ویژه‌های مشرق

هیچ جایگزینی برای ظریف و تیم او وجود ندارد/ بزک کنندگان قاتلان حاج قاسم از فروپاشی در ایران می گویند

پوپولیسم یعنی یکروز مردم را از دلار ۵ هزارتومانی بترسانی و فردای آن روز، دلار ۳۲ هزارتومانی را فتح الفتوح جا بزنی و مدعی شوی که اگر ما نبودیم وضع بدتر بود و شاهد دلار ۴۰ هزارتومانی بودید.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** هیچ جایگزینی برای ظریف و تیم او وجود ندارد

«قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«باید توجه داشت که آمریکا همچنان مایل است که برجام احیا شود... ما نگرانی جدی نسبت به تغییر در ترکیب تیم مذاکره کننده داریم. مشخصا امروز در ایران تیم مذاکره کننده‌ای به قدرت آن تیمی که دکتر ظریف ریاست آن را برعهده داشت، پیدا نخواهیم کرد و هیچ جایگزینی وجود ندارد. تیم مذاکره کننده دولت دوازدهم کاملا با مسائل بین‌المللی آشنا بود، زبان حرفه‌ای حقوق بین‌الملل را می‌دانست و با مسائل تسلیحاتی و حقوق مربوط به آن و مسائل هسته‌ای کاملا آشنا بودند و تیمی با این کیفیت بعید به نظر می‌رسد که وجود داشته باشد»

محبعلی در ادامه گفت:«حتی اگر تیمی با این کیفیت پیدا شود به علت اینکه آشنایی لازم وجود ندارد و طرفین مذاکره تغییر می‌کنند، زمان رسیدن به توافق طولانی می‌شود که به نفع ایران نخواهد بود. تیم جدید و مذاکره کننده جدید شاید به شکست مذاکرات نیز منجر شود که به هیچ وجه به نفع کشور نیست».

هیچ جایگزینی برای ظریف و تیم او وجود ندارد/ بزک کنندگان «قاتلان حاج قاسم» از فروپاشی در ایران می گویند

طیف اصلاح طلب همچنان مشغول قهرمان سازی از ظریف و تطهیر کارنامه وی است. این در حالی است که به گواه مستندات متعدد، آقای ظریف، ضعیف ترین وزیر خارجه پس از انقلاب اسلامی است.

ظریف در دوران مسئولیت خود چند رکورد تحقیرآمیز را ثبت کرد. اخراج غیرقانونی چند دیپلمات ایرانی، اقدام بی سابقه در بازداشت و محاکمه غیرقانونی یک دیپلمات ایرانی، واکنش بسیار ضعیف در رسیدگی به پرونده فاجعه منا، متن بسیار ضعیف برجام، دیپلماسی فشل منطقه ای، اعتماد بلاوجه به آمریکا و تروئیکای اروپا و...

قاسم محبعلی در مصاحبه مذکور مدعی شده که تیم مذاکره کننده دولت دوازدهم کاملا با مسائل بین‌المللی آشنا بود، این ادعا در حالی است که حجت الاسلام «سید محمود نبویان» نماینده مجلس- 25 آذر 94- گفته بود: «فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در 4 جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیقsuspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم"».

«محمد جواد ظریف» در تابستان 94 در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در 18 اردیبهشت 97 بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

رهبر معظم انقلاب- 6 مرداد 1400- در آخرین دیدار رییس جمهور و دولت دوازدهم با ایشان فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید».

** بزک کنندگان «قاتلان حاج قاسم» از فروپاشی در ایران می گویند

«احمد نقیب زاده» فعال اصلاح طلب که پیش از این پیشنهاد تأمل برانگیز «کاهش برد موشک های ایران با هدف جلب رضایت اروپا» را مطرح کرده بود در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«من منتقد سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستم و معتقدم که باید تجدیدنظر جدی در سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی انجام شود. بر اساس دانش روابط بین‌الملل، هر اندازه یک کشور در خارج از مرزهای خود مداخله‌گری کند، در داخل دچار چالش‌های بیشتر می‌شود. در واقع هزینه مداخله در خارج، باعث سوخت شدن انرژی داخل کشور می‌شود و کشور از درون تهی می‌شود».

نقیب زاده در ادامه نوشت:«این یک تئوری جا افتاده در روابط بین‌الملل است که هر کشوری بیش از حد در بیرون مرزهای خود تعهدات بر عهده بگیرد، در داخل دچار فروپاشی می‌شود...متاسفانه بخشی از انرژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، صرف مداخلات خارجی می‌شود و نارضایتی در داخل را افزایش می‌دهد. به نظر من نیاز به یک بازبینی و تجدیدنظر اساسی در سیاست منطقه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد».

هیچ جایگزینی برای ظریف و تیم او وجود ندارد/ بزک کنندگان «قاتلان حاج قاسم» از فروپاشی در ایران می گویند

نقیب زاده در یادداشت مذکور اقدامات منطقه ای ایران را مورد هجمه قرار داده و مدعی شده است که اقدامات منطقه ای ایران موجب فروپاشی در داخل خواهد شد. وی بهمن 98 به فاصله کوتاهی پس از اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، گفته بود:«می‌دانیم که سردار سلیمانی در منطقه مانعی بر سر راه منافع آمریکا و سربازان این کشور در منطقه خاورمیانه بود و ضدیت آمریکایی‌ها با چنین چهره‌ای جای تعجب ندارد، اما در نهایت می‌توان انتظار داشت با پدید آمدن زمینه‌هایی و با گذشت زمان کاهش تنش اتفاق بیفتد. بحران میان دو کشور در روابط بین‌الملل، هرچند عمیق اما نمی‌تواند دائمی باشد. جایی که منافع ملی و کلان یک کشور ایجاب کند، امکان تغییر در برخی سیاست‌ها وجود دارد. به عقیده من نباید برای همیشه راه‌های کاهش تنش را مسدود فرض کرد».

طیف تندرو اصلاح طلب اصرار دارد که بلندگوی دولت تروریست آمریکا در ایران باشد. حالا تفاوتی ندارد که اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! در کاخ سفید باشد، یا ترامپِ جمهوری خواهِ دیوانه و مزاحم یا جو بایدن؛ اصلاح طلبان اصرار دارند که بلندگوی دولتی باشند که داروی کودکان ایرانی و بیماران خاص را تحریم کرده است، دولتی که دانشمندان هسته ای ایران را ترور کرده است، دولتی که دانشمندان ایرانی را گروگان می گیرد و در مسیر ارسال واکسن کرونا به ایران سنگ اندازی می کند.

دولتی که حامی درجه یک گروهک های تروریستی منافقین، داعش، الاحوازیه، جندالشیطان و...است. دولتی که صراحتا اعلام کرده است که «باید به مردم ایران گرسنگی داد تا در مقابل ما تسلیم شوند». دولتی که هرگاه در کشور آشوب و اغتشاشی ایجاد می شود و مردم دچار مشکل می شوند، با ذوق زدگی از آن حمایت می کند.

اصلاح طلبان حاضرند بر همه داشته های ایران چوبِ حراج بزنند تا بلکه رضایت خاطر کدخدا! را به دست آورند. در این میان حتی از پاگذاشتن روی خون حاج قاسم سلیمانی نیز شرم نمی کنند.

سردار سلیمانی- اسفند 97- با اشاره به نقشه دشمن و دنباله های داخلی آن برای اجرای برجام منطقه ای گفته بود: «برای دشمن، این برجام، سه‌ضلعی است نه یک‌ضلعی. اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌رسد، اما آدم عجولی که آمده(ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام 2 در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام 2 شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام 3 هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

** مخالفان جریان غربزده «پوپولیست» هستند

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «خطر پوپولیسم اقتصادی» نوشت:«پوپولیست‌ها در اعمال سیاست‌های اقتصادی به هیچ اصولی تن نمی‌دهند. از نظر آنها نهادهای مستقل نظارتی، بانک مرکزی مستقل، کانون‌های حرفهای و قیود خارج (مثل قواعد تجارت بین‌المللی  یا دریافت و پرداخت بین‌المللی نظیر FATF )گزینه‌های سیاستگذاری آنها را محدود می‌سازد و بنابراین تمایل دارند تا کنترل آنها را به دست گیرند، به آنها اجازه دخالت ندهند یا بر قدرت آنها فائق شوند و سرکوبشان کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«پوپولیسم ماهیتی سریالی دارد. کشورهایی که تجربه پوپولیسم داشته‌اند، به احتمال زیاد باز هم آن را تجربه می‌کنند. بعد از یک بحران اقتصادی احتمال ظهور پوپولیست‌ها بیشتر استپوپولیست‌ها خود را تنها نماینده اکثریت مردم می‌دانند...اکثر مواقع اینکه خواست عمومی چگونه و از چه طریق برای آنها مسجل و مشخص شده در هاله‌ای از ابهام است. اغلب به‌گونه‌ای بحث را پیش می‌برند که هیچ نظر مخالفی را بر نمی‌تابند و طوری وانمود و صحنه‌آرایی می‌کنند که گویی در مقابل این خواست عمومی مجموعه‌ای از گروه‌ها در قامت «دشمنان مردم» وجود دارند (اقلیت فریب‌خورده، غرب‌زده‌ها، خارجیان، نخبگان مالی، رانت‌خواران، لیبرال‌ها، جیره‌خواران سرمایه‌داری و...). آنها همه‌جا هستند».

هیچ جایگزینی برای ظریف و تیم او وجود ندارد/ بزک کنندگان «قاتلان حاج قاسم» از فروپاشی در ایران می گویند

جریان اصلاح طلب بارها طیف مقابل را به انجام رفتارهای پوپولیستی و فریبکارانه متهم کرده اند. از نگاه این طیف، مخالفت با FATF و یا نقد جریان غربزده و یا تاکید بر تکیه بر توان داخلی، رفتار پوپولیستی و مردم فریب است.

از نگاه این طیف هیچ اشکالی ندارد که یک روز بگوییم که «برجام فتح الفتوح اقتصادی است و همه تحریم ها را بالمره لغو می کند» و روز دیگر بگوییم «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود».

و همینطور اصلا هیچ اشکالی ندارد که یکروز بگوییم «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است» و روز دیگر بگوییم «آمریکا یک مزاحم بود و خوب شد که از برجام رفت» و...

رسانه های اصلاح طلب در سال 96 مدعی شدند که اگر آقایان رئیسی یا قالیباف به ریاست جمهوری برسند وضعیت کشور بغرنج شده و دلار 5 هزارتومان خواهد شد. این رسانه ها در دولت دوم روحانی و در مقطعی که دلار تا آستانه 32 هزارتومان افزایش یافت، خم به ابرو نیاوردند.

پوپولیسم یعنی یکروز مردم را از دلار 5 هزارتومانی بترسانی و فردای آن روز، دلار 32 هزارتومانی را فتح الفتوح جا بزنی و مدعی شوی که اگر ما نبودیم وضع بدتر بود و شاهد دلار 40 هزارتومانی بودید.

پوپولیسم یعنی انکار وعده گشایش 100 روزه، یعنی افتخار به نساختن مسکن، یعنی بی عملی در ساخت پالایشگاه و نیروگاه و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان