همنشینی مصالح متفاوت در نمای آپارتمان شماره دو شیراز

پروژه های برجسته: اصولا در طراحی هایی که  کارفرمای پروژه با دیدی متفاوت از یک پروژه‌ معماری و با هدف ایجاد یک ساختمان لوکس، مطابق نمونه‌های زیاد ساخته‌شده در سطح شهر و همچنین با حساسیت بسیار نسبت به مسائل مالی، به یک دفتر معماری مراجعه می کند، گواه از این موضوع است که پروژه با چالش های بسیاری مواجه خواهد بود، چالش هایی که تنها تها معماران برجسته ه ...

پروژه های برجسته: اصولا در طراحی هایی که  کارفرمای پروژه با دیدی متفاوت از یک پروژه‌ معماری و با هدف ایجاد یک ساختمان لوکس، مطابق نمونه‌های زیاد ساخته‌شده در سطح شهر و همچنین با حساسیت بسیار نسبت به مسائل مالی، به یک دفتر معماری مراجعه می کند، گواه از این موضوع است که پروژه با چالش های بسیاری مواجه خواهد بود، چالش هایی که تنها تها معماران برجسته همچون احمد قدسی‌منش از عهده آن بر می آیند، پروژه ی آپارتمان شماره دو از دفتر معماری شار یکی از همین پروژه هاست که امروز در چیدانه به گوشه و کنار آن سری می زنیم با ما همراه باشید.

مشخصات عمومی پروژه ی آپارتمان مسکونی شماره دو

  • معمار: احمد قدسی‌منش
  • دفتر معماری: دفتر معماری شار
  • موقعیت: شیراز، ایران
  • تاریخ: 1393
  • مساحت: 1750 مترمربع

  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: سارا جهان‌دارپور 
  • تیم طراحی: احمد قدسی‌منش، نسیم خالصی، مریم ناظم‌البکا
  • تیم اجرا: احمد قدسی‌منش، محمدرضا خورشیدی، رضا قدسی‌منش

کارفرمای پروژه با دیدی متفاوت از یک پروژه‌ معماری و با هدف ایجاد یک ساختمان لوکس، مطابق نمونه‌های زیاد ساخته‌شده در سطح شهر، و مانند اکثر پروژه‌های محول‌شده به دفاتر معماری، با حساسیت بسیار نسبت به مسائل مالی، به دفتر شار مراجعه کرد. این تفکر ما را در پیشبرد پروژه، به سلسله رایزنی‌هایی رساند که به رغم اینکه می‌توانست مشکلاتی دردسرآفرین و محدودکننده باشند، در نهایت امر، به نقاط قوت پروژه بدل شدند.

  

زمین پروژه در یکی از کوچه‌های محله‌ خلدبرین واقع است؛ تمامی بلوک‌های این محدوده، مشابه اغلب ساختمان‌های شیراز، جهت‌گیری شرقی ـ غربی دارند، با این حال، در طرح پیشنهادی شهرداری، جهت‌گیری شمالی ـ جنوبی آمده است که این جهت‌گیری پیشنهادی نهایتا منجر به عدم هم‌خوانی با بافت موجود و ایجاد به‌هم‌ریختگی در ریتم مشخص خانه‌های این کوچه می‌شد.

 

یک عقب‌نشینی چهارمتری در طرح توسعه‌ معابر لحاظ شده بود که در ایجاد این ناهم‌خوانی در ریتم جداره‌ کوچه، مزید‌ برعلت بود. اما مورد دردسرساز این طرح، مسئله‌ دیگری بود؛ جهت‌گیری پیشنهادی باعث می‌شد که بخش قابل توجهی از طبقات از نورگیری لازم محروم بماند. بدین‌ترتیب، مجموع این عوامل، ما را از پذیرش جهت‌گیری پیشنهادی برحذر داشت.

از چالش‌های دیگر پروژه، کشیدگی زیاد ساختمان در وجه سمت کوچه بود؛ درازساختمان بودن پروژه و این کشیدگی مضاعف، باعث می‌شد در یک طراحی صرفا دوبعدی ساده از نمای سمت کوچه، ساختمان در قالب یک بدنه‌ حجیم جلوه کند که ممکن بود نه تنها حس‌ و‌ حال فضای مسکونی بودن را از خود ساختمان بگیرد، بلکه بر وزن سبک و ریتم آرام خانه‌های کوچه نیز سنگینی کند. بنابراین، طراحی تراس‌ها، به‌کارگیری فضاهای سبز، نوع مصالح نمای خارجی و استفاده‌ کاربردی از ریز احجامی که شکست لازم را در یکنواختی و عدم پویایی جداره سمت کوچه به دست می‌داد، در مرکز توجه قرار گرفت.

 

از طرف دیگر، فرد پیاده و ناظر که می‌توانست کاربر همین آپارتمان یا هریک از خانه‎های دیگر این کوچه باشد، به عنوان مخاطب پروژه در نظر گرفته شد تا بتواند در مواجهه خود با ساختمان در مقیاس انسانی، به واسطه همنشینی مصالح متفاوت، فضاهای سبز اگرچه کوچک، اما متعدد، و همچنین نورپردازی جداره‌ بیرونی تراز همکف در شب، با هرقدمی که برمی‌دارد، به تجربه‌ متفاوتی در عبور خود دست یابد.

 

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی:آپارتمان مسکونی حیات الهیه در تهران با طراحی هرمی
آپارتمان شماره یک شیراز با تراس های بزرگ و دلباز
آپارتمان شماره 1 محلات، طراحی مقرون به صرفه با مصالح بوم آورد
طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران
ساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرک
ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی!
خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان
رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران
خانه آپارتمان 144 در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت

منبع:معمار ایرانی؛  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر