بررسی یک صنعت بورسی نشان می‏دهد

پالس‏‌های مثبت جهانی به صنعت سرب و روی

علی اسکینی / تحلیلگر ارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن محمدعلی کریمی/ کارشناس واحد تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن گزارش حاضر به بررسی صنعت تولید دو فلز روی و سرب می‌پردازد

11

روی، فلزی به رنگ سفید متمایل به آبی است که بر اثر واکنش با رطوبت هوا تیره‌رنگ می‌شود و در حین احتراق رنگ سبز براقی تولید می‌کند. این فلز بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورد استفاده در دنیا است. آلیاژهایی که عنصر روی در آنها قرار می‌گیرد، از قرن‌ها پیش مورد استفاده بوده‌اند. کالاهای برنجی که به 1000 تا1400 سال پیش بازمی‌گردند در فلسطین پیدا شده‌اند و اشیای زینکی با 87 درصد روی در ترانسیلوانیای ماقبل تاریخ یافت شده‌اند. استخراج و تصفیه روی ناخالص هزار سال پیش از میلاد مسیح در هند و چین صورت می‌گرفت. روی با اکسیژن و دیگر غیرفلزات ترکیب می‌شود و با اسید رقیق واکنش نشان می‌دهد. این فلز مانند فلزات دیگر به‌آرامی واکنش نشان می‌دهد. حدود 55 درصد از موارد استفاده روی در آلیاژهای مختلف از جمله برنج و فولاد گالوانیزه و آبکاری الکتریکی فولاد است. روی برای آبکاری الکتریکی فلزها استفاده می‌شود تا از زنگ‌زدگی آنها جلوگیری کند. همچنین این فلز به‌طور گسترده در صنعت خودروسازی و ریخته‌گری تحت فشار (دایکست) استفاده می‌شود. روی لوله‌ای به عنوان قسمتی از محتوی باتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این فلز در تولید ظروف، صنایع نظامی، خودروسازی، کشتی‌سازی و باتری‌سازی استفاده می‌شود. برنج به خاطر استحکام و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی کاربردهای وسیعی دارد. از آنجا که آلیاژ برنج در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد، می‌توان از آن در بسیاری از صنایع استفاده کرد.

  روش تولید

محصول استخراج‌شده از معادن کانسنگ روی، پس از یک‌سری عملیات خردایش و پرعیارسازی، به‌ویژه روش فلوتاسیون تبدیل به کنسانتره روی می‌شود. استخراج روی از کنسانتره آن به دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی صورت می‌گیرد. روش هیدرومتالورژی روی به طریقه تانک کیچینگ طی مراحل زیر صورت می‌پذیرد. برای آماده‌سازی کنسانتره روی، در این بخش از عملیات، کنسانتره روی به شکلی درآورده می‌شود که به‌راحتی در حلال مناسب (اسیدسولفوریک) حل شود. این امر توسط عملیات تسویه و تکلیس صورت می‌پذیرد. در روش پیرومتالوژی نیز استخراج فلز روی با استفاده از کربن در کوره‌های خاصی انجام می‌شود. در نهایت روی کاتدی به دست آمده از این مراحل، وارد مرحله ذوب و شمش‌ریزی می‌شود.

  نگاهی به صنعت روی در جهان

کل ذخایر روی  موجود در جهان در سال 2020، معادل 250میلیون تن برآورد شده است. در این بین استرالیا 30درصد، چین 19درصد و مکزیک 10 درصد از این ذخایر را در اختیار دارد.   حجم استخراج فلز روی در سال 2020، بالغ بر 2/ 12میلیون تن و حجم تولید و مصرف این فلز به ترتیب 7/ 13 و 2/ 13میلیون تن ثبت شده است. در نمودار «2» ارقام مربوط به میزان استخراج، تولید و مصرف فلز روی در سال‌های اخیر نشان داده شده‌ است.   در دنیا بیشترین سهم از تولید فلز روی متعلق به چین است که حدود یک‌سوم از تولید جهانی را در اختیار دارد و پس از چین، پرو و استرالیا قرار می‌گیرند. در میان شرکت‌های تولیدکننده روی، شرکت

«Korea Zink» با حجم تولیدی بیش از 2/ 1میلیون تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده روی است.   بزرگ‌ترین مناطق مصرف‌کننده روی در جهان نیز به‌ترتیب چین با سهم 48درصد، اروپا با سهم 17 درصد و آمریکا با سهم 6درصد هستند. ارزش تجارت جهانی در سال 2019 حدود 18میلیارد دلار بوده است. در نمودارهای 3 و 4 بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده و واردکننده‌ روی نشان داده شده‌اند.

  عوامل موثر بر قیمت روی

عوامل موثر بر قیمت روی را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد: دسته اول، قیمت مواد اولیه و دسته دوم سطح موجودی انبار روی است. چشم‌انداز عرضه و تقاضای جهانی این فلز به‌ترتیب دسته‌های سوم و چهارم و چشم‌انداز اقتصاد جهانی پنجمین دسته از این عوامل هستند. پیش‌بینی توازن عرضه و تقاضای روی در نمودار 5 نشان داده شده است.  در نمودار 6 یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت روی، یعنی میزان رشد اقتصاد جهانی نشان داده شده است. این رشد در سال 2020 به‌واسطه‌ همه‌گیری کرونا پس از مدت‌ها منفی شد و پیش‌بینی می‌شود در انتهای سال 2022 شاهد رشد مثبت 4درصدی در اقتصاد جهانی باشیم.

 سطح موجودی انبارها یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت روی است. مطابق عوامل فوق، پیش‌بینی قیمت روی، طبق گزارش‌های دو نهاد معتبر (بانک جهانی و انجمن سرب و روی) به‌صورت نمودار 7 آمده است.  

از دیگر عوامل تحریک قیمت می‌توان به پول ارزان بانک‌های مرکزی و بسته اقتصادی حدود 9/ 1تریلیون دلاری، کاهش عرضه و تعطیلی بسیاری از معادن در یک سال اخیر، امید به رشد اقتصادی بعد از کرونا و تداوم رشد تولیدات صنعتی بیشتر و مصرف انرژی و مواد اولیه به همان میزان اشاره کرد. دست‌اندازهای قیمت نیز مواردی همچون اختلاف بین بهای تمام‌شده و نرخ‌های فروش تولیدکنندگان، حساسیت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نسبت به رشد قیمت‌ها و افت شدید قیمت‌ بعد از دوره‌های رشد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان