۱۹ ترفند خانگی برای برطرف کردن بوی بد دهان

بوی بد دهان عارضه‌ای است که تا دچار آن نباشید، متوجه نمی‌شوید که چقدر آزاردهنده است. بوی بد دهان که در علم پزشکی به آن هالیتوز گفته می‌شود، می‌تواند باعث شود عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفستان کاهش پیدا کند.

19 ترفند خانگی برای برطرف کردن بوی بد دهان

دیجی‌کالا: بوی بد دهان عارضه‌ای است که تا دچار آن نباشید، متوجه نمی‌شوید که چقدر آزاردهنده است. بوی بد دهان که در علم پزشکی به آن هالیتوز گفته می‌شود، می‌تواند باعث شود عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفستان کاهش پیدا کند. در این مقاله قصد داریم 19 روش طبیعی برای رفع بوی بد دهان را معرفی کنیم.

19 ترفند خانگی برای برطرف کردن بوی دهان

علت بوی بد دهان چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده که حتی با وجود مسواک زدن باز هم دهانتان بوی بدی می‌دهد. در ادامه به علل بوی بد دهان اشاره می‌کنیم.

  • مسواک زدن به روش نادرست
  • خشکی دهان
  • بیماری‌های لثه
  • پوسیدگی دندان
  • مصرف بعضی از مواد غذایی مثل پیاز و سیر
  • گیر کردن مواد غذایی لای دندان
  • دنبال کردن رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات
  • مصرف سیگار و قلیان
  • ابتلا به دیابت
  • عفونت‌های ریه
  • مصرف بعضی از دارو‌ها مثل دارو‌های ضدآلرژی

روش‌های طبیعی برای برطرف کردن بوی بد دهان

می‌توانید بوی بد دهان خود را با روش‌های خانگی رفع کنید. در ادامه چند روش طبیعی عالی برای درمان بوی بد دهان را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

1. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب خواص ضدباکتریایی دارد و به‌شدت در درمان هالیتوز اثرگذار است. سرکه‌ی سیب تعادل PH دهان را به حالت عادی برمی‌گرداند. این روش درمانی را صبح و شب قبل از خواب به کار بگیرید.

مواد لازم

سرکه‌ی سیب: یک تا دو قاشق غذاخوری
آب یخ: یک لیوان

طرز تهیه

یک لیوان آب و سرکه را با هم مخلوط کنید. از مخلوط ایجاد شده به‌عنوان شوینده‌ی دهان استفاده کنید. مخلوط را به مدت 3 تا 5 دقیقه غرغره کنید.

19 ترفند خانگی برای برطرف کردن بوی دهان

2. زغال فعال

زغال فعال ناخالصی‌های دهان را جذب می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. این ترکیب همچنین دندان‌ها را سفید می‌کند. دو تا سه بار در هفته از زغال فعال استفاده کنید تا بوی بد دهانتان برطرف شود.

مواد لازم

زغال فعال: نصف قاشق چای‌خوری
خمیردندان

طرز استفاده

دندان‌هایتان را با زغال فعال مسواک بزنید.

3. آدامس

جویدن مداوم آدامس بدون قند می‌تواند از طریق حفظ جریان سالم بزاق در دهان و گلو هالیتوز را درمان کند. بیشتر آدامس‌های بدون قند حاوی طعم‌های خوشبوکننده‌ی دهان مثل نعناع هستند که بوی بد دهان را برای چند ساعت برطرف می‌کنند.

4. روغن نارگیل

غرغره کردن روغن نارگیل یک روش مفید برای سالم نگه داشتن دهان و برطرف کردن باکتری‌ها است. این روغن خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند به شما در خلاص شدن از بوی بد دهان کمک کند. هر روز این روش درمانی را به کار بگیرید تا بوی دهانتان برطرف شود.

مواد لازم

روغن نارگیل بکر: یک قاشق غذاخوری

طرز استفاده

به مدت 5 تا 10 دقیقه روغن نارگیل را غرغره کنید. سپس آن را از دهانتان خارج کنید.

5. نمک اپسوم

نمک اپسوم بهترین ترکیب برای از بین بردن سموم است. این ترکیب خواص ضدباکتریایی طبیعی دارد و می‌تواند با باکتری‌های دهان مبارزه کرده و بوی بد دهان را رفع کند. در ابتدا هر روز این روش درمانی را انجام دهید. بعد از مدتی هر یک روز در میان آن را به کار بگیرید.

مواد لازم

نمک اپسوم: یک قاشق چای‌خوری
آب ولرم: یک لیوان

طرز استفاده

نمک اپسوم و آب را با هم مخلوط کنید. مخلوط ایجاد شده را چند دقیقه غرغره کرده و بعد دهانتان را آبکشی کنید.

19 ترفند خانگی برای برطرف کردن بوی دهان

6. روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس روی باکتری‌های مختلف اثرات ضدباکتریایی دارد. این روغن خواص ضدالتهابی و ضددرد دارد و هرگونه درد و التهاب داخل دهان را تسکین می‌دهد. از این روغن روزی یک بار استفاده کنید.

مواد لازم

آب: یک فنجان
روغن اکالیپتوس: دو تا سه قطره

طرز استفاده

آب و روغن اکالیپتوس را با هم مخلوط کرده و چند دقیقه غرغره کنید.

7. تخم شنبلیله

تخم شنبیله در درمان هالیتوز اثرگذار است. این ترکیب نفس را تازه کرده و عفونت‌های ایجادکننده‌ی بوی بد دهان را برطرف می‌کند. تا زمانی که لازم است از این روش خانگی استفاده کنید.

مواد لازم

تخم شنبلیله: یک قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

تخم شنبلیله را بجوید و قورت دهید.

8. زنجبیل

خواص ضدمیکروبی زنجبیل به رها شدن از بوی بد دهان و انواع عفونت‌های گلو و دهان کمک می‌کند. در ابتدا این روش را بعد از غذا خوردن به کار بگیرید و پس از گذشت مدتی هر چند روز یک بار از آن استفاده کنید.

مواد لازم

آب زنجبیل: یک قاشق چای‌خوری
آب گرم: یک لیوان

طرز استفاده

آب زنجبیل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. با مخلوط ایجاد شده دهانتان را بشویید.

9. چای سبز

مصرف روزانه‌ی چای سبز در صبح به جای چای سیاه یا قهوه می‌تواند در از بین بردن هالیتوز اثرگذار باشد. ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در چای سبز به‌طور طبیعی ضدباکتری هستند و باکتری‌های ایجادکننده‌ی بو را از بین می‌برند. هر روز یک تا سه فنجان چای سبز بنوشید.

مواد لازم

چای سبز کیسه‌ای: یک عدد
آب جوش: یک فنجان
عسل: به مقدار لازم

طرز استفاده

چای کیسه‌ای را در آب جوش بزنید تا رنگ دهد. سپس آن را از فنجان خارج کنید. عسل را به چای سبز اضافه کرده و آن را نوش جان کنید.

10. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت

عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت بوی بد دهان را برطرف می‌کند و هر نوع باکتری که ممکن است در دهان رشد کند را از بین می‌برد.

مواد لازم

عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت: یک تا دو قطره

طرز استفاده

دندان‌هایتان را طبق روال عادی مسواک بزنید. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت را روی مسواک خود قرار دهید و آن را به‌ آرامی روی دندان‌هایتان بکشید.

11. جعفری

جعفری نه تنها هضم را آسان‌تر می‌کند، بلکه به عنوان یک ترکیب طبیعی مفید برای هالیتوز محسوب می‌شود. کلروفیل موجود در جعفری می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب ضدباکتری عمل کند و باکتری‌های ایجادکننده‌ی بوی بد را در دهان و گلو از بین ببرد. جعفری را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

مواد لازم

برگ جعفری تازه: به مقدار لازم

طرز استفاده

برگ جعفری تازه را به‌طور مستقیم بجوید یا آن را به غذا‌های مختلف اضافه کنید.

12. آب لیموترش و ماست

آب لیموترش به‌طور طبیعی ضدباکتری بوده و در از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده‌ی بو اثرگذار است. باکتری‌های خوب موجود در ماست هم به برگرداندن تعادل فلور دهان به حالت طبیعی کمک می‌کنند. تا زمانی که لازم است، از این روش درمانی استفاده کنید.

مواد لازم

آب لیموترش: یک قاشق چای‌خوری
ماست بدون طعم: یک تا دو قاشق غذاخوری

طرز استفاده

ماست و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی دندان‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت 5 تا 7 دقیقه بماند.

13. جوش‌شیرین و آب لیموترش

جوش‌شیرین سطح PH دهان را متعادل می‌کند و از آنجایی که یک ضداسید طبیعی است، اسیدیته‌ی دهان را کاهش می‌دهد. آب لیموترش به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی یک ترکیب عالی برای رفع بوی دهان به شمار می‌رود. این روش درمانی را یک بار در هفته به کار بگیرید.

احتیاط

در استفاده از این روش طبیعی زیاده‌روی نکنید، چون جوش‌شیرین می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

مواد لازم

جوش‌شیرین: یک قاشق چای‌خوری
آب لیموترش: نصف قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

یک کاسه‌ی کوچک بردارید و در آن جوش‌شیرین و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر ایجاد شده را به‌آرامی روی دندان‌های خود بمالید. اجازه دهید به مدت یک دقیقه بماند.

14. آب‌نمک

محلول آب‌نمک PH دهان را خنثی کرده و دهان را پاکسازی می‌کند. علاوه بر این به‌ طور طبیعی ضدمیکروبی است. از آب‌نمک دو بار در روز استفاده کنید.

مواد لازم

نمک خوراکی: یک قاشق چای‌خوری
آب ولرم: یک لیوان

طرز استفاده

نمک و آب ولرم را با هم مخلوط کنید. آب‌نمک را غرغره کنید.

15. روغن کنجد

روغن کنجد مانند روغن نارگیل دهان را به‌طور کامل پاکسازی می‌کند و سلامت دهان را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این با استفاده از روغن کنجد، دندان‌هایتان هم سفید خواهند شد. هر روز صبح از این روغن استفاده کنید.

مواد لازم

روغن کنجد: یک قاشق چای‌خوری
آب ولرم: به مقدار لازم

طرز استفاده

روغن کنجد و آب را با هم مخلوط کرده و آن را چند دقیقه غرغره کنید. مخلوط را از دهانتان خارج کرده و دهان خود را با آب ولرم آبکشی کنید.

16. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک آنتی‌اکسیدان قوی است و خواص ضدباکتریایی دارد. این روغن با انواع مختلف باکتری‌ها مبارزه می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. از این روغن هر روز استفاده کنید تا بوی بد دهانتان رفع شود.

مواد لازم

روغن درخت چای: یک تا دو قطره
آب ولرم: یک لیوان

طرز تهیه

روغن درخت چای را به آب ولرم اضافه کنید. مخلوط را به مدت سه تا پنج دقیقه غرغره کنید.

17. هل

در کشور هند مردم بعد از غذا هل مصرف می‌کنند تا دهانشان بوی خوبی بگیرد. این ادویه‌ی خوشبو بوی بد دهان را از بین می‌برد. اگر غذای حاوی سیر یا پیاز خوردید، هل مصرف کنید.

مواد لازم

هل: یک عدد

طرز استفاده

هل را با غلاف بجوید یا غلاف آن را بگیرید و دانه‌ی داخل آن را بجوید.‌ می‌توانید غلاف را قورت دهید یا آن را دور بیندازید.

18. هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یک محلول ضدمیکروب بالقوه است و می‌تواند به‌آسانی بوی بد دهان ناشی از باکتری را از بین ببرد. صبح‌ها بعد از اینکه مسواک زدید، از این روش درمانی استفاده کنید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، به‌طور متناوب این محلول را مصرف کنید.

مواد لازم

هیدروژن پراکسید 3 درصد: یک قاشق غذاخوری
آب: نصف فنجان

طرز استفاده

هیدروژن پراکسید را با آب رقیق کرده و دهانتان را با این مخلوط آبکشی کنید. به‌آرامی زبان، دندان و لثه‌های خود را مسواک بزنید تا باقیمانده‌ی مخلوط از دهانتان خارج شود.

19. دارچین

دارچین و عسل هر دو خواص ضدمیکروبی دارند و می‌توانند دهان را ضدعفونی و پاکسازی کنند. لیموترش هم حاوی اسید‌هایی است که روی فلورای دهان اثرات ضدباکتری دارند و PH دهان را به حالت عادی برمی‌گردانند. برای چند روز، هر روز از این روش استفاده کنید.

مواد لازم

پودر دارچین: نصف قاشق غذاخوری
عسل (ترجیحا عسل مانوکا): یک تا دو قاشق غذاخوری
لیموترش: دو عدد
آب داغ: یک فنجان

طرز استفاده

آب لیموترش‌ها را بگیرید و پودر دارچین و عسل را به آن اضافه کنید. آب داغ را روی مخلوط آب لیموترش بریزید و خوب هم بزنید. بعد از اینکه مسواک زدید، یک تا دو قاشق غذاخوری از این ترکیب را غرغره کنید.

19 ترفند خانگی برای برطرف کردن بوی دهان

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان