روش‌های ساده و لذت‌بخش برای کاهش استرس

همه ما می‌دانیم که استرس بیش از حد برای سلامتی مضر است و گاه روش‌هایی که برای مبارزه با استرس به آنها متوسل می‌شویم نیز اگرچه به بدی استرس نیستند، ولی خود‌شان برای سلامتی مضرند.

روش‌های ساده و لذت‌بخش برای کاهش استرس

آمنه چوپانی

 

 

همه ما می‌دانیم که استرس بیش از حد برای سلامتی مضر است و گاه روش‌هایی که برای مبارزه با استرس به آنها متوسل می‌شویم نیز اگرچه به بدی استرس نیستند، ولی خود‌شان برای سلامتی مضرند؛ مثل خوردن مقادیر زیادی شکلات و یا رفتن به بیرون از منزل و خوردن یک ظرف بستنی.

برای خلاص شدن از استرس نیازی نیست که به روش‌های سخت متوسل شوید، ‌فقط کافی است ترفندهای ساده، سالم و لذت‌بخش زیر را به کار بندید؛

دلیلی برای مصرف شکلات

حتماً تا به حال شنیده‌اید که با مصرف نوع تیره شکلات‌ها کمتر به بیماری فشارخون و یا سکته مبتلا می‌شوید و این خواص ناشی از وجود موادی به نام فلاونوئیدهاست. امروزه پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که در رژیم غذایی آنها شکلات (چه سفید و چه تیره) وجود داشته باشد، 37درصد کمتر از سایرین به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. فراموش نکنید که شکلات پرکالری است؛ بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

 ترفندهای ساده و سالم برای کاهش استرس

 فقط نفس عمیق بکشید، دم و بازدم   خوردن کمی شکلات می‌تواند به لحاظ شیمیایی ترشح هورمون‌های خوب بدن را افزایش و استرس را کاهش دهد و موجب آرامش شود.  یوگا را به عنوان ورزش انتخاب کنید. حتی انجام حرکاتی ساده شبیه یوگا نیز در رسیدن به آرامش موثر است. روی نوک پاهای خود را بلند و کمی به جلو خم شوید و دست‌‌های خود را بالا ببرید و نفس عمیق بکشید.

این حرکت در رسیدن به آرامش بسیار مفید است.  به تمام کارهایی که وظیفه‌ای برای انجام آنها ندارید، «نه» بگویید.  مطالعات نشان می‌دهند که شرکت در انجام کارهای داوطلبانه شادی را افزایش می‌دهد.  انجام ورزش صورت و حرکاتی شبیه بوسه، ترشح هورمونی را در بدن افزایش می‌دهد که احساس خوبی ایجاد می‌کند.

افرادی را که به آنها علاقه دارید، ببوسید.  از انجام بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای خودداری کنید که باعث احساس تنش و وحشت می‌شود.  یک شمع بنفش رنگ و معطر روشن کنید. نگاه کردن به شمع و استشمام بوی خوب آن با کاهش استرس ارتباط مستقیم دارد. 

یک برنامه سفر بگذارید. رفتن به طبیعت احساس خوبی را در شما به وجود می‌آورد.  یک خواب خوب بیش از گوش دادن به موسیقی و تماشای تلویزیون، آرامبخش است. 95درصد از مردم معتقدند که هیچ‌چیزی لذت‌بخش‌تر از یک خواب خوب و یک تشک گرم و نرم نیست.

سه نوع چای که هر خانمی به آنها احتیاج دارد

چای سیاه: چای سیاه استرس را دور و آرامش ایجاد می‌کند. براساس پژوهش‌ها، زنانی که چای سیاه در رژیم روزانه غذایی آنها وجود دارد، کمتر هورمون استرس کورتیزول ترشح می‌کنند و آرامش بیشتری دارند و راحت‌تر می‌توانند کارهای سخت را انجام دهند.

چای سبز: چای سبز، وزن را کاهش می‌دهد و سرشار از ماده‌ای به نام Epigalocatechin یا همان (EGCG) است که جذب چربی را در بدن کاهش می‌دهد.

چای نعناع: در مطالعات انجام شده آمده است که با مصرف این چای عملکرد کارگران بیشتر و بهتر می‌شود و حتی بوییدن این چای اعصاب مغز را تحریک و توجه و تمرکز را بیشتر می‌کند.

3 رژیم دوست داشتنی و عجیب

 آوکادو: آوکادو سرشار از فیبر و چربی‌های مفید است که باعث ایجاد احساس سیری در افراد می‌شود و برخلاف تصور عموم کم‌کالری است. هر یک‌چهارم از یک آوکادو با سایز متوسط فقط 50 کالری دارد.

 تخم‌مرغ: در تحقیقاتی پژوهشگران دریافتند افرادی که برای صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، در طی روز کالری کمتری مصرف می‌کنند. زرده تخم‌مرغ سرشار از ویتامین D است و همچنین می‌تواند از قلب، کبد و مغز محافظت کند. برای افراد سالم خوردن یک تخم‌مرغ در روز ضروری است.

 آجیل و دانه‌ها: پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که روزانه دست‌کم یک مشت  آجیل می‌خورند، به نسبت سایر افراد لاغرتر و سالم‌ترند، چرا که با خوردن آجیل کمتر احساس گرسنگی کرده و کمتر غذاهای دیگر را مصرف می‌کنند. 24 عدد بادام و 47 عدد پسته را بشمارید و در جیب خود بریزید و در طی روز میل کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان