ماهان شبکه ایرانیان

ویژه‌های مشرق

شیرزاد: دولت رئیسی چاره‌ای جز امضای برجام جدید ندارد/ عبدی: مجالس عزاداری امام حسین (ع) را تعطیل کنید

بخشی از جریان اصلاح طلب همزمان با آغاز به کار دولت رئیسی، پروژه یأس آفرینی و ناامیدکردن مردم از بهبود اوضاع را کلید زده است. نکته مهم اینجاست که مجریان این پروژه، دقیقا همان بانیان وضع موجود هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** شیرزاد: دولت رئیسی چاره ای جز امضای برجام جدید ندارد

«احمد شیرزاد» نماینده مجلس ششم که اظهاراتش علیه برنامه هسته ای ایران موجب شد که رئیس مجلس ششم از وی با عنوان «صدای رادیو اسرائیل» نام ببرد، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «به‌نظر می‌رسد دولت رئیسی ناچار به امضای برجام منتها با شکل جدید از آن خواهد بود و مجلس نیز ناچار است مهر تایید آن را بزند و این سرنوشت محتوم خواهد شد؛ چراکه جز این راه‌حل، کشور اداره نخواهد شد».

شیرزاد در ادامه نوشت: «اکنون هر دو طرف ایران و آمریکا منافع خیلی جدی در برجام دارند. لغو تحریم‌ها به‌خصوص فروش نفت و تحریم‌های بانکی برای ایران حیاتی است و برای آمریکا نیز توقف توسعه برنامه هسته‌ای ایران خیلی حیاتی است. این توافق‌ قطعا انجام خواهد شد، اما ممکن است که جزئیات شکلی آن تفاوت کند».

شیرزاد: دولت رئیسی چاره‌ای جز امضای برجام جدید ندارد/ عبدی: مجالس عزاداری امام حسین (ع) را تعطیل کنید

رسانه های جریان اصلاح طلب در تلاش هستند تا همچنان اقتصاد کشور و معیشت مردم را برجام گره بزنند. این در حالی است که دلار 32 هزارتومانی دقیقا نتیجه این رویکرد غلط و خسارت بار در 8 سال اخیر بوده است.

اصلاح طلبان 2 ادعای غلط را مدام تکرار می کنند؛ یکی اینکه اگر ما صنعت هسته ای را تعطیل کنیم، تحریم ها لغو می شود و دیگری اینکه اگر ما برجام را احیا کنیم، فتح الفتوح اقتصادی رخ می دهد.

تجربه هشت سال اخیر بیش از پیش ثابت کرد که هسته ای برای آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن صرفا بهانه است. موشکی و منطقه ای و حقوق بشر هم بهانه است.

از سوی دیگر اگر قرار بود که با اجرای برجام از سوی ایران تحریم ها لغو شود، باید در دی ماه 94 و در دولت اوباما و پس از بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای ایران، تحریم ها بالمره لغو می شد و نه تعلیق.

راه حل گشایش اقتصادی در بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه و رونق تولید و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از توان عظیم داخلی است.

هیچ کشوری با امتیازدهی یکطرفه به آمریکا و تروئیکای اروپا به پیشرفت و گشایش اقتصادی نرسیده است.

** عبدی: مجالس عزاداری امام حسین(ع) را تعطیل کنید

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «برگزاری مناسک یا کنترل کرونا؟ » به قلم «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از پیشنهاد آزادی مشروب خواری و آزادی خرید و فروش موادمخدر را مطرح کرده بود، نوشت: «مسوولیت قرارگاه مبارزه با کرونا هشدار پشت هشدار می‌دهند که نظام درمانی در حال استهلاک نهایی است. تصاویر وصل کردن سرم در فضای باز و راهروهای بیمارستانی منتشر می‌شود. کمبود سرم نمکی آشکارا اعلام می‌شود. قیمت داروهای کرونا سر به فلک می‌زند، هیچ چشم‌اندازی از بهبودی این مساله وجود ندارد، تعداد فوتی‌های رسمی به بالای 450 رسیده است... در چنین شرایطی کاشف به عمل آمده است که با دستورالعمل ستاد کرونا... مراسم (عزاداری ماه محرم) برقرار می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «این دستورالعمل‌ها بیهوده و در واقع نامعتبر است...روشن است که اگر مسوولان ستاد کرونا قدرت کافی داشتند، به‌طور قطع این مجالس را ممنوع می‌کردند، تا بلکه این موج بخوابد و اثرات واکسن‌ها به داد مردم برسد. ولی چرا چنین مجوزی را صادر می‌کنند؟ چون مسوولیت دارند، ولی قدرت ندارند. چون عده‌ای دیگر دنبال اهداف خودشان هستند و اجازه تعطیلی هم نمی‌دهند، مرگ و میر مردم هم مشکل آنان نیست».

روزنامه اعتماد در ادامه تاکید کرد: «با یک‌دست شدن سه قوه انتظار می‌رود که از این تناقضات کاسته شود، هرچند این تناقضات هیچگاه در این ساختار صفر نخواهد شد. ولی پرسش این است که به کدام سو خواهد چرخید، به سوی برقراری مناسک یا کاهش مرگ‌ومیر و کنترل کرونا؟ پاسخ به این پرسش سخت است».

شیرزاد: دولت رئیسی چاره‌ای جز امضای برجام جدید ندارد/ عبدی: مجالس عزاداری امام حسین (ع) را تعطیل کنید

سابقه نویسنده این یادداشت و همقطاران وی در طیف افراطیون اصلاح طلب حاکی از آن است که مسئله سلامت مردم و شیوع کرونا صرفا بهانه ای برای این طیف به منظور هجمه به آیین های مذهبی و دینی است.

برای نمونه «محمدتقی فاضل میبدی» فعال اصلاح طلب در شهریور 97 و در مقطعی که هیچ خبری از کرونا نبود- به بهانه ای دیگر- دقیقا همین نظر امروز عباس عبدی را درباره لزوم تعطیل شدن مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) بیان کرده بود.

فاضل میبدی گفته بود: «بیشتر مداحی‌ها و عزاداری‌ها از مسیر اصلی خود خارج شده است. یزید یک نفر است اما جریان ظلم یزیدی وجود دارد. امام حسین (ع) هم یک نفر است، ولی عاشورا یک جریان است و این دو جریان همیشه در تقابل هم هستند و جریانی هم می‌خواهد با تحریف عاشورا از آن منفعت کسب کند. این نوع عزاداری درست نیست و از مسیر خود خارج شده است. علما باید همگی با هم بیانیه داده و نسبت به این نوع عزاداری‌ها واکنش نشان دهند؛  حتی اگر یک سال هم عزاداری‌ها تعطیل شده و نوع عزاداری اصلاح شود، بهتر از این است که این مراسم به این شکل ادامه یابد».

روزنامه اصلاح طلب همدلی نیز در شهریور 98 و همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در مطلبی تأمل برانگیز نوشته بود: «از نظر روانشناسی رنگ‌ها، مشکی حزن و اندوه و افسردگی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث حالت تهوع شود... رنگ سیاه، نماد ظلمت است،  شادی و انبساط خاطر را از بین می‌برد و زمینه خودکشی در افرادی را که در بحران‌اند، افزایش می‌دهد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشته بود: «این رنگ آثار روانی مخربی دارد...تزریق این همه سیاهی به جان فضای عمومی و طبل‌کوبی‌های گوشخراش و آلودگی‌های صوتی و سوءاستفاده از نام حسین بزرگ برای مقاصد دنیوی مبتذل، انحراف از پیام بیدارکننده و عزت بخش عاشوراست... گروه‌هایی مثل طالبان و داعش و جبهه النصره که ریشه وهابی دارند، در رنگ سیاه غوطه می‌خورند و حتا پرچم داعش سیاه است...سیاه‌پوش کردن فضای عمومی بدعتی مخرب در دین است».

همچنین روزنامه اصلاح طلب ابتکار- شهریور 97- در مطلبی مشابه نوشته بود: «در بسترعزاداری‌ها برخی مسائل بهداشتی و شهری نادیده گرفته می‌شود؛ از ترافیک‌های پرحجم که پشت دسته‌های عزاداری ایجاد می‌شود تا استفاده از ظرف‌های یک بار مصرف که سال‌هاست ادامه دارد و هشدارهای پلیس و سازمان‌ها در این باره گویا تاثیری بر این ماجرا ندارد...خانواده‌ها به جای تأمین ناهار و شام برای عزاداران در حرکتی نوین...برای مناطق محروم...کیف و کفش و لباس تهیه کنند».

واقعیت این است که سلامت مردم برای افراطیون اصلاح طلب به هیچ عنوان اهمیت ندارد، که اگر اهمیت داشت نسخه آزادی مشروب خواری و آزادی خرید و فروش مواد مخدر را برای جوانان کشورمان نمی پیچیدند.

مشکل افراطیون اصلاح طلب، اجتماعات مذهبی و حضور نمادهای دینی در عرصه اجتماع و به خصوص مراسم های عزاداری سالار شهیدان است. به عبارت دیگر، مشکل این طیف، «مغناطیس حسینی» است. مغناطیسی که دختر و پسر و پیر و جوان و زرتشتی و ارمنی را به خود جذب می کند.

مردم عزیز و فهیم کشورمان در سال گذشته و علیرغم شیوع کرونا، با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی عزاداری سید و سالار شهیدان را برگزار کرده و دقت مثال زدنی عزاداران حسینی در رعایت پروتکل ها، تحسین وزارت بهداشت و مقامات مسئول را در پی داشت.

** حمله به شعار «ما می توانیم» از سوی حامیان تز «آبگوشت بزباش»

روزنامه شرق که پیش از با تیتر تاریخی «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» سهل اندیشی طیف اصلاح طلب را بیش از پیش عیان کرد، در یادداشتی به قلم «احمد غلامی» نوشت: «باید روزهای قبل از تنفیذ و تحلیف را برای رئیسی ماه‌ عسلی قلمداد کرد که زود سپری شده است. او اینک با برداشتن هر گام پی خواهد برد برداشتن موانع به آن راحتی که تا دیروز می‌پنداشت نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «همان‌گونه که قدرت رسمیت پیدا کرده است، مشکلات نیز رسمیت یافته، واقعی‌تر و بزرگ‌تر از قبل به نظر می‌رسند. بگذریم از اینکه از همین امروز رسانه‌های اصولگرا در ستایش رئیسی قلم زده و شعار «ما می‌توانیم» را تکرار خواهند کرد. شعاری که باعث شد احمدی‌نژاد را گمراه کند تا همه‌چیز را سهل و آسان بگیرد».

شیرزاد: دولت رئیسی چاره‌ای جز امضای برجام جدید ندارد/ عبدی: مجالس عزاداری امام حسین (ع) را تعطیل کنید

متاسفانه جریان اصلاح طلب به توانمندی های عظیم جوانان نخبه و بااستعداد کشورمان هیچ اعتقادی ندارد. برای همین فعالین این طیف مدعی هستند که توانمندی جوانان نخبه ایرانی صرفا در حد طبخ قرمه سبزی و آبگوشت بزباش است.

بخشی از جریان اصلاح طلب همزمان با آغاز به کار دولت رئیسی، پروژه یأس آفرینی و ناامیدکردن مردم از بهبود اوضاع را کلید زده اند.

نکته قابل توجه اینجاست که مجریان این پروژه، دقیقا همان بانیان وضع موجود هستند. همان جماعتی که امضای کری را تضمین می دانست و اوباما را فردی مودب و باهوش یافته بود و مدعی بود که آمریکا فقط با یک بمب می تواند تمام سیستم دفاعی ما را نابود کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان