همه چیز درباره کلسترول خون (۲)

بخش دوم- در سالهای اخیر راجع به کلسترول مطالب زیادی در روزنامه‌ها، مجله‌ها و حتی فیلم‌ها شنیده‌اید. علی‌رغم این موضوع هنوز افراد زیادی هستند که نمی‌دانند کلسترول چیست و چگونه بر روی سلامتی اثر می‌گذارد.

همه چیز درباره کلسترول خون (2)

در هر حال چربی در رژیم غذایی برای رشد کودکان لازم و ضروری است افزایش کلسترول خون اهمیت اساسی در ایجاد حملات قلبی و سکته‌ مغزی دارد. مهم‌ترین عوامل خطرساز در ایجاد بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی عبارتند از: کشیدن سیگار، فشارخون بالا، فقدان فعالیت‌های بدنی، افزایش وزن بیش از حد که برای پیشگیری و کنترل بیماری بهترین عملکرد، نکشیدن سیگار، کنترل فشارخون، ورزش منظم و روزانه و کنترل وزن است.

اندازه‌گیری کلسترول

اگر به‌طور مرتب به پزشک مراجعه کنید، پزشک توسط آزمایش خون، میزان کلسترول شما را اندازه‌گیری می‌کند معمول‌ترین معیارهایی که اندازه‌گیری می‌شود، شامل:  کلسترول تام یا کلسترول توتال  کلسترول LDL  کلسترول HDL  تری‌گلیسرید

تفسیر نتایج آزمایش‌ها

کلسترول تام خون، نشان‌دهنده‌ی این است که میزان کل کلسترول خون شما چه مقدار است. اگرچه میزان کلسترول HDL و LDL، مهم است؛ با این وجود نسبت کلسترول HDL و LDL از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نتیجه‌ آزمون کلسترول خون ممکن است شما را دچار سردرگمی کند. تمام اعدادی که نشان‌دهنده‌ی میزان کلسترول است در یکی از سه گروه زیر طبقه‌بندی می‌شود.

گروه اول: سطح کلسترول خون در محدوده‌ی طبیعی قرار دارد. وضعیت انواع کلسترول در این دسته از افراد عبارت است:

اجازه ندهید دیگران باعث نگرانی شما شوند

اگر نتایج آزمایش خون خود را گرفتید و کلسترول بالاتر از میزان طبیعی بود مضطرب نشوید! سطح کلسترول از یک جلسه‌ی معاینه تا جلسه‌ی بعد کمی تغییر می‌یابد. در نتیجه به خاطر داشته باشید که سطح کلسترول با گذشت زمان تغییر می‌کند اگر سطح کلسترول خون در محدوده‌ی طبیعی باشد، پنج سال بعد نیز این آزمایش را تکرار کنید.

اگر نتیجه آزمایش، سطح کلسترول را بالاتر از حد طبیعی نشان داد، آزمایش خون را باید به دفعات بیشتر انجام دهید.

راجع به نتایج اندازه‌گیری تری‌گلیسیرید

شاخص اندازه‌ تری‌گلیسیرید به‌طور کامل مشخص نیست به هر حال اگر سطح کلسترول خون بالاتر از میزان طبیعی باشد، پزشک ممکن است مطالعات بیشتری انجام دهد. تری‌گلیسیرید بالا با مصرف الکل، وزن بیش از حد و کنترل نامطلوب بیماری قند ارتباط دارد. تمام شرایط فوق برای سلامتی خطرساز است. کاهش وزن، عدم مصرف الکل و بهبود سطح قندخون می‌تواند سبب شود که تری‌گلیسیرید به حد طبیعی برگردد.

اکنون که سطوح مختلف کلسترول را می‌دانید

اگر سطح کلسترول به پایین‌تر از حد طبیعی نزول کرد، خوش‌حال باشید! بهتر است بدانید روزانه چه مقدار چربی مصرف می‌کنید، اگر این میزان بالا است (بیش از 90گرم در روز برای مردان یا 65 گرم در روز برای زنان) باید میزان چربی دریافتی را کاهش دهید. کاهش مصرف چربی به‌خصوص چربی‌های اشباع نه تنها راه خوبی برای کنترل سطح کلسترول است، بلکه باعث ایجاد یک وضعیت سلامت در فرد می‌شود.

اگر از لحاظ میزان کلسترول خون در گروه دوم قرار دارید، تمامی اعمال توصیه شده را به خوبی انجام دهید و نگران نباشید. سطح کلسترول خون تا حدی با ژن‌هایی که از والدین خود به ارث برده‌اید، ارتباط دارد و تا حدودی نیز مربوط به چگونگی عملکرد کبد است. بنابراین بعضی از افراد هستند که رژیم غذایی پرچرب مصرف می‌کنند اما سطح کلسترول بالا ندارند. باید بدانید خطر حمله‌ی قلبی در شما که کلسترول خونتان بالاتر از حد طبیعی است دو برابر افرادی است که کلسترول خون در حد طبیعی دارند.

اگر سطح کلسترول خارج از حد طبیعی باشد، در این صورت باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها سطح کلسترول خون را مجدداً به حالت طبیعی برگردانید. در بعضی افراد ممکن است تغییر ساده در رژیم غذایی مورد نیاز باشد. در افرادی که سطح کلسترول خونشان با رژیم غذایی پایین نمی‌آید، این افراد نیاز به مصرف دارو دارند.

چربی و کلسترول موجود در غذا

به‌طور طبیعی در بعضی از غذاها کلسترول وجود دارد. ما این غذاها را غذاهای حاوی کلسترول می‌نامیم. چربی‌ها به خصوص انواع اشباع شده در رژیم غذایی نسبت به چربی طبیعی موجود در غذاها اثر بیش‌تری بر روی کلسترول خون دارند. همانند کلسترول که انواع خوب و بد دارد، چربی‌ها نیز خوب و بد دارند.

همچنین غذاها می‌توانند شامل چربی‌های اشباع (چربی‌های بد) یا چربی‌های غیر اشباع (چربی‌های خوب) باشند. چربی‌های اشباع کلسترول خون را بالا می‌برند. در واقع دریافت زیاد چربی‌های اشباع در رژیم غذایی، علت اصلی افزایش سطح کلسترول خون است. از طرف دیگر چربی‌های غیر اشباع باعث افزایش سطح کلسترول نمی‌شود.

انواع چربی‌ها

چربی‌های اشباع: چربی‌های بد یا خوب ممکن است ذهن شما را مغشوش کند، اما یک روش آسان برای شناسایی انواع چربی‌ها این است که چربی‌های اشباع در درجه‌ی حرارت اتاق جامد هستند. منابع این نوع چربی شامل منابع حیوانی: گوشت قرمز، پوست مرغ، شیر پرچرب و فرآورده‌های آن نظیر خامه، کره و پنیر است. منابع گیاهی، شامل:‌روغن خرما، روغن نارگیل و روغن‌های نباتی جامد نیز جزء چربی‌های اشباع است.

چربی‌های غیر اشباع: چربی‌های غیر اشباع چربی‌های خوب نام‌گذاری می‌شوند. این چربی‌ها در دمای معمولی اتاق به صورت مایع هستند دو نوع چربی غیر اشباع وجود دارد؛ چربی‌های غیر اشباع با چند اتصال و چربی‌های غیر اشباع با یک اتصال. چربی‌های غیر اشباع با چند اتصال در روغن گیاهی (چربی نباتی مایع) یافت می‌شود که منابع آن شامل: ذرت، کنجد، آفتاب‌گردان و دانه‌های سویا است. این نوع چربی‌ها در ماهی نیز یافت می‌شود که در افزایش چربی خون نقش ندارند؛ بنابراین برای سلامتی مضر نیست.

چربی‌های غیر اشباع با یک اتصال در روغن بادام زمینی، روغن خردل و روغن زیتون وجود دارد. این چربی‌ها باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود و کمک می‌کند که سطح طبیعی HDL (کلسترول خوب) در بدن حفظ شود.

برای خواندن بخش اول- همه چیز درباره کلسترول خون- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- همه چیز درباره کلسترول خون- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان