 1990 و اوایل دهه 2000 را به ذهن متبادر میکند. برخی بر این باورند که طراحی این خودرو از اینفینیتی سری QX سال 2005 اقتباس شده است. از آن طرف داستر را داریم که همیشه به خاطر ظاهر سادهاش در قیاس با دیگر رنوها سرزنش شده است.
با این حال در قیاس با همردههای خودش این دو رگه رومانیایی- فرانسوی چندان هم زشت به نظر نمیرسد. اگر زیبایی گرافیک چراغها برایتان مهم است. داستر گزینه بهتری است، اما ابعاد کلی ساوانا به یک شاسی بلند سرسخت آفرودی بیشتر میخورد.
کابین و آپشنها
داستر از نظر کابین شبیه رنو تندر 90 و حتی اف جی کروزر است. همه چیز در آن ساده و کاربردی به نظر میرسد و چندان سر درگم نخواهید شد. به رغم کیفیت بد متریال پلاستیکی شاهد اروگونومی خوب صندلیها در داستر هستیم.
در تیپ SE این خودرو میتوانید از دوربین دنده عقب، مانیتور هفت اینجی مجهز به نویگیشن، کروز کنترل، دیلایت، سنسور تعیین فشار باد تایرها و کنترل تنظیمات سیستم صوتی از پشت فرمان اشاره کرد. کابین ساوانا نسبت به داستر مدرنتر است و به خصوص از صفحه آمپر آن که شبیه به به خوردوهای مزداست لذت خواهید برد.
امکانات آن هم در حد خوبی در بازه قیمتیاش است: کیلس، استارت دکمهای 4ایربگ، دوربین عقب، دیلایت، اتولایت، سنسور عقب، سنسور باران، فشار باد تایر، کروز کنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری و کنترل سرعت در سرازیری.
پیشرانه
ظرفیت موتور هر دو خودرو دو لیتر استد با این تفاوت که پیشرانه ساوانا به توربو شارژ هم مجهز است و به همین دلیل در یک طرف 135 اسب بخار نیرو و 195 نیوتنمتر گشتاور را داریم و در طرف دیگر 214 اسب بخار نیرو و 220 نیوتنمتر گشتاور.
البته این باعث شده که مصرف سوخت ساوانا نزدیک به یک لیتر از داستر بیشتر باشد، اما شتابش هم یک ثانیه سریعتر است. از نظر سواری هم ساوانا یک سر و گردن از داستر بهتر است، چون در داستر سیستم تعلیق دو دیفرانسیل هوشمند STOD با محدود کننده لغزش و قفل عقب مجهز است که حالت زمستانی و اسپرت هم دارد را به نمایش میگذارد.
جمعبندی
داستر خودرویی ستایش شده در سطح جهانی است که همگان آن را به عنوان یکی از اقتصادیترین شاسی بلندهای آفرودی که میتوان خرید میشناسند؛ بازار دست دوم گرمی دارد و قطعاتش را هم میتوانید در بازار به وفوور پیدا کنید.
اگر تعصب را کنار بگذارید میتوانید با ساوانایی کنار بیاید که عملکردش از بسیارید از چینیهای پر فروش هم قیمت خود مثل هایما S7 توربو و پژو2008 هم بهتر است و یک شاسی بلند دو دیفرانسیل واقعی با امکانات فراوان است.
منبع خبر: روزنامه هفت صبح