دلایل هفتگانه خستگی (۱)

کم‌خونی می‌تواند احساس خستگی و فرسودگی ایجاد کند. وقتی که خونریزی موجب کمبود هموگلوبین می‌شود، اعضای بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و فرد دچار احساس خستگی و کوفتگی می‌شود.

دلایل هفتگانه خستگی (1)

تحریریه دنیای سلامت

چنانچه در دوران قاعدگی خونریزی زیادی دارید، یا نوعی تومور ریشه‌ای و پلیپ رحمی دارید، به تازگی زایمان کرده‌اید و یا در اثر حادثه‌ای مقدار زیادی خون از دست داده‌اید، ممکن است دچار کم‌خونی شده باشید. البته این موارد در خانم‌ها بروز می‌کند و همین کم‌خونی می‌تواند احساس خستگی و فرسودگی ایجاد کند. وقتی که خونریزی موجب کمبود هموگلوبین می‌شود، (سلول‌های قرمز خونی که سرشار از آهن و پروتئین هستند و اکسیژن را از شش‌ها به سایر اندام‌ها و ارگان‌های بدن می‌رسانند) و اعضای بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند، فرد دچار احساس خستگی و کوفتگی می‌شود. دلایل دیگر کم‌خونی ممکن است مربوط به خونریزی‌های داخلی، کمبود آهن، فولیک اسید و یا ویتامین B12 باشد. کم‌خونی می‌تواند در اثر بیماری‌‌های مزمن مثل بیماری کلیه نیز به وجود آید. علائم کم‌‌خونی شامل سرگیجه، احساس سرما و لرز و کج‌خلقی و زودرنجی است و به راحتی از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. درمان هم شامل مصرف مکمل‌های آهن (در صورت کمبود آهن) و استفاده از غذاهای غنی از آهن، مثل اسفناج، گوشت قرمز و بروکلی می‌باشد.

 خستگی ناشی از کمخونی

اگر شب‌ها به اندازه کافی می‌خوابید، ولی هر روز صبح باز هم احساس خستگی و فرسودگی می‌کنید، بهتر است درصدد یافتن دلیل آن باشید. اگر این احساس خستگی به یک مسأله همیشگی تبدیل شده است و شما هیچ علتی برای آن نمی‌‌یابید، حتماً به یک پزشک مراجعه کنید. احساس خستگی مداوم ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. در اینجا به هفت مورد از مهم‌ترین دلایل آن اشاره می‌شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، حتماً با یک پزشک مسأله را در میان بگذارید.

 خستگی ناشی از کمکاری تیروئید

اگر به طور کلی فرد تنبل و شل و ولی هستید و کمی هم احساس افسردگی می‌کنید، ممکن است کم‌کاری تیروئید داشته باشید. تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل است که تمام متابولیسم‌های بدن را کنترل می‌کند؛ یعنی سرعت عملکرد فیزیکی شما نیز تحت کنترل این غده است. عدم تشخیص اختلالات مربوط به آن، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که برای زنان به وجود می‌آید. بنابر تحقیقات به عمل آمده در این رابطه، هفده درصد از زنانی که بالای 60 سال سن دارند، به اختلالات تیروئیدی دچار هستند و اغلب خودشان از آن غافلند. آزمایش‌های خونی T3 و T4، وضعیت هورمون‌های تیروئیدی را مشخص می‌کنند. اگر این هورمون‌ها کم باشند، مصرف هورمون‌های ترکیبی که از مواد مصنوعی تهیه می‌شوند، بدن را به سرعت لازم می‌رسانند و ضعف و کندی ناشی از کم‌کاری تیروئید جبران می‌شود.

 خستگی ناشی از عدم تحمل غذا

همه ما بر این باوریم که انرژی مورد نیاز بدن از طریق خوردن غذا تامین می‌شود؛ اما عدم تحمل غذا می‌تواند نتیجه عکس داشته و حتی اگر شدت زیادی نداشته باشد، باز می‌تواند احساس خواب آلودگی، کسالت و خستگی در فرد ایجاد کند. شواهد و مدارک نشان می‌دهند که عدم تحمل غذا یکی از دلایل احساس خستگی مداوم است و برخی حتی بر این باورند که خستگی همیشگی یکی از اصلی‌ترین علائم عدم تحمل غذاست. بنابراین تمام کسانی که به این وضعیت دچار هستند باید از خوردن غذاهایی که به آنها احساس خواب آلودگی بیشتر می‌دهند، پرهیز کنند...

 

برای خواندن بخش دوم- دلایل هفتگانه خستگی -اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر