ویژه‌های مشرق

زیباکلام: دولت بعد چاره‌ای جز امضای برجام موشکی ندارد/ اعتماد: با مدیریت انقلابی نمی‌توان مشکلات را حل کرد

آیا آمریکا،فرانسه،آلمان و انگلیس حاضر هستند که در توان موشکی و قدرت دفاعی خود بتن بریزند؟این دولت ها نه تنها این کار را انجام نمی دهند بلکه حتی به صورت ویژه از صنعت هسته ای در کشور خود حراست می کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام:دولت بعد چاره ای جز امضای برجام موشکی ندارد

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «تاکنون بسیار درخصـوص برجام و آینده آن در دوران پساروحانی و دولت آقای رئیسی صحبت شده  و هر کسی موافق یا مخالف این توافق به اظهارنظر پرداخته است، اما آنچه مسلم است به‌نظر می‌رسد مسائلی همچون تحریم‌ها، برجام  و FATF همه در دولت آقای رئیسی به سرانجام رسیده و حل و فصل خواهند شد، اما مشکل اساسی در بخش دیگری از توافقاتی است که میان ایران و آمریکا صورت بگیرد. یعنی بحث قدرت دفاعی ایران و مسائل منطقه‌ای که بسیار روی آن تاکید می‌شود».

زیباکلام در ادامه نوشت: «در برجام بحث فعالیت‌های دفاعی مساله‌ساز نبود و مطرح نشده بود و به‌نظر می‌رسید که آمریکایی‌ها امیدوار بودند فعالیت‌های نظامی ایران باتوجه به فضای دوستانه‌ای که بعد از برجام به‌وجود آمده بود، بیشتر مدیریت می‌شد...ما تاکنون گفتیم که تحت هیچ شرایطی فعالیت‌های دفاعی خــود را به مذاکره نمی‌گذاریم که راه‌حل و فرمولی پیدا شود، اما نمی‌دانم که ایستادگی‌ها تا کجا خواهد بود. البته باید اذعان داشت که اگر هیچ گونه توافقی هم درخصوص مسائل مطرح شده در برجام 1400 صورت نگیرد، برجام آینده‌ای نخواهد داشت».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «اگر در مذاکرات بعدی که صورت می‌گیرد همچنان خواسته باشیم که به فعالیت‌های سابق ادامه دهیم، فکر می‌کنم برجام 1400 نیز عملا منتفی شود. در نتیجه هم آمریکایی‌ها از برجام 1400 بیرون خواهند آمد و هم اروپایی‌ها موضع‌گیری خواهند کرد. البته به‌نظر می‌رسد که به احتمال زیاد توافق صورت خواهد گرفت؛ چراکه واقعا راه دیگری نیست».

زیباکلام: دولت بعد چاره‌ای جز امضای برجام موشکی ندارد/ اعتماد: با مدیریت انقلابی نمی‌توان مشکلات را حل کرد

برخی فعالین جریان اصلاح طلب مدعی هستند که علت اصلی بی دستاوردی برجام و عدم پیوستن به FATF این بوده که مجری این دو، دولت روحانی بوده است. این طیف مدعی است که به همین خاطر در دولت رئیسی هم شاهد تصویب FATF خواهیم بود و هم اجرای کامل برجام.

اما این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. حامیان FATF طوری القاء می کنند که گویی در دولت روحانی هیچ اقدامی در راستای پیوستن به FATF انجام نشده بود. این در حالی است که دولت روحانی از 41 دستور این سازمان، 39 دستور را به طور کامل اجرا کرد. نکته قابل تأمل اینجاست که تعداد قابل توجهی از اعضای FATF هیچگاه این تعداد از تعهدات را انجام نداده اند.

با این حال، FATF تاکید کرده که حتی اگر ایران هر 41 دستور این سازمان را هم اجرا کند، به احتمال قوی از لیست سیاه خارج نشده و باید دستوراتی خارج از اکشن پلان این سازمان را هم اجرا کند.

همه اینها در حالی است که پیوستن به FATF نه تنها موجب گشایش اقتصادی و رفع تحریم نمی شود بلکه تحریم های ضدایرانی را هوشمند نیز خواهد کرد. به عبارت دیگر، FATF تحیم ها علیه ایران را نقطه زن خواهد کرد.

امثال آقای زیباکلام بجای اینکه یقه آمریکا را بگیرند و این دولت زورگو و غارتگر را بابت بی عملی در اجرای تعهدات برجامی مواخذه کنند، ایران را مقصر جلوه داده و مدعی هستند که اشکال کار اینجاست که ما در صنعت موشکی بتن نریختیم و اگر این کار را انجام می دادیم، وضع بهتر بود.

آیا آمریکا و فرانسه و آلمان و انگلیس حاضر هستند که در توان موشکی و قدرت دفاعی خود بتن بریزند؟ این دولت ها نه تنها این کار را انجام نمی دهند بلکه حتی به صورت ویژه از صنعت هسته ای در کشور خود حراست کرده و آن را ارتقا می دهند.

همانطور که هسته ای بهانه بود، موشکی و منطقه ای و حقوق بشر و...هم بهانه است. هدف اصلی این است که ایران به لقمه ای راحت الحلقوم برای آمریکا و تروئیکای اروپا بدل شود. لقمه ای راحت الحلقوم برای غارتگری و سلطه گری.

** اعتماد: با مدیریت انقلابی نمی توان مشکلات را حل کرد

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: «امیدواریم که دولت سیزدهم در رفع مشکلات بزرگ موفق باشد ولی خطر آنجاست که شواهد و قرائن و خبرهای موثق از بطن اجتماع را نبینند و تصورشود که بدون تغییرات بزرگ و پاسخ صادقانه و اصولی به مطالبات مردم با چند دستور انقلابی می‌توان معجزه کرد و آرامش و ثبات درازمدت پدید آورد. انواع تجربه‌های بشری خصوصا در انقلاب‌ها هرگز امکان وقوع چنین فرآیند آسانی را نشان نمی‌دهد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اگر می‌شد با چند تصمیم انقلابی و قاطع و حتی پشتکاری و برخورد فعال تورم را متوقف، خشک سالی را درمان وشیوع بیماری‌ها را کنترل کرد و به انواع زلزله‌های طبیعی واقتصادی واجتماعی فرمان ایست داد! ابرقدرت شوروی سابق که نصف جهان را زیر سیطره خود داشت هرگز دچار فرو پاشی نمی‌شد».

روزنامه اعتماد در ادامه تصریح کرد: «چین درتب وتاب مشکلات عظیم ورسیدن به شناخت واقعی از مشکلات و ضرورت رویکردهای جدیدبود که فروپاشی شوروی را دید و لرزید و اصلاحات وتغییرات بزرگ را تا آنجا پیش برد که...با دنیا از جمله امپریالیسم امریکا عظیم‌ترین مراوده‌های اقتصادی را برقرار ساخت و از همه مهم‌تر منافع ملی و اقتصادی را در همه زمینه‌ها حتی بر ایدئولوژی حاکم اولویت بخشید و حالا دومین قدرت اقتصادی جهان است.پیش لرزه بحران بی‌آبی در خوزستان نشان داد که مشکلات کشور نیازمند شناختی واقع‌گرایانه ودرمان‌های شجاعانه هستند».

زیباکلام: دولت بعد چاره‌ای جز امضای برجام موشکی ندارد/ اعتماد: با مدیریت انقلابی نمی‌توان مشکلات را حل کرد

جریان اصلاح طلب مدعی است که علت مشکلات موجود در کشور این است که حاکمیت نگاه ایدئولوژیک به سیاست خارجی دارد و این دیدگاه نمی تواند پیشرفت و توسعه را به دنبال داشته باشد.

ادعای این جریان سیاسی این است که با نگاه انقلابی و ایدئولوژیک نمی توان بر مشکلات فائق آمد. اما کارنامه دولت روحانی، کامل ترین و ملموس ترین پاسخ به این ادعا است.

دولت روحانی نه در مدیریت امور داخلی از رویکرد انقلابی و جهادی بهره برد و نه در سیاست خارجی، ایدئولوژی را در اولویت قرار داد. جهانگیری و آخوندی و زنگنه و ظریف و نعمت زاده و ربیعی و نوبخت و واعظی و عیسی کلانتری و...هیچکدام قائل به رویکرد انقلابی نبودند.

در دولت روحانی، امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نامیده شد، رئیس جمهور آمریکا فردی باهوش و مودب خطاب شد. روسای جمهور ایران و آمریکا تلفنی گفت و گو کردند. وزرای خارجه ایران و آمریکا با هم پیاده روی کردند و قدم زدند. تعهدات برجامی ایران به صورت پیش دستانه و فوری انجام شد.

در دولت روحانی فاجعه منا رخ داد و به فاصله کوتاهی پس از این فاجعه، ظریف وزیر خارجه آل سعود را دوست خود خطاب کرد. در دولت روحانی اروپا در اقدامی بی سابقه دیپلمات ایرانی را بازداشت کرد و دولت از اقدام متقابل صرف نظر کرد. در دولت روحانی، آمریکا در اقدامی بی سابقه با تروریست نامیدن نماینده ایران در سازمان ملل، از ورود وی به آمریکا ممانعت ایجاد کرد و دولت ایران این اقدام غیرقانونی را پذیرفت و...

در دولت روحانی، وزیر مسکن، به نساختن مسکن افتخار کرد، وزیر نفت معتقد بود که نباید پالایشگاه بسازیم و وزیر نیرو با ساخت نیروگاه مخالف بود. در دولت روحانی، خودکفایی در کشاورزی مزخرف نامیده شد و ادعا شد که آمریکا می تواند با یک بمب سیستم دفاعی ایران را نابود کند.

همه این موارد رخ داد اما در این دولت از دلار 3 هزارتومانی رسیدیم به دلار 25 هزارتومانی و از پراید 17 میلیونی رسیدیم به پراید 140 میلیونی و از مرغ 4500 تومانی رسیدیم به مرغ 40 هزارتومانی و از خانه ای متری 3 میلیون تومان رسیدیم به خانه ای متری 27 میلیون تومان و...

** مرغ 40 هزارتومانی؛ خروجی قرارگاه مرغِ دولت تدبیر و امید

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «براساس یک حساب سرانگشتی روزانه حداقل 68 میلیارد و 100 میلیون تومان و ماهانه 2 هزار و 43 میلیارد تومان از بهم ریختگی بازار مرغ و تخم مرغ، به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.بر این اساس روزانه 6 هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که مرغداران؛ مرغ زنده را با قیمت 17 هزار و 100 تومان (نهایت 17 هزار و 300 تومان) به کشتارگاه‌ها می‌فروشند و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار باید مرغ با قیمت 24 هزار و 900 تومان به دست مردم برسد، ولی این روزها هر کیلو مرغ در بازار بیش از 35 هزار تومان شده؛ این اتفاق یعنی روزانه 60 میلیارد و 600 میلیون تومان و ماهانه هزار و 818 میلیارد تومان از مابه‌التفاوت قیمت مرغ دولتی و گرانفروشی، عاید دلالان می‌شود».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «از طرفی روزانه 3 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که به گفته فعالان این عرصه در هر شانه تخم مرغ برای سودجویان، در کمترین حالت ممکن سود 5 هزار تومانی وجود دارد؛ لذا اگر هر شانه تخم‌مرغ 2 کیلو در نظر گرفته شود، روزانه 7.5 میلیارد تومان و ماهانه 225 میلیارد تومان پول حاصل از گرانفروشی به جیب بی‌سرو ته دلالان می‌رسد».

در ادامه این گزارش آمده است: «در بازار آزاد، قیمت مرغ و تخم مرغ جهش داشته؛ به گونه‌ای که در برخی از مناطق تهران قیمت هر شانه تخم مرغ (باز) 30 عددی 52 هزار تومان و در برخی دیگر از مناطق 46 هزار تومان است. اما تخم مرغ بسته‌بندی 20 عددی که بعضاً برندهای آن بسیار آشنا است در حدود قیمتی بین 54 هزار تومان تا 60 هزار تومان شده است. قیمت مرغ کامل بسته‌بندی نیز در بازار آزاد هر کیلوی آن بین 36 تا 40 هزار تومان است؛ در این میان قیمت هر کیلو مرغ قطعه‌بندی شده بین 64 تا 78 هزار تومان است».

زیباکلام: دولت بعد چاره‌ای جز امضای برجام موشکی ندارد/ اعتماد: با مدیریت انقلابی نمی‌توان مشکلات را حل کرد

مرغ 40 هزارتومانی در حقیقت خروجی قرارگاه مرغ دولت تدبیر و امید است. نیمه نخست فروردین سال جاری خبری با عنوان تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ، به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضاییه و وزارت صمت بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که مهم‌ترین محور تصمیم‌گیری این قرارگاه تثبیت عرضه و قیمت مرغ در کشور بود.

در جلسه فروردین‌ماه این ستاد مقرر شد که قیمت مصوب مرغ برای مصرف‌کننده از کیلویی 20 هزار و 400 به کیلویی 24 هزار و 900 تومان افزایش یابد. با وجود افزایش قیمت مصوب، مشاهدات میدانی از کمبود عرضه مرغ حکایت داشت.

«علیرضا زاکانی» نماینده مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 در بخشی از مناظره تلویزیونی گفته بود: «قرار بود قرارگاه اقتصادی تشکیل بدهید، اما به قرارگاه مرغ رسیدید».

واقعیت این است که ضعف دولت در مدیریت بازار، توزیع نهاده و نداشتن پیش بینی برای تامین جوجه یک روزه به سمتی پیش رفت که راه اندازی قرارگاه مرغ هم نتوانست جلوی افزایش قیمت را بگیرد و حالا کشوری که تا چند سال پیش صادر کننده مرغ بود و جایگاه هفتم تولید این کالا را در جهان داشت اکنون به واردکننده آن تبدیل شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان