لیگ برتر فوتبال، خالی و خالی‌تر می‌شود

کوچ ستارگان

دنیای اقتصاد : تنها ۴۸ ساعت پس از پایان لیگ بیستم فوتبال، محمدحسین کنعانی‌زادگان قرارداد رسمی‌اش را با باشگاه الاهلی قطر امضا کرد

   چرا می‌روند؟

دلایل مهاجرت بازیکنان متنوع است. به طور عمده اما می‌توان به دو عامل تلاش برای کسب منافع مالی یا کوشش برای پیشرفت فنی اشاره کرد. البته امروز که قیمت ارز سر به فلک کشیده، هر دوی اینها با هم تلفیق شده است. شاید 10 یا 15 سال پیش زمانی که یک باشگاه اروپایی به بازیکن ایرانی 100‌یا‌200 هزار دلار پول می‌داد، باشگاه‌های ایرانی توان پرداخت بیش از این دستمزد را داشتند، اما امروز عملا این‌طور نیست و بازی در خارج از کشور، حتی با چنین ارقام نازلی هم مقرون به صرفه است. این وسط بیشتر از همه تکلیف بازیکنانی که راهی قطر می‌شوند مشخص است. همین آقای کنعانی‌زادگان در نامه خداحافظی‌اش با پرسپولیسی‌ها نوشته بود باید به فکر آینده خانواده‌اش باشد؛ دقیقا همان حرفی که سروش رفیعی و بشار رسن هم زدند. بین آنهایی که به اروپا می‌روند اما رگه‌های فنی پررنگ‌تری به چشم می‌خورد. به عنوان مثال پیام نیازمند واقعا در پی این است که در فوتبال اروپا رشد کند و در تیم ملی جایگاه در‌خوری پیدا کند.

   چه کسانی می‌روند؟

چنان که گفتیم محمدحسین کنعانی‌زادگان رسما به الاهلی قطر پیوست. قرارداد او مثل شجاع خلیل‌زاده دو ساله است و دست‌کم تا پایان این مدت به ایران باز نخواهد گشت. در پرسپولیس همچنین قرارداد قرضی شهریار مغانلو هم به پایان رسیده و او در اختیار باشگاه سانتاکلارا است. به این ترتیب فعلا فقط باشگاه پرتغالی می‌تواند درباره این مهاجم تصمیم بگیرد. از بین چهار بازیکن وداع‌کرده با سپاهان هم پیام نیازمند راهی پورتیموننزه پرتغال شده، احسان حاج‌صفی به آ.‌ا.‌ک یونان پیوسته و محمد محبی هم هنوز نام باشگاه بعدی‌اش را فاش نکرده است. استنلی کی‌روش اما بازیکنی بود که پس از افت عملکردش در لیگ بیستم و با توجه به هزینه‌های بالای ارز، باشگاه او را نخواست. دقیقا به همین دلیل استقلالی‌ها هم روی نام شیخ دیاباته و هروویه میلیچ خط قرمز کشیدند. به این ترتیب تا همین‌جا رکورددار کلین‌شیت در لیگ نوزدهم و آقای گل‌های لیگ هجدهم و نوزدهم را برای فصل بعدی از دست داده‌ایم. در استقلال البته بحث جدایی مهدی قائدی بسیار جدی است و احتمال قابل توجهی وجود دارد که او هم راهی فوتبال اروپا شود. فرهاد مجیدی موافقت اولیه‌اش به این منظور را اعلام کرده است. استقلال برای حل مشکلات مالی‌اش روی فروش مهدی قائدی پیش از پایان قرارداد این بازیکن حساب کرده و خود او هم بدش نمی‌آید هر چه زودتر برای پیشرفت راهی فوتبال اروپا شود. در استقلال شایعاتی پیرامون ترانسفر بازیکنانی همچون ارسلان مطهری، فرشید اسماعیلی و... هم به گوش می‌رسد که البته خیلی جدی نیست. با این حال مطمئن باشید یک ماه آینده ترانسفرهای خیلی بیشتری خواهیم داشت که شنیدن خبر‌ بعضی از آنها مخاطب را شوکه می‌کند. به قول معروف؛ ببین پول کجاست!

   تنها فایده‌اش چیست؟

طبیعتا ترانسفر بازیکنان ایرانی به خارج از کشور که اغلب هم به صورت رایگان اتفاق می‌افتد و کیفیت لیگ ایران را پایین می‌آورد، اتفاق چندان مطلوبی نیست. با این حال یکی از فواید این داستان، خالی شدن جا برای استعدادهای جوان و جدید است. امسال در سپاهان بازیکن جوانی مثل یاسین سلمانی خوش درخشید. در همین پرسپولیس اگر هنوز علی علیپور و مهدی طارمی مانده بودند، شاید هیچ‌گاه مجال ظهور و درخشش به امثال مهدی عبدی نمی‌رسید. به هر حال با کوچ ستارگان، جا برای نسل جدید بیشتر و بهتر باز می‌شود و از این جهت باید این ترانسفرهای روزافزون را به فال نیک گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان