گزارش ویژه مشرق؛

اعلام موجودیت الحشد الشعبی در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر

هفته گذشته در صحنه سیاسی تونس جریانی به نام «الحشد الشعبی» اعلام موجودیت کرد که به دلیل وجه تشابه نام آن با «الحشد الشعبی» در عراق جنجال زیادی را در این کشور به راه انداخته است.

سرویس جهان مشرق _ در جدیدترین تحولات جاری در عرصه تونس هفته گذشته، تشکلی در این کشور به نام «الحشد الشعبی» اعلام موجودیت کرد تا خیلی زود رسانه های مغرض داخلی و منطقه ای به دلیل تشابه اسمی با نیروی «الحشد الشعبی» عراق، آن را مرتبط با آن بدانند.

اما تشکل جدید خود را «تشکلی مردمی مدنی» با تمرکز روی طیف جوانان تونسی و مخالف تشکل ها و نهادهای قرار گرفته در منظومه «بهار عربی» می داند و حمایت و دفاع علنی و صریح خود را از نظام سوریه و «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور و نظام های حاکم در یمن و لیبی را مخفی نمی کند.

«المنصف الوحیشی»، سخنگوی رسمی الحشد الشعبی تونس، در سخنانی ضمن اعلام حمایت از کودتای «قیس سعید»، رئیس جمهوری این کشور و تحولات اخیر تونس، انقلاب سال 2011 را طرحی صهیونیستی با هدف ضربه زدن به اسلام و اتحاد و یکپارچگی عربی دانست.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر
منصف الوحیشی

رهبران این تشکل به داشتن گرایشات ملی گرایانه معروف و مخالف «حزب گرایی» و «جناح گرایی» هستند و آنگونه «انیس فعدان»، رئیس شورای رهبری الحشد الشعبی تونس می گوید، این تشکل، تشکلی مردمی است ... ائتلافی سیاسی مدنی مسالمت آمیز و بر عکس آنچه مغرضان اشاعه می دهند، ارتباطی با الحشد الشعبی عراق ندارد.

انیس فعدان با بیان اینکه الحشد الشعبی تونس وابسته به هیچ گرایش و ایدئولوژی دینی و مذهبی نیست که تاکنون موجب شکاف و تفرقه در جامعه تونس و خصومت و دشمنی  بین آنها شده، می افزاید: این تشکل به دنبال ایدئولوژی ملی است که در دل خود طرحی اصلاح طلبانه، روشنگرانه و انقلابی دارد و از این حیث نظام حاکم، دولت و قانون اساسی را به رسمیت می شناسد و برای رسیدن به مطالبات و اهداف خود قانونمند عمل خواهد کرد.

رئیس شورای رهبری الحشد الشعبی تونس درباره دروغ پردازی برخی رسانه مبنی بر وابستگی الحشد الشعبی تونس با الحشد الشعبی عراق و دیدگاه های خارجی این تشکل می گوید: صرف تشابه اسمی به معنای وابستگی این دو تشکل به یکدیگر نیست، چون تفاوت های ساختاری و عملکردی بسیاری بین این دو تشکل وجود دارد، از جمله اینکه ما دارای فعالیت مسلحانه و نظامی نیستیم، اما در عین حال حامی و طرفدار همه انقلابیون و مبارزانی هستیم که با گروه ها تروریستی در عراق و مصر و سوریه و لیبی مبارزه می کنند، چون بر این باوریم، هر تشکل و سازمانی حق دفاع از کشور خود را دارد و الحشد الشعبی عراق، تشکلی قانونی بر گرفته از دل مردم عراق هستند و نقش مهمی در غلبه بر داعش داشتند.

الحشد الشعبی تونس خود را ائتلاف سیاسی انتخاباتی معرفی می کند که قصد ورود به صحنه سیاسی این کشور را دارد و در این خصوص گفته شده که احزاب و شخصیت های سیاسی را در برخواهد گرفت و در این زمینه گفتگوهایی را با برخی احزاب از جمله «من اجل تونس» (به خاطر تونس) آغاز کرده و از پیوستن هر جناح و حزبی استقبال می کند.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر

آنگونه که این تشکل سیاسی تونسی اظهار داشته، دارای برنامه و طرحی اصلاح طلبانه ی فکری است و در صدد بنای دولتی پیشرفته و انقلابی اقتصادی، فکری و فرهنگی هستیم و در این زمینه برنامه خود را به زودی اعلام خواهیم کرد که بر مفاهیم عدالت، مساوات و برابری، مقابله با فساد و شفافیت استوار است و اعتقاد داریم، این مفاهیم پایه های دولت عادل را تشکیل می دهد.

این تشکل بر این باور است، دموکراسی لازمه ی یک جامعه است تا آن را به سمت جامعه ای فرهیخته و با فرهنگ سوق دهد، اما تأکید می کند، آنچه از دموکراسی در تونس شاهد آن هستیم، یک دموکراسی تحریف شده است و احزاب سیاسی بازیچه ای در این کشور بیش نیستند، به ویژه طی یک دهه اخیر، یعنی از سال 2011 تاکنون این روند در صحنه سیاسی و اجتماعی تونس تشدید و الحشد الشعبی در راستای مقابله با این روند و جهت مقابله با فساد سیاسی و اجتماعی و تجارت با دین تشکیل شده است.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر

ابراز نگرانی از تشکیل الحشد الشعبی تونس

اگرچه رهبران و مؤسسان این تشکل سیاسی اهداف و برنامه های خود را شفاف سازی و اعلام کرده اند، با این حال برخی از جریان های وابسته و مرتجع در تونس نسبت به اعلام موجودیت این تشکل ابراز نگرانی کرده و تشکیل آن را برنامه ای از پیش طراحی شده و دقیق با هدف ضربه زدن به جهان عرب و اسلام توصیف کرد.

منتقدین ادعا می کنند که مؤسسان الحشد الشعبی در تونس را گروهی نظامی انقلابی از چند کشور عربی تشکیل می دهند که دارای گرایشات و دیدگاه هایی مشابه «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی هستند و آن دیدگاه ها را تمجید و تشویق می کنند.

اعلام موجودیت «الحشد الشعبی» در تونس/ از اتهام به ارتباط با ایران و عراق تا رد اتهامات +تصاویر

این منتقدین به عبارت «الحشد الشعبی و شورای رهبری الحشد» خورده گرفته و نامگذاری آن را برگرفته از تشکل الحشد الشعبی در عراق و سوریه می دانند و ادعا دارند، الحشد الشعبی تونس با همان مضمون و اهداف و شعارهای الحشد الشعبی عراق و سوریه و یمن فعالیت خود را در تونس آغاز کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان