وبلاگ مشرق

مشکل مردم شمایید نه فضای مجازی! / مردی که به کسب و کار اینترنتی رونق داد

لیدر اصلاح‌طلبان در حالی اقدام به موج‌سواری بر حاشیه‌های طرح مجلس برای صیانت از فضای مجازی کرده که شخص او علت‌العلل مشکلات عمده این روزهاست و کسی منتظر او نبوده است

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مردی که به کسب و کار اینترنتی رونق داد...

مشکل مردم شمایید نه فضای مجازی! / مردی که به کسب و کار اینترنتی رونق داد

محمد خاتمی، حامی رئیس‌جمهور روحانی و لیدر اصلاح‌طلبان اخیراً در یادداشتی که سایت جماران آنرا منتشر کرد به طرح مجلس برای صیانت از فضای مجازی اعتراض کرد.

خاتمی در این یادداشت نوشته است: ‌آنچه این روزها در مجلس گذشت و می‌گذرد علاوه بر ناسازگاریِ آن با حقوق مدنی و شهروندی و شرایط حکمرانیِ خوب، باید گفت در این وانفسای زندگی و بی‌کاری و فشارهای سنگین که بر مردم وارد آمده و موجب ناامیدی و بی‌کاری وخشم انبوهی از آنان شده است، آنچه از این تصمیم نادرست و دارای هزینه سنگین مادی و معنوی حاصل خواهد شد، نه کارساز است و نه مفید. تنها نتیجه فوری آن پوشاندن ناتوانی در یافتن و ارائه راه‌های منطقی و معقول برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم است و موجب بیکاری انبوهی از نیروهای کارآمد و بازماندن از خدمت‌رسانی به مردم است. ‌

او می‌افزاید: خوشبختانه بسیاری از مردم، نخبگان و افراد صاحب نظر، خیرخواه و مسؤول از همهٔ جریان‌ها و جناح‌ها حتی در خود مجلس مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.‌

در یادداشت این فرد همچنین می‌خوانیم: ‌امیدواریم مجلس با شناخت درست واقعیت و جستجوگری برای راه‌های مناسب بهبود بخشیدن به امور و گوش فرادادن به ندای خیرخواهانه بخش قابل توجهی از مردم از این طرح که با روح قانون اساسی مغایر است و در کوتاه مدت حاصل آن نارضایتیِ به حقِّ مردم و خللِ بیشتر در زندگیِ تحت‌فشار آنان است و هزینه‌های بی‌فایده، بلکه پرضرر برای کشور و ملت و دولت دارد منصرف شود و مسؤولان عالی‌رتبه برای جلوگیری از افزایش فاصلهٔ میان مردم و مسؤولان چاره‌ای بیندیشند.[1]

***

*طرح مجلس برای صیانت از فضای مجازی، مورد اقتراح قرار گرفته است و فارغ از خوب یا بد بودن طرح، کارشناسان در حال بحث پیرامون آن هستند.

بماند که عقلانیت نظارت بر فضای مجازی در هر حاکمیتی محرز است. اگرچه قانون را باید اصولی نوشت و با پیوست‌های لازم اقناعی اجرا کرد.

در این میان اما کسی منتظر امثال لیدر اصلاح‌طلبان که سبب‌ساز مشکلات مردم، فتنه و تحریم انتخابات است، نیست!

آقای خاتمی هم‌اکنون در جایگاه متهم ردیف اولی است که مشکلات فعلی ثمره "تَکرار می‌کنم" اوست و مسئولیت او حتی از آقای روحانی هم بیشتر است.

چنین کسی البته بایستی راجع به اتهام خود مسئولیت‌پذیری داشته باشد نه اینکه به بهانه یک مسئله کارشناسی اقدام به فرافکنی کند و خود را دلسوز مشکلات مردم جلوه دهد.

پر واضح است که اگر لیدر اصلاح‌طلبان و انتخاب غلطی که 8 سال در دامن رأی مردم گذاشت، نبود؛ امروز بخش کمتری از مردم نیاز به کار و امرار معاش در اینترنت داشتند و معیشت عده کمتری از مردم آنچنان دچار تخریب می‌شد که به فضای مجازی وابسته شود.

***

مشکل مردم شمایید نه فضای مجازی!

مشکل مردم شمایید نه فضای مجازی! / مردی که به کسب و کار اینترنتی رونق داد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی طی اظهاراتی در افتتاحیه مسابقات ملی مهارت در کنایه به طرح مجلس برای صیانت از فضای مجازی با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوری‌هایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی‌توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به فعالیت اقتصادی چندین میلیون ایرانی در فضای مجازی و اینترنت، ادامه داد: اینترنت از مواضع آشکار عدالت خواهی در کشور است تا جایی که یک روستایی در منطقه خاش در سیستان بلوچستان با استفاده از اینترنت و ایجاد کسب و کار توانسته کالاهای خود را با جلب مشتری به سراسر دنیا بفروشد که این مهم از مزایای بسیار زیاد گسترش اینترنت و پهنای باند در کشور است که با تلاش های دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: اگر اینترنت، پهنای باند و امکانات و زیرساخت های فضای مجازی در این دولت توسعه نیافته بود کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شد. اگر پهنای باند در کشور ایجاد نمی شد 14 میلیون دانش آموز، 900 هزار معلم، 4 میلیون دانشجو و اساتید دانشگاه نمی‌توانستند از طریق شبکه‌های مجازی و همچنین شبکه شاد در آموزش و پرورش کلاس‌ها و آموزش های خود را برقرار کنند.

این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: در حال حاضر 20 میلیون خانوار با بهره گیری از فضای مجازی و اینترنتی می‌توانند وام قرض الحسنه دریافت و یا خرید الکترونیکی داشته باشند. دنیای مجازی و اینترنت و اقتصاد مرتبط با این بخش دنیای متفاوتی خواهد بود.[2]

*اظهارات جهانگیری در حالی است که منطقا و علی‌القاعده محتوای طرح نمایندگان مجلس این نیست که بخواهند با تصویب یک قانون، معاش مردم را مختل کنند و یا معیشت آن روستایی شریف را از بین ببرند.

این منطق آشکار هنگامی که در کنار توضیحات رئیس مجلس پیرامون این طرح مبنایی [3] قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که آقای جهانگیری عملا خود را به آن راه زده و یا در احتمال قوی‌تر قصد مظلوم‌نمایی در پایان یک کارنامه مشحون از ناکارآمدی و سیاه‌نمایی دارد.

باید به آقای جهانگیری متذکر شد معیشت آن روستایی شریف شهرستان خاش و آنهمه معلم و دانش‌آموز و شهروند را هیچکس به اندازه دولت روحانی - جهانگیری نمی‌توانست با آنهمه گرانی و سیاه‌نمایی مختل کند.

دولت آقای جهانگیری آنجا که می‌توانست جلوی گرانی‌ها را بگیرد و بر بازار نظارت کند اما نکردند و گفتند نمی‌توانیم! [4] و آنجا که می‌توانستند ذهن مردم را آرام نگه دارند اما بر آتش اغتشاشات دمیدند و با اینکه مقام دولتی بودند اما اظهار کردند که ایران در "شرایط ته دره" قرار دارد! [5]

اکنون نیز اعتراض به یک طرح از هرکس مسموع باشد از آقای جهانگیری و اعضای دولت ناکارآمد روحانی مسموع نیست...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1519442

2_ https://www.isna.ir/news/1400050905810/

3_ mshrgh.ir/1252140

4_ mshrgh.ir/956156

5_ mshrgh.ir/818894

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان