متخصص تغذیه

تقریبا می توان گفت که اکثر افراد یک یا چندبار در عمر خود به متخصص تغذیه مراجعه کرده اند. برخلاف ذهنیت عمومی که تنها دلیل مراجعه به متخصص تغذیه دریافت رژیم لاغری می باشد

متخصص تغذیه

متخصص تغذیه کیست و چه وظایفی دارد موضوعی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. تقریبا می توان گفت که اکثر افراد یک یا چندبار در عمر خود به متخصص تغذیه مراجعه کرده اند. برخلاف ذهنیت عمومی که تنها دلیل مراجعه به متخصص تغذیه دریافت رژیم لاغری می باشد، در موارد دیگری مانند رژیم کنترل بیماری، رژیم چاقی، رژیم بارداری و... نیز می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد. در این مقاله در مورد تمام علت های مراجعه به متخصص تغذیه و وظایف وی صحبت خواهیم کرد.

  1. متخصص تغذیه کیست؟
  2. متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟
  3. مراجعه به متخصص تغذیه چه مزایایی دارد؟
  4. در چه مواردی می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد؟

متخصص تغذیه کیست؟

ذهن سالم در بدن سالم، جمله ای است که تمام ما از دوران کودکی در مورد اهمیت تغذیه و حفظ سلامت بدن با مصرف غذاهای سالم شنیده ایم. تغذیه سالم برای هر فرد با توجه به شرایط متفاوت است. به عنوان مثال تغذیه سالم برای یک بیمار دیابتی با تغذیه افراد سالم متفاوت است، ساده ترین راه برای برخورداری از تغذیه ای سالم و دائمی رعایت یک رژیم غذایی مناسب است که از طریق مراجعه به یک متخصص تغذیه قابل دریافت می باشد.

متخصص تغذیه کیست

یکی از مهم ترین مسائل برای حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بروز بیماری ها رعایت تغذیه سالم و اصولی است. تمام مواد غذایی مصرفی روزانه جزئی از تغذیه افراد محسوب می شوند، این مواد از نظر ارزش غذایی و تاثیری که در سلامتی بدن دارند در یک جدول به نام هرم غذایی گنجانده شده اند. غذاهایی که به طور روزمره مصرف می شود باید براساس هرم غذایی انتخاب شود و غذاهای سالم تر که سهم بیشتری در هرم دارند مانند میوه و سبزیجات با غذاهایی که مصرف زیاد آن ها می تواند ایجاد بیماری کند جایگزین شوند. این برنامه ریزی و شناخت جزئیات مواد غذایی برای تمام افراد کار ساده ای نیست اما افرادی وجود دارند که در زمینه علم تغذیه و ارزش های مواد غذایی تحصیل کرده و دانش لازم برای برنامه ریزی صحیح را داشته و این کار برای آن ها ساده تر است. به این افراد متخصص تغذیه گفته می شود.

متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

مانند تمام مشاغل متخصص تغذیه نیز وظایف مختلفی دارد. اصلی ترین وظیفه متخصص تغذیه ارائه رژیم غذایی سالم و مناسب برای بیمار است اما برای تنظیم بهترین رژیم و نتیجه گیری از آن متخصص تغذیه وظایف دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آزمایش و بررسی وضعیت بیمار

اولین وظیفه متخصص تغذیه که در واقع اولین مرحله برای دریافت و برخورداری از یک رژیم مناسب نیز می باشد ارائه یک سری آزمایشات برای بررسی وضعیت بیمار است. به عنوان مثال در صورتی که بیمار به چاقی مبتلا باشد متخصص تغذیه باید آزمایشات مختلف مانند غدد را از بیمار درخواست کند تا ابتدا از سلامت اندام های داخلی و تعادل هورمونی بدن بیمار اطمینان حاصل کند تا رژیم غذایی با وضعیت بیمار بیشترین تناسب را داشته باشد. بررسی اختلالات، کمبود ویتامین ها، وضعیت قند و... همگی پیش از تنظیم رژیم باید انجام شده و حائز اهمیت است. 

تنظیم رژیم غذایی

وظیفه بعدی که اصلی ترین وظیفه متخصص تغذیه نیز می باشد تنظیم یک رژیم غذایی مناسب وضعیت بیمار است. بعد از بررسی آزمایشات و نتیجه گیری از آن ها رژیم باید متناسب با شرایط و هدف بیمار تنظیم شود. به عنوان مثال رژیم بیمارانی که قصد بارداری و تعیین جنسیت را دارند با رژیم بیمارانی که جراحی معده داشته اند متفاوت می باشد، بنابراین در تنظیم یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر نتایج حاصل از آزمایش ها، دلیل و نیاز بیمار به رژیم نیز حائز اهمیت می باشد.

پیگیری روند اجرای رژیم

در نهایت متخصص تغذیه موظف است که روند اجرای رژیم را پیگیری کند. به این منظور معمولا هر 2 تا 3 هفته یکبار توسط پزشک وقتی برای بیمار مشخص می شود که در آن تغییرات سلامت بیمار و روند اجرای رژِیم بررسی می شود، به عنوان نمونه می توان بررسی تغییرات وزنی بیمار در رژیم چاقی و لاغری را مثال زد.

 

مراجعه به متخصص تغذیه چه مزایایی دارد؟

مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت رژیم غذایی و انجام آن زیر نظر پزشک مزایای زیادی دارد. مهم ترین مزایای مراجعه به متخصص تغذیه در ادامه بیان شده است.

برخورداری از رژیم اصولی

مزیت اول مراجعه به متخصص تغذیه دریافت رژیمی مناسب و اصولی است، هرچند بسیاری از افراد ترجیح می دهند ابتدا به سراغ رژیم های رایگان یا خودسرانه بروند اما مشکلات مختلف این رژیم ها مانند زخم معده و ضعف های شدید باعث می شود که در نهایت مراجعه به متخصص تغذیه الزامی شود. با دریافت رژیم از متخصص تغذیه می توان از همان ابتدا، بدون بروز مشکلات خاص به نتیجه گیری رسید.

افزایش انگیزه

مزیت دیگر مراجعه به متخصص تغذیه افزایش انگیزه است. یکی از مسائلی که مانع ادامه رژیم غذایی می شود از بین رفتن انگیزه بیماران است. به خصوص در افرادی که به چاقی مبتلا بوده و رژیم را به منظور کاهش وزن مورد استفاده قرار می دهند بی انگیزگی عامل مهمی در نیمه کاره گذاشتن اجرای رژیم است که به منظور برطرف کردن آن مراجعه به یک متخصص تغذیه مفید می باشد.

اجرای بدون مشکل رژیم

در نهایت با دریافت رژیم از طریق متخصص تغذیه و اجرای آن زیر نظر متخصص مشکلات رژیم خودسرانه به وجود نخواهد آمد و در صورت بروز هرگونه مشکل یا ضعفی در روند اجرای رژیم اقدامات لازم برای درمان به موقع انجام می شوند.

در چه مواردی می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد؟

هرچند رایج ترین علت مراجعه به متخصص تغذیه دریافت رژیم غذایی برای چاقی و لاغری است اما رژیم های دیگری نیز وجود دارند که با مراجعه به پزشک تغذیه قابل دریافت می باشند. از دیگر دلایل مراجعه به متخصص تغذیه  می توان به دریافت رژیم بعد از عمل های جراحی اشاره کرد، به خصوص جراحی هایی مانند معده یا پانکراس به منظور بهبودی سریع تر نیازمند رعایت یک رژیم اصولی در دوران نقاهت هستند که از طریق مراجعه به متخصص تغذیه قابل دریافت می باشد. همچنین برای افزایش قد، تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری، زایمان ساده تر و بارداری بدون مشکل و... نیز می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان