ماهان شبکه ایرانیان

تشخیص تنگی دریچه تریکوسپید (۲)

بخش دوم- در سمع قلب رامبل دیاستولیک و OS شنیده می‌شود و فاصله صدای دوم با OS نسبتا زیاد بوده است که این تنگی متوسط میترال را مشخص می‌کند. آسیت Tens با این تنگی میترال متوسط توجیه نمی‌شود.

تشخیص تنگی دریچه تریکوسپید (2)

 

بحث دوم

نارسایی تریکوسپید، معمولا نارسایی تریکوسپید فونکسیونل است که در اثر درگیری قلب چپ ایجاد می‌شود و معمولا در اینگونه نارسایی‌ها، به مرور زمان در اثر نارسایی قلب چپ، نارسایی در قلب راست نیز ایجاد می‌شود که علت آن خرابی فونکسیون دریچه تریکوسپید است.

معمولا برای اینکه دریچه تریکوسپید خراب شود دو عامل باید در بطن راست اتفاق بیافتد که آن افزایش حجم و افزایش فشار است. که هر دو باید با هم وجود داشته باشد و به تنهایی هر کدام قادر به ایجاد نارسایی نمی‌باشند.

به عنوان مثال در ASD بیشترین حجم بطن راست وجود دارد در حالی که نارسایی تریکوسپید به وجود نمی‌آید و یا در تنگی شریان پولمونر، بیشترین فشار در بطن راست وجود دارد اما نارسایی تریکوسپید به وجود نمی‌آید. اما در تنگی میترال، بیماری قلبی ریوی مزمن، و نارسایی قلب چپ، هر دو عامل وجود دارد و در نتیجه نارسایی تریکوسپید می‌تواند اتفاق بیافتد.

یافته‌های کلینیکی

کاهش برون‌ده قلبی در TS ایجاد خستگی و احساس ناراحتی به علت هپاتومگالی می‌نماید. تورم شکم و ادم آنازاک نیز از شکایات دیگر بیمار است. این شکایات ثانویه به فشار وریدی سیستمیک است که در ارتباط با میزان دیس‌پنه می‌باشد. برخی از بیماران از ناراحتی فلوتری در گردن شاکی هستند که ایجاد امواج بزرگ در موج ورید ژوگولر می‌نماید اما شکایت از ضایعه دریچه، هموپتیزی، تنگی نفس پاروکسیمال شبانه و ادم حاد ریوی وجود ندارد.

به طور یقین نبود شکایت احتقان ریوی در یک بیمار با MS آشکار باید احتمال TS را القاء نماید. از طرف دیگر اتساع و بالا آمدن بطن راست، همراهی سوفل‌های میترال و آئورت، سوفل Holosystolic با حداکثر شدت و در لبه تحتانی چپ استرنوم که با دم تشدید می‌یابد، ادم محیطی و آسیت و ضربان کبدی از علائم دیگر فیزیکی است.

یافته‌های کلیدی رادیولوژیکی در TS، کاردیومگالی قابل توجه با بزرگی دهلیز راست (برجستگی لبه راست قلب) که به سمت یک SVC و ورید آزیکوس پیش می‌رود اما شریان پولمونر متسع نیست. تغییرات عروقی در ریه‌ها که مشخصه بیماری دریچه میترال هستند ممکن است ماسکه گردد.

آنژیوگرافی به دنبال تزریق مواد رنگی به دهلیز راست و فیلم گرفتن در 30 درجه طرف راست قدامی مایل برای روشن ساختن دریچه تریکوسپید مفید است. ضخیم شدن و کاهش حرکت لت‌ها، یک جت از میان سوراخ تنگ شده و ضخیم شدن دیواره دهلیز راست یافته‌های کاراکتریستیک است.در اکوکاردیوگرام، هر چند حرکت دریچه تریکوسپید نرمال شبیه به دریچه میترال نرمال است تغییرات اکوکاردیوگرام در TS  شبیه به تغییرات قابل مشاهده در MS است.

در کلسیفیکاسیون و ضخیم شدن دریچه تریکوسپید اغلب منجر به اکوهای متعدد غیرارگانیزه می‌شود. اکوکاردیوگرافی دو بعدی در تشخیص TS مفیدتر است که به طور مشخص، گنبدی شدن لت‌ها و ضخیم شدن و تنگی سایر لت‌ها و نیز کاهش جداشدن لبه‌های لت‌ها را نشان می‌دهد.

 

برای خواندن بخش اول- تشخیص تنگی دریچه تریکوسپید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان