ماهان شبکه ایرانیان

«سینما و ادبیات» ویژه «ژان لوک گدار» منتشر شد

شماره‌های ۵۷ و ۵۸ مجله سینما و ادبیات ویژه ژان لوک گدار منتشر شد.

«سینما و ادبیات» ویژه «ژان لوک گدار» منتشر شد

به گزارش ایسنا، ویژه‌نامه سینمایی جهان این شماره ژان لوک گدار را انتخاب و در دو بخش مجزا دوره‌های کاری این کارگردان و فیلم‌های مهم او را بررسی کرده است. گفت‌وگوی مارگریت دوراس با گدار، سه پرسش درباره «شش بار دو» از ژیل دلوز، گفت‌وگوی گاوین اسمیت با گدار و ... بخشی از مطالب این پرونده است.

فیلمبرداری در سینمای ایران موضوع بخش سینمایی ایران این شماره مجله سینما و ادبیات است. همکاری و مشارکت کارگردان و فیلمبردار و تأثیر و نگاه یک فیلمبردار در شکل‌گیری و ساختار یک فیلم و زوایای دوربین و نگاه زیبایی‌شناسانه به موضوع فیلمبرداری را در میزگرد علیرضا زرین‌دست، ابراهیم حاتمی‌کیا، هومن بهمنش و جواد طوسی می‌توانید پی‌ بگیرد.

طبقات اجتماعی در روایت ادبی و این‌که هیچ داستانی بدون طبقه نیست و شخصیت‌های داستانی نمایندگان طبقات مختلف اجتماعی هستند و این‌که در هر دوره از تاریخ ادبیات ایران، این طبقات چگونه در ادبیات ظهور و بروز یافته‌اند، موضوع نشست پروین سلاجقه، شیوا ارسطویی، امین حسینیون و یادداشت‌های احمد اخوت، کورش اسدی، شاپور بهیان، منیرالدین بیروتی، محمد حسینی، ابوتراب خسروی، حسین سناپور، فرشته احمدی، شیوا مقانلو و... است.

بررسی پیوندهای سینمایی هند و ایران و چگونگی همکاری این دو سینما از دیرباز تا امروز به بهانه فیلم «سلام بمبئی» موضوع میزگرد فریدون جیرانی، التفات شکری آذر و مهران کاشانی و یادداشت‌ شاهین شجری کهن است.

اما بخش هیروگلیف به موضوع پیشگویی ادبیات در سر برآوردن ترامپ را از منظر رمان مورد تحلیل قرار داده است. آثاری مثل «اینجا از این خبرها نیست» سینکلر لوئیس، «آبشالوم آبشالوم» ویلیام فاکنر و «آدم فروش» پل بیتی از جمله آثاری هستند که در این پرونده بررسی شده‌اند.

 در این شماره همچنین مقاله‌ای از صالح حسینی چاپ شده که اشاره‌هایی به «خشم و هیاهو» رمان بزرگ ویلیام فاکنر دارد که خود او مترجم این اثر ادبی است. صالح حسینی به شرح ترجمه این رمان می‌پردازد و این‌که در ترجمه اثری این‌چنین چه نکاتی را باید مد نظر داشت تا بتوان به جوهره معنایی پشت داستان نقبی زد و به روح اثر و شخصیت‌های داستانی نزدیک شد.

کتاب «بوطیقای گسست سینمای اصغر فرهادی» اثری به‌تازگی منتشرشده از مازیار اسلامی است و «سینما و ادبیات» پرونده‌ای در بخش کتاب خود به این موضوع اختصاص داده است. در مقدمه گفت‌وگو با مازیار اسلامی آمده است: «مازیار اسلامی در این کتاب به شکلی مبسوط سینمای اصغر فرهادی، زمینه و زمانه‌ی فیلم‌های او، و سبک و روایت آن‌ها را تحلیل کرده است...»

سینما و رمان ترجمه درخشانی از عبدالله کوثری، گفت‌وگوی حسن میرعابدینی و محمدرضا گودرزی از دیگر بخش‌های این مجله است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان