کوزه ای که از آن سلامت می تراود

دکوراسیون از هنرهایی محسوب می‌شود که خاص است و جاذبه‌های بسیاری دارد، شاید یکی از دلایل جذابیت آن پرداختن به زیبایی و زیبانگری محیط اطرافمان باشد.

کوزه ای که از آن سلامت می تراود

ملیحه احمد‌ بیگی - طراح و مبتکر طب د‌کوراسیون

 

تحریریه زندگی آنلاین : دکوراسیون از هنرهایی محسوب می‌شود که خاص است و جاذبه‌های بسیاری دارد، شاید یکی از دلایل جذابیت آن پرداختن به زیبایی و زیبانگری محیط اطرافمان باشد.رقابت در این حرفه اصلاً شوخی‌بردار نیست، زیرا کافیست کمی از نوآوری‌ها و حرفه‌ای بودن کار کاسته گردد آنگاه به‌راحتی از صحنه رقابت حذف خواهیم شد. اگر بیندیشیم که معماری، معماری داخلی و به‌طورکلی دکوراسیون تنها در اعداد، اشکال هندسی، رنگ‌ها و همچنین مواد و مصالح ساختمانی خلاصه می‌شود... و اینکه فکر کنیم همه چیز باید در چهارچوب قوانین دکوراسیون باشد و در مورد همه خانه‌ها و اشخاص یکسان استفاده گردد؛  اشتباهی بس عظیم را مرتکب شده‌ایم!؟!؟ ما انسان‌ها حتی اثر انگشتان دستمان یکسان نیست چه برسد به اینکه خانه‌هایمان در یک قالب طراحی شود.

 

باید طراحی داخلی و چیدمان منزل و حتی طراحی و ساخت اثاثیه به‌گونه‌ای انجام گیرد که بر سلامت جسم و روح تأثیر بسزایی بگذارد و آن را حفظ نماید و در مواردی موجب بهبودی بیماری‌های جسمی و روانی گردد به‌طور مثال:اگر فردی از اعضای خانواده آستانه اعصاب و تحملش بسیار کم است و با کوچک‌ترین مسأله‌ای به شدت عصبانی می‌گردد می‌توان با هنر طب دکوراسیون این افراد را در آغوش آرامش قرار داد به این منظور که حس بینایی، شنوایی‌، لامسه و بویایی را با طراحی خاص به آرامش دعوت می‌نماییم، بنابراین برای آنکه بتوانیم یک طراحی اصولی و دقیقی انجام دهیم فقط به قوانین معماری داخلی و دکوراسیون نیاز نداریم بلکه شناخت جسم و روح انسان، روانشناسی محیطی و روانشناسی افراد امری حیاتی است، آنگاه در مرحله بعد می‌توانیم این اطلاعات را باهم ادغام نماییم تا زنجیره‌ای دلپذیر در جو خانه به وجود بیاوریم. پس از این مقدمه می‌خواهم شما را با طب دکوراسیون که سبکی بسیار پرقدرت در طراحی است آشنا نمایم.

 

طب دکوراسیون

من به لطف خدا پس از مطالعات و تحقیقات بسیار به این مهم پی برده‌ام که باید محل زندگی انسانها آنقدر حرفه‌ای و با ملاحظه طراحی شود که نه تنها سبب حفظ سلامتی‌شان بلکه کمک به درمان بیماری‌های آن‌ها نیز گردد، نکته جالب و حائز اهمیت این است که در واقع خداوند متعال طبیعت را به‌صورت حیرت‌انگیز و معجزه‌آسایی در خدمت انسان آفریده؛ هرچه قدر ما با طبیعت مهربان و هماهنگ باشیم و البته برای حفظ این نعمت گران‌بها بکوشیم بیشتر در سلامتی و نشاط خواهیم بود.همیشه تصور می‌کردم من اولین نفری هستم که چنین سبکی را با عنوان طب دکوراسیون نام‌گذاری کرده‌ام و این شیوه را در رأس طراحی‌هایم قرار می‌دادم اما در پژوهش‌ها و تحقیقات بسیار متوجه شدم ایرانیان باستان باهوش سرشارشان برای اولین بار در جهان بدون آنکه این سبک را نام‌گذاری نمایند چنین شیوه‌ای را در زندگی‌شان به کار می‌بردند، یکی از شاهدان بیلیونی این امر وسیله زنده‌ای به نام کوزه سفالی می‌باشد که با قدمتی بیش از 8000 سال هم به‌عنوان تزئین و هم به‌عنوان یک مخزن آب گوارا و سالم مورد استفاده قرار می‌گرفته است... باید بگویم موضوع کوزه سفالی در همین مبحث به اتمام نمی‌رسد زیرا، ناگفته‌ها و شگفتی‌های بسیاری در خود پنهان دارد.

 

کوزه سفالی؛  این وسیله باستانی ایرانی

نفس می‌کشد... قدرت ثابت نگه داشتن دمای خنکی آب را دارد... و از همه مهمتر بهترین مخزن قابل حملی است که توانسته برای نگهداری آب، مورد استفاده بشر قرار بگیرد.ایرانی‌های باستان برای ساخت مخزن نگهداری آب بهترین و پاک‌ترین خاک را که در زبان فارسی به آن «رست» می‌گویند و به نام خاک رس شناخته شده انتخاب نموده‌اند.باید به خاطر داشته باشیم که خاک رس و نوع عمل‌آوری آن همچنین روش شکل‌دهی و مراحل پخت کوزه همگی همانند حلقه‌های زنجیری می‌باشند که توانسته‌اند با پیوند در یکدیگر دایره‌ای مستحکم از گوارایی تا سلامتی و شفابخشی آب را تضمین کنند.

 

شگفتی‌های خواص آب کوزه

1- آب کوزه با به دست آوردن خواص و املاح خاک رس باعث می‌شود پوشش، کاور و چربی اطراف سلول‌های بدن به‌تدریج از بین برود و آب به درونشان نفوذ کند.

 نکته مهم اینجاست بیشتر از آبی که خورده می‌شود از بدن دفع می‌گردد و باعث متورم شدن بدن نیز نخواهد شد.

2- از بین برنده سم مرکزی بدن است زیرا چربی‌ها، مواد و سم‌هایی را که به جداره معده و مخصوصاً روده ماسیده است را از آن جدا کرده و توسط ادرار و مدفوع دفع می‌کند.

3- دارای املاح و مواد معدنی کمیاب و مفید همچون روی و آهن می‌باشد.

4- به دلیل املاح و مواد معدنی بی‌نظیری که دارد نشاط و سرزندگی را به شما هدیه می‌دهد، حتی خستگی و بی‌حالی‌های نامتعارف روزانه را نیز از بدنتان می‌ستاند.

5- موجب تسکین دردهای مفصلی می‌شود زیرا خاصیت خاک رس کوزه باعث می‌شود یون‌های کلسیم را جذب می‌کند و یون‌های سدیم را پس می‌دهد و چون باعث حذف سختی آب می‌گردد این مایه حیات گواراتر و خوش نوش‌تر خواهد بود.

 

خصوصیات کوزه سفالی مرغوب و طریقه استفاده از آن

1- برای داشتن آبی گوارا و درمانی نیازمند کوزه‌ای سفالی بدونِ لعاب یا رنگ هستیم در واقع نباید هیچ‌گونه پوششی همانند لعاب و رنگ منافذ بسیار ریز سفال را بگیرد چرا که نفس کوزه به همان منافذ بند است.

2- سفال باید از خاک رس خالص درست شده باشد... و

بدنه‌اش باید یکنواخت و صاف باشد آنچنان که وقتی سرتاسر کوزه را دست می‌کشید تیزی و برجستگی را بر روی آن احساس نکنید همچنین ترک و شکستگی نداشته باشد خصوصاً قسمت کف کوزه.

3- به یاد داشته باشید کوزه‌های سفالی خاصیت نیمه تراوایی دارند یعنی آب داخل کوزه به بیرون درز کرده و باعث مرطوب شدن دیواره آن می‌گردد به همین سبب مقداری از آب کوزه بدین طریق خارج می‌شود پس برای کنترل این مقدار آب باید کوزه را درون ظرفی نسبتاً گود قرار دهید تا فرش یا میزتان خیس نگردد.

یک نکته مهم

هنگامی‌که کوزه را خریداری کرده‌اید، گردوغبار موجود در هوا طی زمانی به دلیل نفس کشیدن سفال بین منافذ آن جای می‌گیرد بنابراین دو یا سه روز اول آبی زردرنگ در ظرف زیرین کوزه جمع می‌شود.

به یاد داشته باشید هر مقداری که در ظرف زیرین جمع می‌گردد آبی تازه درون کوزه بریزید تا به‌طور طبیعی سرتاسر سفال شسته شود.

پس از گذشت این چند روز می‌توانید از آب کوزه سفالی نوش جان فرمایید.

4- لیوان سفالی و یا چوب‌پنبه بهترین انتخاب برای پوشش سر کوزه است.کافیست لیوان سفالی را به‌صورت برعکس به‌گونه‌ای که سر کوزه را کاملاً در خود پنهان کند قرار دهید، و یا در صورت تمایل یک چوب‌پنبه بر سر آن فرو نمایید، فقط بزرگی چوب‌پنبه باید به‌قدری باشد که به‌راحتی نیمی از آن درون و نیمی دیگر بیرون از سر کوزه باشد تا از ورود هر نوع آلودگی و گردوغبار به داخل آن جلوگیری گردد.

بر اساس تحقیقات آقای دکتر روا زاده آبی که از عمل نیمه تراوایی کوزه خارج می‌گردد پس از گذشت سه روز متوالی استفاده از کوزه و عبور مداوم آب از منافذ سفال و درواقع شستشوی کامل آن قابل آشامیدن است حتی خاصیت درمانی بیشتری نسبت به آب درون کوزه دارد، در اصل یک تصفیه کننده طبیعی و پرفایده‌ای که بر ارزشمند بودن و بی‌نظیری این وسیله زنده و نفس دار شهادت می‌دهد.

 

کوزه سفالی یک تزئینی ساده اما تأثیرگذار

دکوراسیون‌های امروزی خانه‌ها مملو از اثاثیه و شلوغی تزئینات است روشی که از نظر طب دکوراسیون صدمه شدیدی بر چشم‌ها، روح و روان وارد می‌نماید بماند که محیط داخلی منزلتان را برای کودکان خفقان‌آور می‌کنید و چه کتک‌ها که فرزندانتان به دلیل شکستن وسایل تزئینی می‌خورند.

یکی از خصوصیات فوق‌العاده کوزه رنگ خنثی و دلنشین آن است.رنگ خاکی کوزه سفالی یک خنثی کننده قوی برای رنگ‌های نامتعارف و شلوغی دکوراسیون است که سبب استراحت چشم‌ها می‌گردد به شرطی که قدری از مجسمه‌ها و گلدان‌های تزیینی خود، بکاهید و از کوزه سفالی بهره‌مند شوید.کوزه سفالی گلدانی بسیار مناسب برای گلهای شاخه بریده و تمامی نباتات می‌باشد زیرا علاوه بر شاداب نگه داشتن گل و افزایش عمر آن از نظر زیبا شناختی رنگ خاکی کوزه هارمونی دلپذیری را به وجود می‌آورند.علاوه بر کوزه‌های سفالین برای نگهداری آب سفال‌هایی هستند که بر بدنه‌شان حفره‌هایی بسیار هنرمندانه ایجاد شده است که باید بگویم به‌عنوان یک چراغ‌خواب و یا آباژور سنتی جانی دوباره به دکوراسیونتان خواهد بخشید، کافیست یک منبع نوری درون آنها بگذارید خصوصاً اگر لامپی را که مورد استفاده قرار می‌دهید دارای سوئیچ گردان نوری باشد بدین گونه می‌توانید با تنظیم نور آن محیطی رمانتیک و دلپذیر به وجود بیاورید.اگر خانه تقریباً بزرگی دارید و تصمیم گرفته‌اید آب‌نمایی در پاسیو و یا گوشه‌ای از فضای داخلی منزلتان خریداری و نصب نمایید...

 

بهترین گزینه ممکنه برای شما آب‌نما به سبک کوزه سفالی می‌باشد بدین‌صورت با یک تیر چند نشانه به هدف می‌زنید:

1- خنکی و هوای مطبوعی که توسط آب‌نما به سبک کوزه سفالی ایجاد می‌شود چندین برابر آب‌نماهای معمولی است.

2- رنگ خاکی سفال تداعی کننده رنگ طبیعت است.

3- عطر خاص و ملموس آب‌نما به سبک کوزه سفالی همیشگی است و در محیط اطرافش به‌خوبی استشمام می‌شود و خبری از بوی نامطبوع آب‌نماهای معمولی که پس از گذر زمانی به آن دچار می‌شوند نیست.

4- خود کوزه یک تصفیه کننده طبیعی است و نیازی به دستگاه تصفیه و بوگیر آب‌نما نخواهد بود.

5- یک طراح، با کمی ذوق و سلیقه و کمی نورپردازی حرفه‌ای می‌تواند توسط آب‌نما تابلویی سه‌بعدی، زیبا و چشم‌نواز را به تصویر بکشد تا روح و جانتان جلا یابد و دیده‌هایتان تسکین یابند.

6- اگر کمی دقت و تمرکز نمایید حتی موسیقی آب‌نما به سبک کوزه سفالی دلنوازتر و شنیدنی‌تر از آب‌نماهای معمولی است.

7- حس طبیعت در دکوراسیون‌تان منتقل می‌شود و جو خانه دلپذیرتر می‌گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان